Sleeping Beauties: Reawakening Fashion (Alvó szépségek: A divat újjáébredése) témában rendezi meg idei kiállítását a New York-i Metropolitan Múzeum, melynek keretében az intézmény divattörténeti gyűteményének Csipkerózsika-álmot alvó szépségeit mutatják be az elmúlt négy évszázadból, melyek közül számos darab annyira sérülékeny, hogy azokat többé senki sem viselheti. Mint minden évben, úgy ezúttal is május első hétfőjén, a tárlat nyitóeseményeként megrendezték az év legelőkelőbb divateseményét – más megközelítésben legpuccosabb jelmezbálját –, a Met-gálát. Az idei dress code a The Garden of Time (Az idő kertje) volt, melyet J.G. Ballard angol sci-fi-szerző 1962-ben megjelent, azonos című novellája inspirált. Számítani lehetett arra, hogy ennek jegyében számos virágmotívumos kreációt láthatunk majd a vörös szőnyegen, ám a tematika más, például az idő múlására utaló értelmezéseket is lehetővé tett, ám ezekkel kevesebben éltek. Mutatjuk a gála így vagy úgy legemlékezetesebb öltözékeit.
Gigi Hadid felvette az est abszolút legkorrektebb ruháját, amivel gyakorlatilag semmit sem kockáztatott. A Thom Browne által tervezett, 3D rózsákkal – közelebbről pedig 2,8 millió (!) darab mikrogyönggyel – díszített estélyi az alkalomhoz méltó mértékben statement darab volt, minden milliméterében megfelelt a dress code-nak és hibátlanul állt a szupermodellnek. A kreáció 70 ember keze munkáját dicséri, akik összesen 13 500 órán át dolgoztak rajta.
Bár Billie Eilish kihagyta az idei gálát, azonban a retró stílusú, fekete parókát viselő Sydney Sweeney-t kifejezetten könnyű volt összetéveszteni vele. A színésznő Miu Miu divatház kreációját öltötte magára: a hamupipőkés, világoskék tüll báli ruha izgalmas ellenpontozást kapott a fekete díszítésekkel, hajszínnel és persze a bőrkesztyűkkel.
Demi Moore és öltözékének tervezője Harris Reed ugyancsak a virágmotívumok mellett tették le a voksukat. A kreáció azonban nem csak vonalvezetését, de anyagát tekintve sem volt szokványosnak nevezhető, ugyanis vintage selyemtapátából varrták, melyet aztán kézi hímzéssel díszítettek, 11 000 óra munkával.
Az Undercover márka 2024-es tavaszi-nyári kollekciójának terráriumruhái egyértelműen a Met-gála vörös szőnyegére kívánkoztak. Valójában meglepő, hogy csak egyvalaki akadt, aki ebből a kollekcióból választott ruhát az eseményre: ő pedig Amelia Gray amerikai topmodell volt.
Kim Kardashian nagy előszeretettel vesz fel a Met-gálára provokatív outfiteket – gondoljunk csak arra, amikor Marilyn Monroe legandás ruháját viselte, vagy amikor beöltözött a saját árnyékának –, ehhez képest idén egészen visszafogta magát. Az ezüstfényű pucérruhát a Maison Margiela kreatív igazgatója, John Galliano tervezte, különlegessége pedig, hogy a felső réteget alkotó botanikai motívumokat tükrökből vágták ki, majd vékony láncokkal fűzték össze. Provikáció helyett viszont ezúttal csak a valószínűtlenül karcsúra fűzött derék és a kibolyhosodott hatású szürke kadrigán jutott.
Cynthia Erivo ebben a maszkulin és feminin stíluselemeket egyesítő Thom Browne kreációban kétségkívül úgy festett, mint aki meghempergett egy rózsabokorban. Azonban a virágmotívumos öltözékek közül mégis ez volt a dress code egyik legkreatívabb értelmezése.
Zendaya öltözéke szintén John Galliano alkotása volt, melyet egy saját, 1999-ben a Dior számára tervezett couture ruhája inspirált. A 19. századi és modern elemekből építkező outfit színeiben a páva tollait idézte, a kert tematikára pedig ezzel, valamint a szőlőfürtökkel utalt.
Lana Del Rey sötét és romantikus jegyeket ötvöző öltözéke az Alexander McQueen divatház új kreatív igazgatója, Seán McGirr munkája. A kreáció a divatház névadójának egyik ikonikus alkotására, a 2006–2007-es kollekcióból való agancsos ruhára utal. A bronzból készült, ágas fejdíszhez ugyanakkor ihletforrásul szolgáltak Alberto Giacometti svájci szobrász pálcikaszobrai is.
Míg a megjelentek jelentős része kert tematikában gondolkodott, addig az idő vonatkozásában kifejezetten kevesen közelítették meg a dress code-ot. Ezen kivételek egyike volt a dél-afrikai énekes-dalszerző Tyla, akinek a Balmain kreatív igazgatója, Olivier Rousteing által megálmodott ruhája a homokórában pergő homokot jelenítette meg, vonalvezetésében és anyagában egyaránt. A realisztikus, homokszerű hatást úgy érték el, hogy az organza anyagot három különféle árnyalatú, valódi homokkal, valamint mikrokristályokkal vonták be.
Ha más módon is, de szintén az idő tematika mentén választott ruhát Nicole Kidman, akinek outfitjében a múlt és a jelen találkozott: a Balenciaga divatház reatív igazgatója, Demna Gvasalia ugyanis egy 1951-es Cristóbal Balenciaga kreáció újraalkotott változatát késztette el a színésznő számára.
Kendall Jenner a kiállítás alvó szépség témájára utalt a ruhaválasztásával. Az estélyijét ugyanis még 1999-ben Alexander McQueen tervezte a Givenchy divatház számára, a ruhát azonban akkor csak bábun mutatták be, azóta pedig a divatház archívumában aludta Csipkerózsika-álmát, élő ember azonban csak most először öltötte magára a szupermodell személyében.
Bár a dress code-hoz kevésbé volt köze, azonban kétségkívül Met-gálára illő műalkotás volt Elle Fanning jégszobor hatású pucérruhája a Balmain divatháztól.
Szoborszerű pucérruhát viselt Jennifer Lopez is, melyet személyre szabottan számára készítettek a Schiaperelli divatház műhelyében. A nagyjából 2,5 millió ezüstszínű gyöngyöt egyesével, kézzel varrták fel a kreációra, több mint 800 munkaóra alatt.
Dua Lipa outfitjben, mely Marc Jacobs alkotása, a csipkén itt-ott felbukkanó virágminták utaltak – inkább csak jelzésértékkel – a dress code-ra. A öltözék sokkal inkább a jelen esetben épp indokolatlannak ható budoár hangulatot adta vissza.
Az est legkevésbé értelmezhető öltözékét kétségkívül Doja Cat viselte. Mintha csak az év legsikkesebb kerti partija helyett egy vizespóló versenyre akart volna felöltözni, ebben pedig tevőlegesen támogatta őt a Vetements márka kreatív igazgatója, Guram Gvasalia.
A bevonulás végéig várt az érkezéssel Cardi B, amire már csak gyakorlati okokból is szükség volt, hiszen senki más nem fért volna el körülötte a vörös szőnyegen. A mindent beterítő, gigantikus fekete tüllruha, melyre enyhe kifejezés a drámai, Sensen Lii kínai divattervező, a Windowsen márka alapítójának kreációja. És bár első ránézésre nem volt feltétlenül egyértelmű, azonban mégis betartotta a dress code-ot, ugyanis egy fekete rózsa ihlette.