„Jó, jó, de A koronában úgy volt, hogy…” – az elmúlt években sok embertől hallottam ezt a mondatot. De valamit mindenki elfelejt, mégpedig azt, amit maguk a készítők is többször elmondtak, hogy a sorozatban hallható négyszemközti beszélgetések valóságtartalmát SENKI nem tudja, hiszen az érintetteken kívül, nem voltak ott mások. Ha valamihez, akkor A korona új évadához, bőven szükség van a kritikai gondolkodásra.
A CIKK SPOILERT TARTALMAZ! (Nem mintha lenne, aki nem ismerné a történet végét…)
Csőstül jött a baj
Elnézve a ’90-es éveket, csoda, hogy talpon maradt a királyi család. Nemcsak a számos tragédia miatt, de azért is, mert a sajtó sem kímélte őket. Amíg pletykát szolgáltattak a lapoknak a magánéletükkel, addig nem támadták az intézményt, ám amikor pusztán arról lehetett írni, hogy a koronások napi húsz gyárat, ovit, segélyszervezetet látogattak meg, akkor beindult a „költséges és lényegtelen a királyi család” nevű gépezet.
Az ötödik évad ebben a korban próbál meg lavírozni, ám az a helyzet, hogy ez a szezon sikerült a leggyengébben.
A válás előtt álló Károlyt a háttérből az anyját folyton támadó, a hatalomra megszállottan vágyó trónörökösként ábrázolják.
Erre egyébként semmilyen bizonyíték nincs, s ezt John Major és Tony Blair is megerősítette. Károly valóban próbálta volna már akkoriban modernizálni a királyi családot, például csökkenteni a kiadásokat, vagy változtatni az öröklési szabályokon, hogy a legidősebb lánygyermek is örökölhesse a trónt. Károly tehát az első számú bajforrásnak lépett elő a sorozatban. Természetesen ehhez hozzájárult az egyre viharosabb házassága Dianával. Bár a premier előtt félő volt, hogy A korona készítői egyoldalúan állítják be a hercegi pár vitáit, azért némileg árnyaltabban vagy inkább kiegyensúlyozottabban sikerült ábrázolniuk a történetet. Tulajdonképpen két felnőtt ember csatározását és érzelmi manipulációit láthatjuk, amelyek elszenvedői a gyermekeik.
Tina Brown és Penny Junor királyi életrajzírók korábban úgy fogalmaztak, a fiúkat megrémiszthette, hogy tanúi voltak Diana szélsőséges hangulatingadozásának. „Amikor egyszer egy barátja azt mondta Dianának, hogy nem túl bölcs dolog csapkodva hisztizni a 3-4 éves Vilmos előtt, a hercegnő azt válaszolta, hogy a gyerek még túl fiatal ahhoz, hogy megértse, mi történik, de előbb vagy utóbb úgyis meg kell tudnia az igazságot, amiben él.”
A ridegnek, kissé felszínesnek és nem túl okosnak beállított királynőnek azonban közel sem Károly és Diana volt az egyetlen problémája. A 90-es években négy gyerekéből három elvált, Windsor pedig leégett. Egyetlen támasza ebben az időszakban is Fülöp herceg volt, akitől az egyik epizódban elhangzik az a mondat, melyet a királyi család valóban sokat használ: „Erzsébet sosem áll meg, sosem panaszkodik.” Egyetlen igazi kritikusa pedig – nem, nem a lapok – a humoros és iszákos húga: Margit volt.
Az ötödik évadban részletesen bemutatják, hogy csempészte ki Diana azokat a kazettákat, melyek alapot szolgáltattak Andrew Morton könyvéhez. De a felvételeken egyebet sem hallani, mint azt, hogy Dianának mennyire nehéz volt, folyamatosan falakba ütközött, nem engedik külföldre, kisírta a szemét…, és ezeket unalomig ismétlik a sorozatban, így csinálva Dianából mártírkirálynőt. A leginkább különös megjegyzés – mely a valódi felvételeken is megvolt –, amikor Diana arról beszél, hogy a királynő mellett ő csak második lehetett. Természetesen meg lehet érteni a nő fájdalmát, de a nézőben csak felötlik a kérdés, hogy mégis mire számított?
Arról már mi is beszámoltunk, hogy Fülöp herceg még a válás előtt is szívhez szóló leveleket írt Dianának. Az pedig a korábbi epizódokból derült ki, hogy bizony II. Erzsébet férje számára már az első perctől kezdve szimpatikus volt a visszahúzódó Diana. Ezért a sorozatban azt láthatjuk, hogy Fülöp próbálta megállítani a médiának folyamatosan szivárogtató hercegnét. Bár az ebben a jelenetben elhangzó beszélgetés hitelességét szintén nem tudjuk, de – a levelek alapján – valószínűsíthető, hogy a herceg ténylegesen jelezte neki, hogy kedveli. „Mindig közel állt a szívemhez. Kedvelem önt… Kérem, ne semmisítse meg a rendszert. Megszeghet annyi szabályt, amennyit csak akar, legyen boldog, de mindig legyen lojális a családhoz a köz előtt” – hangzik el a sorozatban.
A nagy Al-Fayed-sztori
Valamennyien ismerjük Dodi Fayed nevét, aki Diana utolsó párja volt, s azon a végzetes estén mellette ült az autóban Párizsban. De hogyan is lett az Al-Fayed ennyire befolyásos név? Erre is választ ad A korona 5. szezonja. Mohamed Al-Fayed még fiatal volt, amikor Egyiptomban megpillantotta a lemondott VIII. Eduárdot és Wallis Simpsont, s valamiért onnantól megszállottan rajongott az uralkodói családért. Mohamed igencsak jól értett az üzlethez, és mire a fia felnőtt, már odáig jutottak, hogy megvegyék a párizsi Ritz hotelt. A történet szerint ekkortájt ismerte meg a Sydney Johnsont, aki hosszú évekig volt VIII. Eduárd komornyikja. Több sem kellett royalmániás Al-Fayednek, azonnal felvette magához. S ez nem pusztán a sorozat készítőnek szüleménye, hanem bizony tények. Miközben Dodi Oscart nyert mint producer, apjának egyéb sem járt a fejében, csak az, hogyan tud még közelebb kerülni a királyi családhoz.
Ezen a ponton egyszerűen komikussá vált A korona, hiszen Al-Fayed rögeszmésen megvette az egykori villát, melyben Eduárd és Wallis éltek. Rengeteg pénzt költött rá, hogy felújítsa, és ünnepélyesen bejelentette, hogy odaajándékozza II. Erzsébetnek. Miközben Al-Fayed tükörfényesre suvickolt cipőben, talpig elegánsan, hatalmas mosollyal várta a királyi konvojt, az autókból nem az uralkodó szállt ki, pusztán a személyzete, hogy elvigyék azokat a levelezéseket, melyeket Eduárd folytatott – többek között – náci vezetőkkel. Mohamed csak nem adta fel. Ezt is egyfajta győzelemnek fogta fel. Rögeszméje odáig fajult, hogy megvette a Harrods áruházat, pusztán azért, mert annak a tulajdonosa ülhet a királynő mellett az egyik neves lóversenyen. Oda is ült a páholyba, várta a királynőt, aki viszont Dianát küldte maga helyett A sorozat készítői szerint, így kötött barátságot az idősebb Al-Fayed és Diana, akikről fotó is készült ezen az alkalmon…
Romanovok és Jelcin
Az új évad minden eddiginél többet ugrál az időben. 1917-ben járunk. Ekkor a kissé magának való és unalmas V. György királynak egy levelet kézbesítenek, melyben arra kérik, hogy küldjön hajót, és mentse meg unokatestvérét, az orosz cárt és az egész Romanov családot. A készítők szerint viszont György nem tesz mást, mint a levelet – és ezzel a döntést – a nejére, Teck Máriára hagyja, akit láthattunk a sorozat legelső epizódjaiban is.
A történet azért kap jelentős hangsúlyt a sorozatban, mert a ’90-es években John Major miniszterelnök Oroszországba látogatott, ahol aztán átvodkázták a tárgyalásokat Jelcinnel. A találka olyan jól sikerült, hogy az orosz vezető meghívatta magát a királynőhöz. Meg is ejtik a találkozót, melyen egyfajta gyilkos mosollyal az arcán Erzsébet közli Jelcinnel, hogy mivel ő volt az, aki leromboltatta az Ipatyev-házat, ahol a Romanovokat kivégezték, így azzal a feltétellel látogat Moszkvába, ha az oroszok megadják egykori rokonainak azt a méltó temetést, amelyet megérdemelnek. Jelcin reakciója – még ha nem is tudjuk, hogy valóban így volt-e – pedig tökéletesen bemutatja, hogy átnevezhetnek egy országot, a vezetési elvek sokat akkor sem változnak. Mivel az oroszul nem értő királynő mögött azt ecseteli, hogy jobb, ha visszafogja magát, mielőtt megölik, mint a rokonait…
A királyi pár valóban elutazott Oroszországba, s később, Fülöp hercegnek köszönhetően – akinek nagynénje volt a meggyilkolt cárné – DNS-teszt segítségével tudták bizonyítani, hogy az erdőben megtalált tömegsírban valóban a Romanovok voltak.
A történetet azonban igencsak falsan mutatta be A korona. Ott ugyanis kettő – nevetséges – verziót vázoltak fel azzal kapcsolatban, hogy miért nem siettek az angolok az orosz cári család megmentésére. Az egyik felvetés szerint Teck Mária és a cárné rivalizált egymással. A másik felvetés szerint viszont a monarchia megóvása volt a cél, a háború utáni forrongó hangulatban. Ez már valamennyivel közelebb áll az igazsághoz. Az igazság az, hogy V. György 99 százalékban politikai okok miatt nem küldött megmentő hajót Oroszországba. Egyrészt Miklós nem volt valami népszerű, még Nagy-Britaniában is zsarnoknak tartották az 1905-ös forradalom miatt. Azért hezitált tehát György, mert félt egy lehetséges munkáslázadás kitörése miatt. Ráadásul az első világháború miatt a német származású Alekszandra cárné sem volt éppen a brit nép kedvence. (A brit királyi család is lényegében ezen okokból Szász–Coburg–Gothairól Windsorra változtatta a dinasztia nevét.) Ráadásul mit látott maga körül V. György? Hogy sorra buknak meg az uralkodói házak. Kezdve II. Miklós orosz cárral, I. Károly osztrák császárral és magyar királlyal, a német II. Vilmos és később 1922-ben a török VI. Mehmed szultán is. Egyedül a Windsorok maradtak talpon, ezt pedig nem merte kockára tenni V. György. Hát ezért nem indult el az a hajó a Romanovok megmentésére. De politikával nem lehet eladni az ármány és szerelem műfajban lavírozó A koronát.
Diana paranoid jelleme és a szorongó Vilmos herceg
Azt már említettem, hogy a hercegnő üldözési mániája epizódról epizódra csak nő, és inkább hallgat az asztrológusra, az akupunktőrre vagy a gyógymasszőrre, mint a józan barátaira… De a szülők csatározása kihat a két fiukra is. Kifejezetten szívszorító részek foglalkoznak azzal, hogy mit élhetett át a szüleik vitái alatt Harry és Vilmos. Amikor például Diana úgy nyilatkozik, hogy várandósan szándékosan levetette magát a lépcsőn.
1995-ben pedig elérkezik a válás éve. Miközben Károly egyre szebb sikereket ér el a hercegi alapítványával, addig Diana ugyanolyan depressziós, immár független nőként, mint házas asszonyként. Hosszú percek telnek el egy-egy epizódban azzal, ahogyan Diana panaszkodik. Sír amiatt, hogy soha nem lesz királyné, hogy ennyire magányos, de azon is, hogy Vilmos megkezdte tanulmányait egy bentlakásos iskolában. Ő úgy érezte, hogy anyatigrisként óvja a fiait, Károly viszont azt vágta a fejéhez, hogy inkább megfullasztja a gyerekeit. Miközben erre unalmasan sok idő megy el, addig néhány rövidebb jelenetben letudják a készítők Margit hercegnő és Peter Townsend találkozását.
Bár patikamérlegen adagolva, de azért a stáb igyekezett megvillantani Diana egyre erősödő téveszméit, paranoid pillanatait. Ezt használták ki a BBC Panorama műsorának készítői, akik bankszámlakivonatokat hamisítva hitették el vele, hogy Károly herceg megbízásából az MI5 és egyéb titkosszolgálatok figyelik. A helyzet odáig fajult, hogy a hercegnő üvöltözve kerestette a poloskákat a lakásában.
Vilmosnak ekkoriban a nagyanyja lett a legnagyobb támasza. Azért érezte jól magát a nagyszülei mellett, mert iszonyatosan szorongott a szülei miatt. Diana olyanokkal hívta fel a 13 éves fiát, hogy megismert egy pakisztáni orvost, aki sokat jelent neki. „Muszáj nekem ezeket elmondanod? Zavarba hozol. Azzal pedig, hogy mindig szerepelsz, megnehezíted az életemet” – mondta a telefonba az anyjának a szorongó kamasz. Erre persze lehet azt mondani, hogy honnan is tudhatnák a készítők, hogy ez a párbeszéd megtörtént, de ne feledjük el Angela Levin királyi szakértő korábbi szavait! „Vilmos imádta az édesanyját, az elragadó bájával és a kiáradó szeretetével mágnesként vonzotta, de már kisgyerekként könyörtelenül kisajátította. Diana legközelebbi bizalmasaként hivatkozott a fiára, akinek beszélt az életében lévő férfiakról is. Szerette őt, de felnőttként kezelte, és hatalmas terhet tett a vállára azzal, hogy megosztotta vele a boldogtalanságát.”
Diana tehát azt gondolva, hogy a királyi család el akarja hallgattatni, botrányos interjút adott a tévéműsornak, melyről csak később tájékoztatta a királynőt. Ebben a jelenetben pedig egy igazán szívhez szóló beszédet címez a királynő Dianához, melyben kifejezi, hogy mint a legidősebb fia feleségét, az unokái anyját és a család tagját ő mindig megvédte, ha mások kritizálták. „Lojális és megértő voltam önnel a végsőkig. Az ellenség, akinek engem tart, pusztán csak a képzelete szüleménye. Legyen boldog” – hangzik el a párbeszédben. Mintha a készítők válaszként adták volna ezeket a szavakat mindazoknak, akik démonizálják a néhai királynőt, s őt teszik felelőssé a hercegnő haláért.
A korona készítőinek leginkább az róható fel, hogy a Panorama-interjút bemutató részeknél sem jelenítették meg azt a tényt, hogy az átveréssel készült beszélgetésért később kártérítést kellett fizetnie a csatornának. 2020-ban, amikor a vizsgálat lezárult, Vilmos herceg közleményt adott ki, melyben kijelentette, hogy a BBC munkatársai förtelmes és hamis állításokat fogalmaztak meg a királyi család tagjairól, ezzel paranoiának adtak tápot, és rájátszottak Diana hercegnő félelmeire. „A tény, hogy az interjút csalárd módon szervezték meg, jelentősen befolyásolta, anyám miket mondott a műsorban.” Vilmos szerint az interjú csak elmélyítette a szülei közötti szakadékot, és azóta is számtalan embernek okozott fájdalmat.
Mivel A koronának lesz hatodik évada is, az ötödiket nem Diana tragikus halálával fejezték be, hanem a Dodi Fayed „kényszerkapcsolatát” készítették elő. Mohamed és Diana ugyanis továbbra is jó kapcsolatot ápolt, így az idős üzletember elhívta nyaralni a hercegnőt és annak fiait. Eközben Dodi a magángépen kokainozott az aktuális párjával. Vélhetőleg ennek a két magányos, és végtelenül szenvedő ember alig néhány hónapos kapcsolatával kezdődik majd a következő évad…