Öltözködjünk

Miért jó a pop up bolt, ha csak ideiglenes?

A pop up bolt, azaz ideiglenes üzlet itthon még mindig kevéssé ismert fogalom, annak ellenére, hogy közel 15 éves múltra tekint vissza ez az értékesítési forma. Utánajártunk a történetének.
Nanushka Beta Store
Nanushka Beta Store

Akik nem hallották még a pop up bolt kifejezést, azok is találkoztak már karácsonyi vásárokkal, hirtelen felbukkanó, majd rövidesen el is tűnő piacterekkel, kiárusításokkal – sőt, akár egy rövid ideig látható múzeumi kiállítás is ide sorolható – amik tulajdonképpen mind a hivatalos értelemben vett pop up bolt elődjeinek tekinthetők.

Egy olyan értékesítési pontról van szó, ami limitált ideig elérhető, a gerillamarketing külföldön már jól ismert és igen hatékonyan alkalmazott formája, ami hazánkban is egyre gyakrabban felbukkan.

A pop up boltok története meglepően régre nyúlik vissza. Az elsőt 1999-ben Los Angelesben a Vacant nyitotta meg és elsődleges célja az olyan limitált szériás, exkluzív termékek árusítása volt, amik jellemzően napokon belül elfogytak, majd hónapokat kellett várni az utánpótlásra, így egy üzlet fenntartása teljesen felesleges lett volna.

Egy tipikus pop up store jellemzője, hogy gyakran rendezvényekkel, kiállításokkal kötik össze, már maga az üzlet designja is különleges és a szokványostól eltérő, így a meglátogatása nem is vásárlásként, hanem szabadidős tevékenységként értelmezhető. A divatvilág egyébként is a státusz iránti vágyunkkal operál: e darabok által mi is egyedinek érezhetjük magunkat. Így ha a szokásos téli pulóverünket nem a már jól bejáratott plázánkból, hanem egy rövid időre felbukkanó, limitált számú terméket kínáló üzletből szerezzük be, azonnal különlegesebbnek érezzük.

Comme des Garcons, Varsó
Comme des Garcons, Varsó

A Comme des Garcons japán divatház vásárlóinak pontosan ezt a vágyát aknázta ki azzal, hogy 2004 és 2009 között kizárólag a világ különböző pontjain egy-egy évre felbukkanó pop up üzletekben árulta termékeit. Azok helyét nem hirdették (előfordultak egy varsói híd alatt és egy berlini antikváriumban is), nem volt cégtábla, a termékeken nem voltak árak, aki azonban megtalálta őket, az öt percre a világ legszerencsésebb és legboldogabb emberének érezhette magát, és az ártól függetlenül nagy valószínűséggel nem jött ki onnan üres kézzel.

Az egyik leglátványosabb pop up üzleti kezdeményezés kétségkívül a London Fashion Bus volt, ami 2003 és 2004 alatt járta Nagy-Britanniát, hogy a kisebb városokba is eljuttathassa London trendi butikjainak a termékeit. A tipikus londoni emeletes busz 40 dizájner munkáit szállította, köztük olyan feltörekvő tervezőkét is, akiknek egyébként nem lett volna esélye ilyen széles vásárlói kör elérésére.

LOndon Fashion Bus
London Fashion Bus

A pop up üzletek tehát elég nagy népszerűségre tettek szert világszerte már a 2000-es évek elején, hazánkban azonban csak 2011-ben jelent meg az első, a Nanushka jóvoltából.

“Az ötletet a New York-i szakmai utak során kaptuk, ahol ennek a ‘műfajnak’ sokkal régebbi hagyománya van. Budapesten több helyszínen bukkantunk már fel ilyen pár napos időszakos üzlettel. Volt már olyan vásárunk, ahol korábbi kollekciók anyagaiból árultunk, de a külföldi ügynökeinktől visszaérkezett mintakollekcióinkat is többször kiárusítottuk már pop up keretei közt. Máskor olyan nagyon egyedi mintadarabokat kínáltunk, amikből tényleg csak egy-egy darab készül egy kollekció ‘kísérletezési’ fázisában, majd végül más anyagból, esetleg más színben vagy egyáltalán nem kerül be a végleges kollekcióba” – magyarázza Gerendási Zsófi, a Nanushka PR-felelőse, aki egyben abba is beavatott minket, hogy a korábbi alkalmak nagy sikerére való tekintettel a közeljövőben újabb pop up üzletet nyit a márka.

Bodnár Barbara, korábban a Monofashion Shop üzletvezetője és a Design Terminál projektmenedzsere, jelenleg pedig a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem projektmenedzsere szintén híve a pop up boltoknak, azonban a hazai helyzetet kissé sötétebben látja: “Azt gondolom, hogy a hazai gazdasági helyzetben, az utóbbi 5-10 évben szinte egyébként is pop up szinte minden üzlet, kevés olyan akad, amely hosszabb távon megmarad a választott helyén. Emellett a felgyorsult kommunikációs világban, amelyben élünk, szinte folyamatosan ki vagyunk éhezve arra, hogy lépten-nyomon új dolgokkal szembesülhessünk, ezt a vágyat kiválóan elégítik ki a pop up üzletek, amelyek egyik fontos szerepe, hogy gyakorlóterepei olyan tervezőknek, akik így belekóstolhatnak a piaci lét valóságába is.”

Utcai közvélemény-kutatásunkra hagyatkozva megállapítottuk, hogy a pop up bolt fogalmával itthon igen kevesen vannak tisztában, inkább csak az a divattal mélyebben foglalkozó szűk réteg, akik kifejezetten szeretik és keresik ezeket az alkalmakat. Az ideiglenes üzlet gondolata azonban szinte mindenki számára az exkluzivitást és eredetiséget közvetíti, ennek az értékesítési formának így abszolút megvan a létjogosultsága hazánkban is, reméljük a jövőben még több ilyen kezdeményezéssel találkozhatunk majd, legyen szó divatról, gasztronómiáról, lakberendezésről vagy bármi másról.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top