nlc.hu
Életmód
Lady Chatterley szeretője kritika

Ha azt hiszed, hogy a Bridgertonnál nincs szexibb, akkor meg kell nézned a Lady Chatterley szeretőjét

A Lady Chatterley szeretője Emma Corrin és Jack O’Connell főszereplésével elhozza azt a túlfűtött kosztümös romantikus történetet, ami nemcsak az erotikamentes Hollywoodot rázza fel, hanem a nők képzeletét is. Az egyszerre szexi és megható filmet a Londoni Filmfesztiválról ajánljuk.

Annak ellenére, hogy 2022-t írunk, a női és nő központú szexualitásról még mindig fájóan kevés történet szól. A női nézőpont pedig még akkor sem érvényesül, amikor kifejezetten ezt ígérik a nézőknek – mint például a Nincs baj, drágám esetében, aminek rendezője, Olivia Wilde egészen konkrétan úgy nyilatkozott, hogy „ebben a filmben a férfiak nem élveznek, csak a nők!”. És mégis, a Nincs baj, drágám távolról sem olyan forradalmi a női gyönyör reprezentálásában (sőt!), mint ahogy azt Wilde szerette volna elhitetni a közönségével. Abban azonban igaza volt, hogy Hollywoodból kikopott az erotika. „Miért nincs többé igazán jó szex a filmekben?”– tette fel magának állítólag a kérdést forgatás közben, és annak ellenére, hogy a Nincs baj, drágám a szexjeleneteivel együtt végül egy pszeudo-feminista lázálommá vált, abszolút egyetértünk vele. De ki gondolta volna, hogy végül egy majdnem 100 éves történet fogja megmenteni Hollywoodot az önmagára kiszabott puritánságtól?!

És mindezt ráadásul egy (feltehetőleg meleg/biszexuális) férfi író tollából: ő pedig nem más, mint D. H. Lawrence, akinek egyik legismertebb művét, a Lady Chatterley szeretőjét adaptálta most a francia rendezőnő, Laure de Clermont-Tonnerre. Ugyan a film a Netflixen lesz látható, így sajnos ezzel ugyan a mozikba még nem tér vissza a szenvedély, de a streamingszolgáltatók uralma idejében már ez sem elhanyagolható lépés afelé, hogy újra legyenek szexi filmek. Mert attól még, hogy a nekik köszönhetjük a Bridgertont és a siralmasan rossz minőségű 365 nap-trilógiát, a női gyönyör érzéki, igényes és magával ragadó ábrázolása a Netflix kínálatából is hiányzott.

Lady Chatterley szeretője

Fotó: Netflix

Botránykönyvből feminista románc

D. H. Lawrence regénye 1928-ban jelent meg magánkiadásban Olaszországban, majd egy évvel később Franciaországban – a saját országa azonban betiltotta az angol író művét, ami csupán évekkel később, durván cenzúrázott változatban jelenhetett meg. Hogy miért? Mert korábban senki ilyen szabadosan nem írt még szerelemről és szenvedélyről. Az 1930-ban elhunyt Lawrence azonban nem élhette meg a mű sikerét. Ugyan mikor 30 évvel az író halála után a Penguin Books kiadó publikálta a cenzúrázatlan változatot, és a megjelenés napján mind a 200 ezer példány elkelt, a Penguin Booksnak felelnie kellett a kötet szóhasználatáért. A kiadót az obszcenitási törvényre hivatkozva beperelték – ám végül az esküdtszék nem találta bűnösnek a közerkölcs megsértésében a vállalatot.

Lady Chatterley szeretője

Fotó: Parisa Taghizadeh/Netflix

A történet szerint Constance Reid (azaz a címszereplő, Lady Chatterley) feleségül megy az arisztokrata Sir Clifford Chatterley-hez. A vonzó, intelligens férfi azonban nem sokáig lehet együtt a szerelmével: hamarosan besorozzák katonának az I. világháborúban. A frontról deréktól lefelé lebénulva érkezik haza, így Connie egyre kevésbé érzi magát Clifford feleségének, mint az ápolójának. Az egyre magányosabb nő végül a Chatterley-birtok vadőre, Oliver Mellors karjai között köt ki: a köztük bimbózó románc egyre inkább ráébreszti Connie-t, hogy nem elég számára kizárólag a mentális kötődés, szüksége van a testi kapcsolatra is. Ahogy Connie felfedezi a saját szexualitását, úgy lesz egyre szerelmesebb Oliverbe, és rajzolódik ki a tabukon, illemen és osztályokon átívelő, elsöprő romantikus történet. A Lady Chatterley szeretője tehát egy kifejezetten erotikus, de legalább annyira érzelmes regény, melyet ugyan már többször feldolgoztak – legelőször a franciák vállalták be a filmváltozatot –, Lady Chatterley maga talán még sosem került annyira a középpontba, mint most. Emma Corrin megformálásában Connie áll a film abszolút fókuszában: saját maga dönt a sorsáról, kiáll magáért, és nem kér bocsánatot azért, amiért hamisítatlanul önmaga. Akár akkor, amikor az esőben táncol meztelenül, akár amikor Velencében egyedülálló kismamaként kinézik őt az előkelő hölgytársaságból.

A női tekintet megtestesülése

Hogy miért vált ennyire prűddé Hollywood, az egy olyan összetett és bonyolult kérdés, aminek egy egész cikket kéne szentelnünk. Abszolút megértjük, hogy a #metoo fényében a filmipar óvatosabban bánik a témával, de az intimitáskoordinátor szakma megjelenésével már az is kétségtelenné vált, hogy a szexet lehet tudatosan, empatikusan, ugyanakkor az erotikát és a szenvedélyt megtartva ábrázolni a vásznon. Pontosan ezt látjuk a Lady Chatterley szeretőjében is.

Laure de Clermont-Tonnerre-nek sikerült megugrania azt, amiről Olivia Wilde csak álmodozott. Míg a Nincs baj, drágámban a szexjelenetek a film kontextusát tekintve eredendően nem lehettek feminista hangvételűek, addig a Lady Chatterley szeretőjében ezek a pillanatok valóban a női gyönyörre fókuszálnak. Bár mind Emma Corrin, mind az Olivert alakító Jack O’Connell ledobják a ruháikat, a meztelenség mégsem öncélú, sokkal inkább a szeretők felszabadultságát jelképezi. Azt a felszabadultságot, amit Connie csakis Oliver miatt tapasztalhat meg: a férfi megadja neki a lehetőséget, hogy minden szégyenérzet nélkül (mely gyakran beárnyékolja a nők kapcsolatát az intimitással) fedezze fel a saját szexualitását. A Lady Chatterley szeretője a szerelem megélésének számtalan típusát mutatja be: látjuk a gyengédebb és vadabb odalát is Connie és Oliver szenvedélyének, miközben önzetlenek, ugyanakkor kisajátítóak, feltétel nélkül szeretnek, de nem kerüli el a kapcsolatukat a konfliktus sem.

Lady Chatterley szeretője

Fotó: Netflix

Mindezt pedig Connie nézőpontján át ismerjük meg, így a Lady Chatterley szeretője gyakorlatilag mesterkurzust tart a női tekintetből. Mert mi is az a female gaze? Tessa Lauretis szerint „a filmben minden azonosulási pont (a szereplővel, a képpel és a kamerával) nőként, nőiként vagy feministaként határozódik meg”. Ezt Joey Soloway a 2016-os Torontói Filmfesztiválon úgy egészítette ki, hogy amellett, hogy a férfi tekintet (azaz a tárgyiasításáról híres male gaze) fordítottja, itt elsősorban az érzelmek kerülnek előtérbe. Erre tökéletes példa Jack O’Connell Olivere is, akit egy az egyben a női tekintet által mutat a rendező. O’Connel azt a férfitípust képviseli, aki ugyan konvencionálisan vonzó, mégsem az a klasszikus szépfiú, akinek vonzerejét a férfitársai is elismerik (lásd Ryan Reynolds), vagy épp önmaguk tökéletesebb verziójaként látják (mint például James Bondot). Oliver egy zárkózott, mégis érzékeny, szenvedélyes, ugyanakkor játékos srác, aki nem fél megnyílni Connie előtt és megmutatni neki a valódi érzelmeit. A személyében egy olyan romantikus hőst kaptunk, aki még Anthony Bridgertonnál is jobban megtestesíti a női fantáziát. Miközben a Lady Chatterley szeretője egyszerre bontja ki a Bridgerton második évadának csak villanásnyi ideig mutatott erotikus pillanatait, és szárnyalja túl az első évad szexmontázsát…

A Lady Chatterley szeretője december 2-ától lesz látható a Netflix kínálatában.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top