Aktuális

Hogyan győzzük le az irodai fáradtságot?

Ma már egyre több munkáltató ismeri fel, hogy a munkahelyi környezet hatással van a beosztott teljesítményére.

A munkahelyen töltjük a napunk túlnyomó részét, tehát nagymértékben befolyásolja egészségünket és jóllétünket. Habár a munkaadók a legtöbb alkalommal nem engedik beleszólni a munkavállalót az irodai környezet kialakításába, egyre több cég jön rá arra, hogy meglehetősen szoros az összefüggés a munkatársak komfortérzete és szellemi teljesítménye között. A pozitív változás sokszor csak apróságokon múlik.

A kulcs a jó asztal és szék

Hogyan győzzük le az irodai fáradtságot?Figyeljünk például arra, hogy irodai székünk állítható magasságú és kartámlás legyen, fontos, hogy a háttámla ne érjen a lapocka felső széléig, továbbá a hát és a derék teljes vonalához illeszkedjen, a talpunk pedig érintse a talajt! Abban az esetben, ha a talpak nem érnek le a talajra, lábtartóra van szükség. A térdek vonala alacsonyabban legyen, mint a csípő, ellenkező esetben célszerű ülőpárnával magasítani a csípők elhelyezkedését. Ha a derék nem simul a széktámlához, akkor hengeres derékpárna alkalmazásával biztosítható a helyes testtartás és csökkenthető a fáradtságérzet. Gépelés közben engedjük le lazán a vállunkat, és ügyeljünk arra, hogy a fejünk ne billenjen előre.

Nem csupán a széknek, hanem az asztal méretének, valamint a billentyűzet és a monitor elhelyezésének is jelentősége van.
Biztosan sokan tapasztalták, hogy a gépelés és a monitor hosszas bámulása, az egér több ezerszeri kattintása milyen természetellenes, merev tartáshoz és ezzel együtt elfáradáshoz, kimerültséghez vezet. Ezért érdemes odafigyelni arra, hogy az asztal szintje egy magasságban legyen a könyökkel. Az az ideális, ha a monitor és a szemünk közötti távolság 50-80 cm, illetve a monitor felső széle a szemmagasság alatt néhány centiméterrel legyen.

Az egér essen a karfára tett alkar folytatásába, hogy annak elérése és működtetése a legkisebb erőfeszítést igényelje. Olykor egér helyett használjuk a klaviatúrát. Tanuljunk meg rendesen gépelni, és ne csak az ujjakat és a csuklót terheljük, hanem gépelés közben az egész kart és a vállakat is vonjuk be a mozgásba. A klaviatúra használatának szüneteiben lazán lelógatva pihentessük a karjainkat.

A legfrissebb állásokat itt találod!
A legfrissebb állásokat
itt találod!

A hosszas ülőmunkának egy idő után az lesz az eredménye, hogy elgyengülnek a gerincoszlopot tartó izmok, egyre nehezebb lesz megtartani a nyak, a hát, a derék szakaszát, végül az állandó ülőhelyzetnek és a testedzés hiányának következtében a tartóizomzat elernyed. A legegyszerűbb természetesen a megelőzés, de ha egyáltalán nincs idő a testmozgásra, akkor be kell szerezni egy felfújható gumilabdát, az úgynevezett fitballt. A speciális labda a testmagasságot figyelembe véve három méretben kapható. Nagy előnye, hogy felfújva és ráülve kényelmesen ülhetünk az íróasztal mögött, sőt a gépelést sem akadályozza. A labdával tehermentesíthető a gerinc, mindemellett a testtartás folyamatos kontrollja mellett a gerincet tartó hátizomzatot is erősíti. Természetesen fárasztó hosszú órákon át labdán ülni és úgy dolgozni, ezért célszerű a széket és a labdát folyamatosan váltogatni.

Nem karitatív tevékenység

Az egészséges munkakörnyezet hatásai hosszú távon a vállalat érdekeit is szolgálják. A munkahelyi egészségfejlesztés a munkavállalóra irányul, de előnyei szerteágazóak: csökkennek a betegségekhez kapcsolódó kiadások, nő a vállalat termelékenysége – áll az Országos Egészségfejlesztési Intézet tanulmányában. A munkahelyi egészségfejlesztés nem kizárólag karitatív, hanem egyértelműen kifizetődő tevékenység, hasznából a munkáltató, a munkavállaló és a szociális ellátórendszer egyaránt részesül. A vállalati előny – a betegállományi statisztika hosszú távú javulásán túl abban is jelentkezik, hogy rugalmasabbá válik a vállalkozás.

A cikk folytatásához kattints ide!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése