Szerettem a 80-as, 90-es években felnőni. Szerettem a hétvégét a Kölyökidővel tölteni, és igen, ma is nosztalgikus hangulatba kerülök, amikor meghallom, hogy „Ha túl sok a szöveg, ha hamis a dal!”. Viszonylag ritkábban hallhatunk a műsor egykori szereplőiről, de a tavalyi korlátozások alatt ők is jelentkeztek egy videóval, amelyben a saját gyerekeiket is bemutatták egy-egy pillanat erejéig.
Az egykori kölyökidős szereplőket elkerülik a pletykák és a botrányok és azok a nyilatkozatok, milyen rossz volt gyerekként megélni az ismertséget. Ők valahogy nem ezt helyezik az előtérbe. Pedig bár akkoriban nem voltak okostelefonok, és nem lehetett ezernyi platformon „követni” a hírességeket, mégis hatalmas rajongótábora épült ki egy-egy produkciónak, így a Kölyökidőnek is. Erről Acél Réka egy interjúban úgy fogalmazott, hogy hihetetlen tömeg jelent meg a közönségtalálkozókon, és mivel akkoriban csak két tévécsatorna volt, mindenki azt nézte. „Megvolt a maga varázsa” – fogalmazott.
Kiegyensúlyozott boldogság kontra összeomló magánélet
Még jócskán a Kölyökidő előtt forgatták a Szeleburdi családot, amiben a bájos szőke hajú kislány, vagyis Ullmann Mónika mindenki szívét elrabolta. „Sokan ismernek, mert tulajdonképpen velük együtt nőttem fel…” – mondta a gyerekszínészként megismert, de felnőttként is elismert színésznő. „Nagyon szerettem gyerekként színész lenni. Kamaszként sokat változott minden. Többet voltam az utcán a többi gyerek között, és mindenkinek meg akartam felelni. Amikor pedig a továbbtanulásra került a sor, akkor már kicsit zavart… Így inkább a balettintézetbe felvételiztem” – mesélte anno az Aranykor tévéműsorban Ullmann, aki később mégis felvételizett a Színművészetire, ám elsőre nem sikerült bejutnia. „Azt hiszem, engem gyerekkoromban feltétel nélkül mindenki szeretett a szakmában, nem a közönségre gondolok, hiszen ott biztosan volt pozitív és negatív visszhang. A kollégák és a rendezők viszont igen. De ez felnőttként már nem így van. Akkor belenéz az ember a tükörbe, és azt mondja: nem kell mindenkinek megfelelni!”
A 80-as évek végén szinte egyszerre robbant be Szinetár Dóra és Szandi. Igazi tinédzsersztárok voltak ők akkoriban, ma pedig már mindketten háromgyermekes anyukák. Mindketten kiegyensúlyozott, boldog életet élnek, nem vesztek el, nem kallódtak el, mint megannyi külföldi kollégájuk. Más lett a sorsa az Indul a bakterház Bendegúzának, Olvasztó Imrének. 13 évesen kapta meg az ikonikus szerepet, ám nem hozta lázba a mozi világa, és inkább visszatért a civil életbe, a nyomdaiparban helyezkedett el. A tragédia 2013-ban következett be, amikor az akkor már 43 éves férfi egy magánéleti válság után véget vetett az életének.
Az új generáció
Az új generáció is megteremtette magának a saját gyereksztárjait. A tehetségkutatókban sokáig 18 év volt a korhatár, majd, amikor ezen változtattak, akkor került be a Megasztár döntőjében az akkor 13 éves Tóth Lüszi és a 14 éves Hien. Hogy mennyire nem tett jót Lüszinek, hogy felnőttekkel együtt versenyzett, arra talán a kiesése utáni egyik beszélgetés világít rá a legjobban, amelyben úgy fogalmazott, nehezen viselte, hogy ő már este nyolckor aludni szeretett volna, ám a többi versenyző – akikkel közös házban laktak – akkor kezdett el próbálni, hiszen más volt a bioritmusuk. Lüszi édesanyja pedig még a verseny alatt adott hangot nem tetszésének, szerinte ugyanis a tehetségkutatóval járó környezet, stressz és kötelezettségek nem gyerekeknek valók. Tóth Lüsziről, aki ma már elmúlt húszéves, azóta keveset hallani.
Valahogy elcsendesedett az élet a Csillag születik 2007-es győztese, az akkori 15 éves mesemondó fiú, Utasi Árpi körül is. Anno a nyereményből egy házat és földet vettek a családdal. „Szerencsésnek tartom magam, akkor még fel se fogtam, hogy mennyit kell egy házért dolgozni, és van, akinek egy élet munkájából sem telik rá” – mondta később egy interjúban a fiú, aki a verseny után a Veszprémi Petőfi Színház Indul a bakterház című darabjának főszerepét játszhatta el. A családot súlyos tragédia érte, amikor alig két évvel a verseny után, Árpi édesapja egy balesetben elhunyt. A korábban molnárlegényként is dolgozó, ma már 28 éves fiatalember később Magyarországra költözött, itt vállaltak munkát. „Gyakran kérdezik tőlem, melyik mesém a legszebb. Olyankor azt felelem: az, amelyik a saját életemről szól” – mondta két éve a Story magazinnak.
Mata Ricsi először 13 évesen az Ének iskolájában, majd 15 esztendőben az X-Faktorban is szerepelt. Bár a mentorházból nem jutott tovább, egy másik versenyző hirtelen kiesése után Ricsi új esélyt kapott, és másodikként végzett a hatodik évadban. A fiatal énekesnek rengeteg fellépése lett a műsor után, ám mivel még kiskorú volt, elmondása szerint a bevételét nem ő kezelte, s nem sokat látott belőle, így idővel elhagyta szüleit, és kiköltözött a családi házból. „Volt, hogy félmilliót is megkerestem, de, mivel kiskorú voltam, nem az én kezemben landolt a pénz, amivel nem is lett volna baj, ha azért érzékelek belőle valamit. Például azt, hogy, ha hazaérek, van ennivaló, meg hasonlók. De nem szeretnék a múltban vájkálni, vagy a szüleimet megsérteni. Elköltöztem, és nagyon jó döntés volt” – mondta 2019-ben a Borsnak az énekes, aki később szobafestő-mázolóként szerzett szakmát, majd munkát. „Szeretem ezt a munkát, és szeretnék vele egy biztos egzisztenciát teremteni magamnak” – mesélte akkoriban. Mata Ricsi ma már 20 éves, és fellépéseken is találkozhatnak vele a rajongók.
16 Disney-sztár a rács mögött
Nagyon más képet fest a helyzet az Egyesült Államokban. A ma már befutott énekesnők közül sokan kezdték a Disney népszerű műsoraiban. Ilyen például Britney Spears, akinek többször voltak drog- és mentális problémái, a drogtúladagolásban majdnem elhunyt, azóta is különböző szerektől függő Demi Lovato, vagy éppen a villámházasságáról és gigaslágereiről ismert Miley Cyrus. Egy korábbi cikkben a Buzzfeed egyik szerzője számolta össze, hogy a Disney gyereksztárjai közül 2014-ig összesen tizenhatan élvezték ilyen vagy olyan okból a rendőrség vendégszeretetét. Még most sincs soknak mondható hivatalos tanulmány, amely a gyerekkori sztárság és a mentális összeomlás összefüggését vizsgálná. Abban azonban több pszichológus is megegyezik, hogy a szülői korlát, az aktív szülői jelenlét, valamint a következetesség kulcsfontosságú a serdülőkori katasztrófák megelőzésében.
„A szülőknek fontos megérteni, hogy attól, hogy a gyermekük ismert lett, vagy éppen dollármilliókat keres, még gyerek marad, az élete más területén így határokat kell szabni, és szabályokat kell hozni. Gyerekként kell kezelni, nem lehet elvárni tőle, hogy úgy viselkedjen, mint a felnőtt kollégái, mert nem az. Ha egy családban ez nincs meg, akkor a szerepek felborulnak, és a gyerekből lesznek a szülők, pedig még nem állnak készen a felelősségre. Túlpörögnek, amely elindítja őket a lejtőn” – mondta az USA Today-nek adott interjúban Ginger Clark pszichológus.
13 évesen diéta és kényszerabortusz
Jake Lloydot a Baljós árnyakban, és a Hull a pelyhesben ismerhettük meg még hétéves kisfiúként. Alig volt 12 esztendős, amikor saját lelke miatt visszavonult a színjátszástól. Ám ezzel nem oldódtak meg a problémái. Azt gondolta, ha kiszáll a hollywoodi pörgésből, akkor kevésbé fogják zrikálni a suliban, és valamelyest nyugalmas gyermekkora lehet. Tévedett, mert miközben a sajtó is egyre inkább rászállt, a korosztályában is inkább kiközösítették. Ő maga úgy jellemezte ezt az időszakot, mint a földi poklot. Clark szerint a gyerekkornak arról kell szólnia, hogy kapcsolatot tudjunk kialakítani a korunkbeliekkel, valamint meg kell ismerni önmagunkat, ez azonban sokkal nehezebben megy, ha híres az ember. Vagy elutasítással, vagy túlzott érdeklődéssel találkozik ugyanis a híressé vált gyerek.
Lloyd a főiskolán sem tudta megvetni a lábát, majd egyszer rátámadt az édesanyjára, akinek a rendőröktől kellett segítséget kérnie. Végül pszichiátriára szállították, ahol több mentális problémát, például skizofréniát diagnosztizáltak nála. Miután kiengedték az intézetben, ismét meggyűlt a baja a rendőrséggel, végül 2020 őszén a családja segítségével egy magánpszichiátriára szállították. „Jake továbbra is a gyógyulás útján halad, köszönhetően a szeretetnek és a támogatásnak, melyet tőletek kap” – írta közleményben Lloyd családja.
Nem ő az egyetlen, aki így járt Hollywoodban a 90-es években. Gondoljunk csak Macaulay Culkinra vagy Edward Furlongra! Ám nem kell feltétlenül ahhoz a korhoz kötni a fiatal hírességek személyes tragédiáját. Judy Garland 1939-ben, kislányként lett híres az Óz, a csodák csodája főszereplőjeként. Egészen kiskorától a hollywoodi életre edzették, így már 13 évesen diétára fogtak, folyamatosan kritizáltak a külseje miatt. Előbb amfetaminnal, majd barbiturátokkal tömtek, amikor pedig állapotos lett, kényszerabortuszra küldtek. Garland képtelen volt egészséges felnőtt életet élni, nem találta a lelki békét, ide-oda csapódott a férfiak között, alkohol- és gyógyszerfüggőséggel küzdött. Alig volt 47 éves, amikor barbituráttúladagolásban meghalt.
Már Garland élete is tökéletesen tükrözte, hogyan válnak kirakatba állított játék babává a gyereksztárok Hollywoodban. Azóta eltelt 80 év, és a helyzet úgy tűnik, egyre csak rosszabb lesz.