Szabadidő

Hová tűnt az X-faktor?

A tehetségkutató első sztárjai önálló albumokkal lepik el a piacot. Vajon egyedi, kinek-kinek a tehetségéhez igazított lemezek ezek, vagy futószalagon gyártott tucatáruk? Meghallgattuk, értékelünk.

„És benned mi az X-faktor?” – halljuk ezerszer a kérdést az RTL tehetségkutatójában, vagyis a műsor és vele a zsűritagok az egyediséget, azt a bizonyos „pluszt” keresik a tehetséges jelöltekben. Most, hogy az első magyar széria első négy helyezettjének önálló albuma jelent meg A második X címmel és októberben itt az új Wolf Kati-album is, kíváncsiak voltunk, hogy sikerült-e az énekesek sajátos, különleges, összetéveszthetetlen stílusát eltalálni, vagy a slágerek a „mindent a kés alá” elvnek megfelelően szólnak majd; minél többféle hangzás található meg rajtuk, annál valószínűbb, hogy mindenki talál bennük valamit, amit szeretni fog. Ez, ha Geszti is megteszi a Gringo Sztárral, akkor az X-faktorosoknak szinte kötelező, amellett hogy a tehetségkutatóból megszokott stílustól se térjenek el lényegesen, mivel milliók szokták (és szerették) meg mindegyiküket úgy, ahogy az élő adásokban megismerték őket.

Holnapra jobb lesz?

Hová tűnt az X-faktor?Wolf Kati új lemezének már letölthető húzódala a Vár a holnap, melynek szerzői Rakonczai Viktor és Rácz Gergő (ex-VIP zenekar), akik az eurovíziós dalfesztiválra vitt dalát is írták. Két felettébb erőszakos és idegesítő dobgép dominálja a dalt, ami miatt a zenét nem igazán halljuk, legalábbis normális hangbeállításokkal nem. A szerzők vagányabb oldaláról szerették volna megmutatni Katit, és ehhez kellett a megfelelő erősségű „tuc”. A dal arról szól, hogy ha ma nem is történt semmi izgalmas, attól a holnap még jobb lehet (hm). Az említett „várt holnapnak” a szöveg szerint végtelen borzongást kéne okoznia: ezt meg is teszi; mindenféle módon és formában. Wolf Katinak nagyon jó hangja van, igazán megérdemelne pár számot, melynek hallgatása közben nem kellene kínosan éreznünk magunkat a zavarba ejtően együgyű szöveg és zenei alapok miatt. Tudjuk, hogy kilencvenes évek retró van, és hogy Lady Gaga is hasonlót csinál, de hát az sem mindegy, hogy egy vintage Chanel-ruhát viselünk a hetvenes évekből, vagy a nagyi nyaralóban felejtett otthonkáját.

   
Ilyen volt Ilyen lett

 

Elviszi őket az ár?

Wolf Katiéhoz hasonló a helyzete Vastag Csabának. Akár Wolf, Vastag is ismert név volt már a tehetségkutató előtt, és nem igazán lehet fogást találni rajta. Vidéki musicalszínészként a második ligában haknizott, most pedig belőtték az első ligába, s ott egyből vezéregyéniség lett. Testvérével közösen felvett daluk, az Őrizd az álmod szintén Rakonczay–Rácz-szerzemény. Ez hallatszik is, de ők legalább nem kúlra akarták venni a figurát, hacsak a teljesen felesleges és lagymatag gitárszólóval nem az volt a cél. „Néha elvisz az ár, de a szív hazajár” – éneklik a dalban, mellyel a népszámlálást is promózzák. Minden a helyén van: a fivérek végigbringázzák az ugart, és a hazaszeretet a hallgatók vérében összeforr a Vastag fiúk szexuális vonzerejével.

   
Ilyen volt Ilyen lett

 

Utóbbi pedig nem elhanyagolható tényező, ne feledjük, hogy az X-faktor első helyét, azaz a lehetőséget a kiugrásra kik is alapozták meg több száz forintos SMS-eikkel.
Az új album több, mint rejtélyes. Vastag maga is írt rá dalt, például a Szállj című művet, melynek szövegén vagy az látszik, hogy a szerző(k) szókincse nem haladja meg a kétszáz szót, vagy az, hogy a hallgatóságról feltételezik ugyanezt. „Gyerünk, szállj most fel, repülj el, ha kell, győzni fog, ha harcolsz, mindig a jó” – énekli Vastag. Elsőre nem is értjük, hogy mit akar, mert össze-vissza van az alany és az állítmány, hogy valahogy kijöjjön a ritmus, aztán pedig rájövünk, hogy a mondanivaló az, hogy ha harcolunk és jók vagyunk, akkor győzni fogunk. Ezt több dalban, több formában is hallhattuk már, de ahelyett, hogy harcolásra és a jó győzedelmeskedésében való hitünk megerősítésére buzdítana, inkább csak a kételyeinket erősíti, hogy vajon X-faktor-nyerteseknek kell-e dalszövegeket írni.

Hová tűnt az X-faktor?Cserébe viszont Csaba és menedzsmentje úgy látszik megtalálta azt a figurát, amiből ha hitelesen hoz, előbb-utóbb hazánk George Clooney-ja is lehet. Odapozicionálták, ahol hatalmas volt az űr a magyar popzenében (jóképű, fiatal, de már nem tinédzser férfi előadó), másrészt olyan a karaktere, hogy… senkit sem zavar. A nagymamák a régimódi úriembert látják benne, aki biztos kezet csókolna, ha élőben találkoznának, az anyukák pedig elengednék a lányaikat randizni vele, mert nem kéne attól tartaniuk, hogy terhesen jönnek haza. Vastag biztosan nem fog olcsó sört reklámozni a közeljövőben, Martinit viszont simán lehet, hogy igen.

Tévelygés a labirintusban

A „tehetségkutatósok” a tévéké, és a tévéknek nem az a céljuk, hogy slágereik, hanem hogy celebjeik legyenek. Jó szerződéssel a popcelebeket magukhoz kötik, és így lehet egy saját, reggeli műsorokba is könnyebben elővehető, átalánydíjas celebjük. A valódi popsztár veszélyes a tévének, a tévét ugyanis nem érdekli a zene, hiszen csakis tehetségkutatók formájában foglalkozik vele. Rúzsa Magdi sikeres önállósodási kísérlete ártott például a Megasztárnak: Tolvai Renáta többek között azért nem tudja megugrani Rúzsát, mert mindenki az utóbbiról beszél (és már foglalt a tehetséges, határon túli magyar énekesnő pozíciója).

Hasonló kényszerpályán evickél Janicsák Veca is: az első X-faktorban ő volt a kiugró hang, de mondjuk úgy, hogy nőként nem sok esélye volt, mert míg a szerelmetes tinilányok bőszen szavaztak például Vastagra, addig a tinifiúk World of Warcfraftot játszottak, vagy a Vecánál jóval kitárulkozóbb csajokat nézegették a neten. Veca Labirintus című dalával most ugyan kissé zavaros vizekre evezett, aminek valószínűleg nem minden rajongója örül, de tehetségéhez, onnantól kezdve, hogy hallottuk tőle az Empire State of Mind-ot, nem fér kétség.

   
Ilyen volt Ilyen lett

Nem úgy, mint ahhoz, hogy a popzenei labirintusból, melyben a hangját eltorzítják, diszkós alapokra magyarkodó hegedűket tesznek, és körbenéptáncolják, valaha ki tud-e jutni. Nehéz feladat lehet. A szupermarketben terjesztett mű zenéjénél talán már csak a szövege lehet szövevényesebb. Az akadályok átlépése és a szerelem között vergődik, mint egy veszett kutya.

Megvan bennük a ZS-faktor

Hová tűnt az X-faktor?Zenére szöveget írni, illetve dalt írni külön szakma, sokan mégis úgy fogják fel, hogy az énekesek ún. „saját dalait” ők maguk szerezték. A turpisság azért nem tűnik fel, mert az elmúlt évtizedekben a zenének egyre kisebb az identitásformáló hatása, ezért nem különösebben figyelünk a szövegekre. Sok zenefogyasztó azt szeretné, ha nem kéne neki meghallgatnia ezer lemezt ahhoz, hogy el tudja dönteni, hogy mit fog szeretni és mit nem. Itt kerülnek a képbe a tehetségkutatók és háttérembereik. Ők odaszállítják a nézőknek kedvenc számaikat, és még az albumokat sem kell meghallgatni, mert azt is eldöntik helyettünk, hogy melyik szám lesz a sláger. Ilyen sláger pedig csak olyan dal lehet, ami semmilyen módon nem „fárasztó” a hallgatónak, vagyis hasonlítania kell valamire, amit nemrég hallottak.
Veca lemezén egyébként vegyesen vannak dalok angolul-magyarul. Van rajta Quimby-szám, amit elég nehéz lett volna elrontani, mert ugye maga a dal nagyon jó; van rajta latinos beütésű szerencsétlenkedés, amiért az illetékesek komoly büntetést érdemelnének, kellemes Zero-7-es nyúlás, Ha én rózsa volnék, és rajta van a Cindy Lauper által híressé tett I drove all night, olyan verzióban, amely bármelyik diszkóban azzal tűnne ki, hogy végtelenül gagyin szól. Mindez nem Veca hibája. Ő nyilván nem zeneszerző, nem hangmérnök, nem menedzser, és főképp nem piackutató. Kár, hogy a hangját, amiben benne van az „x”, felhasználták egy zs-kategóriás lemezhez, és csak azt remélhetjük, hogy ő is, mint Rúzsa, beint majd patrónusainak, és valahogy kihasználja, hogy „ismert név” lett a tévében.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top