Életmód

Nehéz a matek? Dehogy!

A diákok csaknem háromnegyede nem szereti a matematikát, nagy részük abban a tévhitben él, hogy nincs hozzá érzéke - erre a következtetésre jutott a 2010 februárjában, a MathRiders (Csodamatek) Központ által végzett kérdőíves felmérés. Kollár Mónika, a MathRiders program magyarországi koordinátora szerint a gyengébb matekteljesítmény nem csak a pályaválasztásra, hanem a gyerekek önértékelésére is súlyos hatással van, így a probléma hosszú távú megoldást igényel.

A közel 600 diák kérdőíves megkérdezésével végzett kutatás célja, hogy megértsük az élet számos területén fontos matematika elutasításának okát. A 7 budapesti általános iskolában és 6 középiskolában megkérdezett diákok csaknem háromnegyede azt válaszolta, hogy nem szereti a matematikát.

De miért utálják?
A 6-18 éves diákok körében végzett felmérés eredményei szerint a matekot nem szerető gyerekek 58%-a abban a hitben él, hogy nincs érzéke a matematikához, 46%-uk elmondása szerint több időre lenne szüksége ahhoz, hogy megértse a feladatokat. A megkérdezett gyerekek 31%-a szerint a harmadik fő ok, mely a matematika elutasításában szerepet játszik, hogy sok szabályt kell megtanulni.
A matekórákon sokszor nem jut elég idő a meg nem értett témakörök részletes elsajátítására, s ez később lemaradáshoz vezet. Az ebből eredő rosszabb teljesítmény a gyerekeknél kudarcélményt okoz, a sorozatos kudarcélmények következtében pedig a gyerekek alulmotiválttá válnak. Így az amúgy tehetséges diákok is elkallódhatnak. Összességében elmondható, hogy nem elsősorban a gyerekek hibája a rosszabb tanulmányi eredmény, mert van olyan módszer, mellyel a matematika mindenkinek egyszerűvé tehető, sőt, az alulmotiváltság is orvosolható.

Ne a szülő korrepetáljon!

A világ 7 országában sikeresen működő Csodamatek program magyarországi koordinátora, Kollár Mónika elmondta, hogy a Magyarországon első alkalommal elvégzett nem reprezentatív felmérés eredményei szerint a matematika-utálat legfőbb oka sokszor nem a gyerekek képességeiben rejlik, a MathRiders programban alkalmazott sok szemléltető eszköz és gyakorlati példa segíthetne a megértésben. Kollár Mónika kiemelte, hogy a MathRiders program nem csupán a nehézségekkel küzdőknek kínál megoldást, a tehetséges gyerekeknek is kellő kihívást jelentő feladatokat nyújt.

Ez már csak azért is fontos, mert a felmérés adatai szerint a gyerekek 70%-a magára van utalva a házi feladattal, ha valaki segít, az általában a szülő. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a szülő gyakran saját gyermekének legtürelmetlenebb korrepetálója és ez felesleges konfliktusokat eredményez a családban.

További információ: www.mathriders.hu

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top