nlc.hu
Aktuális

A TikTokon is toboroz a katonaság

Z-generációs hadviselés: a TikTokon toboroznak a honvédek

Míg a magyar honvédség trendek újraalkotásával gyűjti a követőket, az Egyesült Államok hadserege egyenruhás influencerlányokkal hódít. Egy azonban közös: a katonaságot is elérte a TikTok. De vonzóvá teheti a „mobilnyomkodó” Gen Z számára a katonai életpályát néhány jól összerakott klip? Ennek jártunk utána.

Aki elég időt tölt a TikTok felületén, az tudja, hogy ott minden is van: a megszokott, tátogós-táncikálós kontent mellett a tudomány és a politika is gyökeret vert a platformon. Sőt, mára már megjelentek a kormányszervek is: miközben az Egyesült Államokban a törvényhozás azon ügyködik, hogy megtiltsa a közalkalmazottaknak a kínai app használatát, számos kisebb szervezet, többek között helyi tűzoltóságok, de például Tampa önkormányzata is elkezdte használni azt.

Ezt jól is teszik, ugyanis a statisztikák szerint a Z-generáció – tehát az 1997 után születetettek – 40 százaléka teljes mértékben a közösségi média felületeiről tájékozódik, és nem olvas/néz híreket hagyományos fórumokon. A tendenciát látva nem csoda, hogy a magyar kormány is elkezdett nyitni a platform felé. Az eredmény? Sokszor zseniális, néha vérciki.

Ha meg kéne határozni, hogy melyik a legjobb magyar állami TikTok-csatorna, nálunk a prímet a Magyar Közút vinné: kiváló érzékkel fekszenek rá a trendekre, vicces és ötletes videókat készítenek, egyszóval látszik, hogy akárki is viszi az oldalt, ismeri a célközönséget. Ellenpélda lehetne a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet oldala, ami a legnagyobb jóindulattal is csak kedves próbálkozásnak mondható, de Z-generációs szófordulattal élve, elég cringe.

Z-generációs hadviselés: a TikTokon toboroznak a honvédek

Fotó: Magyar Hovédség TikTok

Dagadó izmok, lőpor és dübörgő techno

A honvédség is a nehéztüzérséggel vonult be a TikTokra – szó szerint és átvitt értelemben. A videókban minden megvan, ami a fiatal férfiakból álló célközönség figyelmét felkelthetné: a fegyverektől kezdve a csinos katonanőkön át a veretős technozenéig. A hatás nem maradt el: a magyar honvédség profilját 80 ezren követik, ami nem rossz szám, bár még mindig nem közelíti meg a legnépszerűbb magyar tiktokerek közel egymilliós követőtáborát.

A honvédség egyébként évek óta tudatosan dolgozik azon, hogy népszerűbbé tegye a fiatalok számára a katonai pályát: tavaly például Ganxsta Zoleet tették meg a sereg arcának, bár az kétséges, hogy a rapper mennyire tudja bevonzani a mai huszonéveseket. Emellett 2021 óta pluszpontot ér az egyetemi felvételin, ha valaki a seregben szolgált.

A fiatal katonák toborzása egy átfogó haderő-modernizációs program része: a növekedés.hu szerint az elmúlt években az összes V4 ország azon dolgozott, hogy felzárkóztassa a hadseregét, az egy éve tartó orosz-ukrán háború kellemetlen közelsége pedig még inkább felgyorsította ezeket a törekvéseket. A régióban Lengyelország vezet katonai felszereltség terén, ők a világranglistán is az előkelő 20. helyet foglalják el 120 ezer aktív katonával. Hazánkban a legalacsonyabb becslések szerint jelenleg 23-26 ezer aktív katona teljesít szolgálatot, ami némileg elmarad a regionális második Csehország 26 ezer fős hadereje mögött.

A kormány célkitűzése szerint ez hamarosan 30 ezer főre fog dagadni, a tartalékos katonák számát pedig 20 ezer főre szeretnék növelni.

A tervet elősegítendő, tavaly szeptemberben átlagosan 25 százalékkal növelték a béreket is. Ez alapján egy pályakezdő közkatona most bruttó 399 180 forintos illetményt kap, egy kezdő tiszthelyettes fizetése bruttó 384 000 forint, míg a pályakezdő tisztek bruttó 510 000 forintos illetményben részesülnek. Ez ugyan jelentős emelés a korábbi évekhez képest, de még mindig csak alulról súrolja a havi bruttó átlagkeresetet, ami tavaly novemberben a KSH adatai szerint 510 500 forint volt.

Az állomány növelése mellett a fiatalítás is kimondott cél a honvédség kötelékében: egy újonnan elfogadott kormányrendelet szerint egyoldalú felmondással felmenthetik a szolgálat alól azokat a katonákat, akik 25 éve tényleges szolgálati viszonyban vannak. Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a Bloombergnek adott interjújában azzal magyarázta a leépítést, hogy „fiatalabb, fitt, több nyelvet beszélő és NATO-missziós tapasztalatokkal rendelkező” parancsnokokra van szükség.

„Nem egy szociális intézmény vagyunk – mondta. – Ez egy hadsereg, méghozzá egy Európa közepén dühöngő háború mellett.”

Az, hogy ezek az ambiciózus célkitűzések hogyan fognak megvalósulni, még a jövő zenéje, de egy biztos: nem a sereg TikTok-oldalán fog múlni a dolog.

Pszichológiai fegyverekkel toboroz az amerikai sereg

Míg Magyarországon trendvideókkal toboroz a katonaság, az Egyesült Államokban külön pszichológiai műveleti hadosztály próbálja szolgálatra csábítani a Z-generációt. 

A VICE által megszerzett dokumentumok szerint az amerikai hadsereg még 2021-ben dollármilliókat különített el az esport-bajnokságok, egyes népszerű Call of Duty-streamerek és Twitch-események széles skálájának szponzorálására. Ennek célja az iratok szerint az volt, hogy népszerűsítse a sereget a Gen Z körében, azon belül is a nők, a feketék és spanyol ajkúak között. A kampány ugyan nem valósult meg teljes mértékben, de azt nem tudni, hogy végül hány influenszernek fizettek az együttműködésért.

Az USA védelmi minisztériuma tudatosan igyekszik felépíteni egy olyan narratívát, ami azt mutatja a fiataloknak, hogy megéri bevonulni: egyrészt élesben is átélhetik a kedvenc videójátékaik nyújtotta életérzést, másrészt szép katonalányokkal furikázhatnak küldetésről küldetésre. Ez utóbbiért egy csapat e-girl felel, akik katonai cosplay-jel csábítják a fiatal férfiakat.

Egy Haylujan néven ismert influenszer például a közel 600 ezres követőtáborának gyárt katonaruhás thirts trapeket: a babakék szemű lány katonai járművek hátsóülésén utazva tátogja népszerű számok szövegét, miközben a követői bókokkal halmozzák el.

Bár Haylujan saját állítása szerint nem az amerikai hadsereg fizetett ügynöke (ezt nehéz elhinni annak fényében, hogy masszív reklámot csinál nekik), nem ő az egyetlen, aki a hormongőzös tizen-huszonéves férfiak gyengeségeire játszva népszerűsíti a sereget. Elég csak bepötyögni a TikTok keresőjébe a #militarygirl hashtaget és máris több ezer videó kerül elő, aminek a jelentős része csinos lányokat mutat, akik arról beszélnek, hogy milyen jó a seregben.

Az amerikai katonaság történetében persze nem újdonság az, hogy a populáris kultúrán keresztüli toborzás: nyílt titok, hogy hosszú évtizedek óta együttműködnek Hollywooddal, felszerelést és anyagi támogatást biztosítva hazafias háborús filmek népszerűsítéséhez. Az, hogy a TikTok felületén is megjelentek, csak az idők változását mutatja.

„A Z generáció toborzására tett célzott kísérlet számos online baklövéshez vezetett, de a közösségi média továbbra is az egyik legerősebb toborzási eszköz a hadsereg kezében” – mondta David Noel, internetkutató és veterán a Dazed&Confused magazinnak.

„A bizonytalanság, hogy az influencerek a seregtől kapnak-e pénz a videókért, része a stratégiának. Miközben az emberek arról vitáznak, hogy mi a valódi és mi a hamis, az igazi pszichológiai művelet a katonai toborzás normalizálása a közösségi médián keresztül” – tette hozzá.

A szakértő szerint a katonaruhás e-girlökkel futtatott reklám aláássa mind az amerikai hadsereg történelmét, mind a katonaélet valóságát, miközben megváltoztatja az elképzeléseinket arról, hogy mit jelent katonának lenni.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top