Audrey Hepburn öröksége: 91 éves lenne a színésznő, hatása a divatra máig tetten érhető

Audrey Hepburn a 20. század egyik legmeghatározóbb divatikonja volt, aki filmjeivel, megjelenésével milliók szívét rabolta el, öltözködése és stílusa pedig máig formálja a trendeket.

Ma ünnepelné 91. születésnapját Audrey Hepburn, akinek hollywoodi karrierjét végigkísérte a szépség és elegancia, ő maga pedig igazi divatikonná vált. Magas, karcsú termete, üde, franciásan bájos arca egészen más szépségideállá tette őt, mint a filmvásznak nőies domborulatokkal megáldott végzet asszonyai, élükön Marilyn Monroe-val. Megjelenése, öltözködése máig hatással van a divatra, amely annak is köszönhető, hogy leghíresebb filmjeinek kosztümjei, mint a Római vakáció, a Sabrina vagy az Álom luxuskivitelben, tökéletesen illettek ahhoz a stílushoz, melyet a színésznő privát életében is képviselt, azok máig tartó népszerűsége pedig stílusa halhatatlanságát is eredményezte. 

1. Audrey Hepburnnek köszönhetően lett a kis fekete ruha kötelező alapdarab

A színésznő és Hubert de Givenchy élethosszig tartó barátságot kötöttek közös munkáik során, a divattervező számos, mára ikonikussá vált ruhát tervezett a számára, melyek népszerűségéhez azonban kétségtelenül kellett Hepburn ártatlan bája, törékenysége is. Így van ez a kis fekete ruhákkal is, melyeknek ha Coco Chanel az anyja volt, Audrey Hepburn a tündérkeresztanyja, aki valódi alapdarabbá tette őket azáltal, hogy filmjeiben és a való életben is rendszeresen és szívesen viselte őket.

Audrey Hepburn és Humphrey Bogart a Sabrina című film egyik jelenetében, melyben a színésznő a mára ikonikussá vált kis fekete ruháját viseli.
Megnézem
Összes kép (6)

2. Ékszermárkát nem tett még híressé senki úgy, mint  Audrey Hepburn a Tiffany-t

1961-es filmje, az Álom luxuskivitelben (Breakfast at Tiffany’s) nem csak Holly Golightly kis fekete ruhája miatt vált emlékezetessé, de a Tiffany & Co. ékszermárka vezetői sem sejthették, micsoda népszerűségugrást könyvelhetnek majd el “szereplésükkel”. A Tiffany akkoriban is elismert luxus ékszermárkának számított, a film hatására azonban maga lett a kékbe csomagolt álom.

Lady Gaga múlt évi Oscar-gálás megjelenése nem csak amiatt maradt emlékezetes, hogy átvehette első Oscar-díját, de amiatt is, hogy estélyi ruhájához ugyanazt a kanárisárga Tiffany-gyémántot viselhette, melyet utoljára Audrey Hepburn viselt 1962-ben, az Álom luxuskivitelben egyik promócióján. 

Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben film formgatásán, a Tiffany ékszerüzlete előtt.
Megnézem
Összes kép (3)

3. Azon kevesek egyike, akiknek ketten is parfümöt terveztek

Hubert de Givenchy nem csak ruhákat tervezett a számára, de egy személyre szabott illatot is. A máig népszerű L’Interdit parfüm eredetileg Audrey Hepburn számára készült, Givenchy 1957-ben alkotta Francis Fabron parfümőr segítségével. A virágos-aldehides parfüm illatát sokáig csak a színésznő élvezhette és nem is szerette volna, ha kereskedelmi forgalomban is megjelenik, de végül a hatvanas években bemutatták, melynek első arca természetesen ő volt. A parfüm a bemutatása pillanatától a divatház egyik legnépszerűbb illatává vált, melyből két éve egy megújított illatvariánst mutattak be.

Minden szezonban újabb és újabb parfümök jelennek meg, de vannak illatok, melyek soha nem mennek ki a divatból.

Van azonban még egy illat, melyet kifejezetten a színésznő ihletett. A szintén neves Creed parfümház Spring Flower illata a nyolcvanas évek közepén készült és állítólag ez volt Audrey Hepburn legkedveltebb illata egészen haláláig. A Creed csak 1996-ban, három évvel a színésznő halálát követően jelentette meg az édeskés-virágos illatot, így Hepburn kívánsága e parfüm esetén végül teljesült, azt, amíg ő élt, csakis ő használhatta. 

4. Egy ruhakialakítás elnevezése máig Audrey Hepburn filmszerepének nevét viseli

A történet szálai ismét csak Hubert de Givenchy-hoz vezetnek, méghozzá ismeretségük kezdetéhez. Első közös munkájuk az 1954-es Sabrina mozifilm volt, melynek kapcsán a színésznő lehetőséget kapott rá, hogy a történet azon felében, mikor a főszereplő visszatér Párizsból, filmbeli kosztümjei valódi párizsi darabok legyenek. Bár Givenchy fogadta szalonjában a színésznőt, egyedi ruhák tervezését nem vállalta a filmhez. Azt azonban lehetővé tette, hogy éppen készülő kollekciójából válasszon, és milyen jól tette. A film óriási siker lett a benne szereplő ruhákkal egyetemben. 

A kis fekete ruha nem csak színe miatt okozott felkavaró sikert, de a nyakrész kialakítása önmagában is népszerűvé vált. A csónaknyak különösen tetszett a színésznőnek is, az ugyanis eltakarta kilátszó kulcscsontjait, a figyelmet pedig helyettük kecses vállaira irányította. A decolleté bateu-nek is nevezett kialakítást a ruha sikere láttán elkezdték Sabrina dekoltázsnak nevezni, a név pedig máig rajta ragadt.

5. A gamine stílus neki köszönhetően máig népszerű

A francia gamin, vagyis játékos, pajkos szóból ered az elnevezése az öltözködési stílusnak, mely a hatvanas években vált népszerűvé, és amely a korábbinál jóval letisztultabb, egyben praktikusabb, mégis nőies szetteket helyezte előtérbe. A stílus koronázatlan királynője egyértelműen Audrey Hepburn volt, aki “fiúsan” rövid hajával, törékeny testalkatával egészen új nőideált testesített meg. A-vonalú ruhákkal, magasderekú nadrágokkal, balerinacipőkkel és kényelmes felsőkkel jellemezhető öltözködési stílusa jóval könnyebben adaptálható volt a széles tömegek számára, mint a hollywoodi dívák megjelenése, generációja pedig szívesen át is vette, mint ahogyan máig népszerűnek számít ez az erőlködésmentes, mégis sikkes öltözködés. 

Audrey Hepburn színházi fellépés előtt az öltözőszobájában.
Megnézem
Összes kép (4)

6. Audrey Hepburn népszerűvé tette a selyemsálak viselését is

A könnyed selyemsálak természetesen nem Hepburnnek köszönhetik létezésüket, vállkendőként, kabátok, kosztümök elegáns kiegészítőjeként a párizsi sikk örök darabjának számított már korábban is, mint ahogyan máig megkerülhetetlen részese. Ő volt azonban az, aki szívesen viselte őket fejkendőként megkötve, úgy filmvásznon, mint a való életben is. Szokása pedig gyorsan divatot teremtett, hölgyek tömegei kezdték kalap helyett fejkendővel védeni frizuráikat, amelyek mellől nem hiányozhattak a napszemüvegek sem.

Audrey Hepburn az 1963-as Amerikai fogócska film egy jelenetében, selyemkedővel a fején.
Megnézem
Összes kép (6)

Mindenki a maga korában a legnagyobb sztár, Audrey Hepburn filmjei ma már talán el sem készülnének:

Nem Audrey Hepburn az egyetlen, akinek nevét együtt emlegetik egy divatházzal:

Audrey Hepburn hagyatéka

Audrey Hepburn (Fotó: Silver Screen Collection/Hulton Archive/Getty Images)