Be kell vallanom, az RTL sorozatgyártásával eddig úgy voltam, mint A tanú szereplői a magyar naranccsal: kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk. A Válótársak 2015-ös indulása óta sok idő telt el, és a csatorna jól láthatóan belejött a sorozatfejlesztésbe, sőt néhány kiemelkedő siker (például A mi kis falunk) is összejött nekik, de ezeket nézve sokszor éreztem azt, hogy ugyan komoly szintlépések voltak a korábbi napi sorozataikhoz képest, ugyanakkor mintha nem tudtak, vagy nem akartak volna felérni a Netflix vagy épp az HBO Max régióbeli sorozatainak színvonalához. Még a legambiciózusabb sorozataik (Mellékhatás, Alvilág) is kicsit lakosságivá váltak egy idő után, és végig olyan érzésem volt, hogy féltek egy bizonyos szintet megütni, mert attól tartottak, hogy egy igazán nívós és kreatív sorozat már sok lenne a törzsközönségüknek. Talán nem véletlen, hogy a Zámbó Jimmyről szóló A Király sem a nagy RTL-en debütál, hanem majd az induló streaming oldalukon, az RTL+-on, és egyelőre semmi információt nem csepegtettek el arról, hogy érkezik-e később az anyacsatornára. Egy biztos: A Király a tökéletes sorozat ahhoz, hogy új előfizetőket toborozzon az RTL+-nak.
Varázslat már az első jelenetben
Az RTL a múlt héten moziban mutatta be a sajtónak a tízrészes A Király első epizódját, és kezdjük a rossz hírrel: Nagy Ervint mindössze a főcímben, valamint azon felül egyetlen röpke pillanatig láthattuk Jimmyként, így még fogalmunk sincs arról, milyen jól hozza majd a figurát. Az első rész ugyanis még a kilencvenes évek legnépszerűbb hazai előadójának fiatalkoráról szól, és ebben a korszakban még az Aranyéletből ismert Olasz Renátó bújik a bőrébe (mondjuk elég merész húzás a vékonyabb/alacsonyabb színész után a magas, nagyobb darab Nagy Ervin ugyanabban a szerepben, de az első rész után én már simán elhiszem az alkotóknak, hogy működik).
A nyitójelenet kapásból 1987-ben, a legendás Casanova bárban indít, ahová megérkezik a hanglemezkiadó vállalat embere, hogy megnézze az aznapi fellépőt. A füstös mulató dinamikus képekben jelenik meg előttünk, és már itt látni, hogy az RTL látványban is szintet lépett: nyoma sincs a többi sorozatukra jellemző kissé steril, minden jellegzetességet nélkülöző (vagyis amolyan kertévés) képi világnak.
A Király tényleg úgy néz ki, hogy a mozivásznon is megállja a helyét: filmszerű, izgalmasan bevilágított, ügyesen vágott, és ezt már az első két percben meg tudja mutatni.
Az epizód rendezője, Kovács Dániel Richárd tisztában van azzal, hogy egy legendát mutat be, és ezt kellő súllyal kezeli. Egy-két percig csak hátulról láthatjuk Jimmyt: követi a kamera, ahogy a Casanova öltözőjéből kivonul, átmegy a táncosnőivel tömött folyosón, majd fellép a színpadra, majd ahogy megszólal az énekhang, hirtelen már szemből is láthatjuk a varázslatot. Olasz Renátó rögtön jön, lát és győz Jimmyként, amihez nagyban hozzájárul a Jimmy-fan Peter Srámek énekhangja is. A varázslat működik: sem Olasz nem egy Jimmy-hasonmás, és Srámek hangja sem teljesen olyan, mint Jimmyé, de mindkettő kellően hasonlít ahhoz, hogy megszülessen a varázslat.
Jimmy és a romantika
A diadalittas 1987-es fellépés után rögtön visszaugrunk a hetvenes évekbe, amikor hősünk még csak álmodozott arról, hogy közönség előtt énekelhessen, ugyanis nem volt meg az ehhez szükséges engedélye a párttól. Jobb híján pincérként dolgozott, és az akkori feleségével, Verával, valamint a nő előző házasságából született két gyerekével élt együtt egy budapesti gangos házban. Az első epizód leginkább arról szól, hogyan teszi meg az első bizonytalan lépéseit a pályán, és itt még nem a saját gigaslágerein van a hangsúly, hanem több korabeli slágert (például a Kölyköd voltamot vagy a Lady N-t) énekel, a vendéglátásban szórakoztatva az embereket az éjszakában.
Az epizód nagy része füstös lokálokban és presszókban, valamint Jimmyék házában játszódik, és a fellépői engedély megszerzésén túl leginkább arról szól, hogyan ismerkedik meg a szomszédjában lakó, szintén házas Edittel (Staub Viktória A játszma után itt is ragyog, imádja a kamera) és hogyan bontakozik ki a kettejük viszonya. Szóval az indítás mondhatni romantikus, de sosem giccses, és fontos fegyvertény az is, hogy ügyesen ábrázolják a korszakot. Nem nevetik ki, csak pont annyira, amennyire kell: a családi asztalnál a lámpáról lógó undorító légyfogó ragasztók vagy a fölösleges bürokrácia röhejessége olyan dolgok, amik rámutatnak, hogy a forgatókönyvet jegyző Zomborácz Virág nagyon érzi, milyen jellegzetességeket kell bemutatnia a korszakból ahhoz, hogy az életre keljen, mégse váljon paródiává. A legközelebb a paródiához a magyar popzene akkori atyaúristenének, Erdős Péternek a bemutatásával mennek, de az alkotók jó ízlése még ezt a szálat is a komolyság határán belül tartja.
Hagyományos vonalvezetés
A Király felér egy időutazással egy mostaninál is sokkal szomorúbb, reménytelenebb korszakba, amikor a siker sokszor nem a tehetségen, hanem a mutyizáson és a megfelelő ismeretségen múlt, és mindent átjárt a kiábrándító nihil. Itt szinte mindenki láncdohányos, és mindenki (na jó, nem mindenki, de nagyon sokan) iszik, mint a gödény, mert az alkohol legalább elviselhetővé teszi a dolgot. Itt még Imi (a Jimmy név csak később jött) egy kedves, tehetséges, törtető, de szerethető figura, még olyankor is, amikor épp a várandós (igen, Zámbó Krisztiánnal, akinek a születése kap egy nagyjelenetet az első részben) feleségét csalja meg a szomszédban lakó Edittel.
A Királyban számomra leginkább az volt meglepő, hogy mennyire konzervatívan mesél. Egy rész alapján nehéz pontosat mondani, de eddig egy nagyon hagyományos vonalvezetésű életrajzi történetnek tűnik (mint amilyen filmben mondjuk a Ray vagy A nyughatatlan), ahol bemutatják a zenész életét a befutástól kezdve a legsikeresebb éveken át egészen a bukásig, ami jelen esetben a halálát jelenti. Ez a fajta felépítés persze sokszor tud unalmas lenni, de itt a jól felépített karakterek, az elsőrangú színészek, a jó dialógusok és a szinte tapintható korrajz tesznek arról, hogy az egyszerű mesélés is működőképes legyen.
Van azért benne egy kis csavar azzal, hogy pár perc erejéig az időben előreugrunk 2001-be, Jimmy tragikus halálának évébe, ahol láthatjuk Edit asszonyt a rendőrségi kihallgatása során, de ez itt még nem ad hozzá annyit a történethez, hogy ezzel értelmet nyerjen. A későbbi epizódokban persze még életre kelhet ez a szál is, de egyelőre még ez volt a sorozat első feltűnő gyenge pontja: itt még úgy tűnt, hogy semmit nem ad a sorozathoz az előre utalás. Persze az még továbbra is nagy kérdés, milyen lesz Nagy Ervin Jimmyként, ahogy az is, mennyire fog megjelenni az énekes életének és személyiségének sötét oldala, mert az első részben ebből még szinte semmit nem láthatunk. Mindenesetre az mindenképp pozitívum, hogy rossz érzés volt kiszállni a moziszékből, mert szívesen néztem volna tovább.
A Király első epizódja már megtekinthető az RTL+ kínálatában.