Nem az X-Faktorral töltöttem a szombat estémet. Csak vasárnap délelőtt indítottam el a tizedik évaddal visszatérő tehetségkutatót, és már attól sokkot kaptam, hogy az RTL Most+ 3 óra 14 perc játékidőt írt ki. Lehet a vasárnapi húsleves felett vitatkozni azon, hogy már az X-Faktor sem a régi, de felesleges, mert valóban nem a régi. Az RTL Klubnak ugyanis sikerült egy alapvetően poros formátumot a TikTok-generációra alakítania úgy, hogy azt még a nagymama is megnézze.
Importált influenszerek
A már említett, közel 4 órás műsoridő engem távol tart az ilyen műsoroktól. A 2021-es X-Faktorra az RTL leszerződtette a Reggeliből és sorozatokból jól ismert Miller Dávidot, aki – kihasználva saját énekesi ambícióit – el is énekelte a nyitódalt a tizenkét döntőssel. És mivel döntőről van szó, hát volt itt minden, mint a búcsúban: kék-fekete hajú énekesek, illetve pink flitterben megmártott, DC szuperhősre (vagy gonoszra) hajazó énekes lányok.
Az Insta- és TikTok-kompatibilis ifjakat azonban nem sokáig láthatjuk az élő műsorban. Míg a korábbi évadokban nyolc-tíz élő adás is volt, addig erre az évre már csak öt ilyen jutott, és rögtön az első körben mehetett is haza négy produkció. De nem csak ez változott az X-faktorban az elmúlt évadok alatt. Emlékeztek még arra, hogy Csobot Adél és Istenes Bence a 2012-es X-Faktor kísérőműsorában jött össze? Ilyet ma már elvétve láthatunk, minden átköltözött (szerintem nagyon helyesen) az online platformokra. A csatorna is onnan importált influenszert, a Lady Szomjas néven ismert tiktokker csacsog a versenyzőkkel a közösségi platformokon. Itt éreztem először, hogy már nem nekem készül ez a műsor, bennem ugyanis felmerül a kérdés, hogy: ki a túró az a Szomjas Jennifer?
Kell-e nekünk lánybanda?
A forgatókönyv az első adásban a szokásos volt, a közös nyitány után bevonultak a mentorok. Csobot Adélt Katy Perrynek, ByeAlexet egy 90-es évekbeli bölcsész hallgatónak, Puskás Petit joggingban sétáló amerikai nyugdíjasnak, míg Gáspár Lacit elegáns padlizsánnak öltöztette fel a stylist.
Az X-Faktor idén újra bedobta a nagy kérdést a magyar zenei életbe: miért nem tudnak hosszú távon fennmaradni itthon a lánycsapatok? A mentorok három, szólóban elvérző jelentkezőt pakoltak össze egy együttesbe, így született meg a The Harmonies. Az első adást látva egyelőre nem ők a magyar Spice Girls, de érdekes előadók, és kellenének a magyar poppiacra, mivel tisztességes lánybandát már a kilencvenes évek óta nem igazán láttunk.
Miként eddig is, úgy az X-Faktor idén is az egyéniségekről szól: Mardoll, azaz Catherine Dederick pedig nagybetűs egyéniség. Gáspár Laci szerint a rapperre igaz, hogy a kevesebb néha több, szerintem viszont a magyar közönségnek ideje megtanulnia, hogy egy produkció, vagy előadó annak ellenére lehet szerethető és szórakoztató, hogy fura, esetleg rendhagyó. Mardoll ugyanis prímán hozza mindazt, amitől Cardi B, vagy Nicki Minaj világsztár lett. Támadni felesleges, noha ezt a kommentszekcióban nem értik.
A lépcsőházi himnusz
És, hogy mennyire szükség van a tehetség mellett az egyediségre, azt a következő két-három produkció bebizonyította, még ha nem is azért, mert annyira a képernyőre vonzotta az ember figyelmét. Kétségtelen, hogy csodálatos hangja van a mindössze 14 éves Reginának, és minden jelenlegi trendnek megfelel a kissé még amatőr, de tehetséges 19 éves Tóth Roland, ugyanakkor ilyen fiatalokkal van tele a TikTok. Hogy mi az a megfoghatatlan X, ami a tehetség mellett kell egy előadóba, annak a hivatalos verzióját én sem tudom. Számomra azt jelenti, hogy nézni akarom, és nem csak háttérzajként bekapcsolni főzés közben. Regina és Roland produkciója viszont pont ezt érte el nálam, míg megterítettem a vasárnapi ebédhez: hallgattam őket. Bezzeg Imi Plaza, akiről nem tudtam levenni a szemem, pedig a legidegesítőbb Modern Talking-slágert nyomta le a színpadon. A nap pillanata mégsem az övé, hanem az utána következő Mehringer Marcié volt, no meg Kocsis Paulináé.
Nem meglepő, hogy többször el is hangzott a műsorban, hogy Paulina az idei év egyik legnagyobb felfedezettje. A TikTokon már régebb óta ismert lány első saját dala, az Ajándék nálunk lépcsőházi himnusz lett. A válogató óta boldog-boldogtalan ezt bömbölteti, ráadásul a különböző platformokon elért nézettsége és hallgatottsága előrevetíti, hogy az elkövetkező hetekben a slágerlisták élére kerül, és a rádiók egyik ronggyá játszott dala lesz. Paulina tipikusan az az előadó, aki képes a nagymamát és a kamaszokat is lekötni, így papírformának mondható az ő továbbjutása.
Tudathasadás, vagy színes felhozatal?
Volt még az idei évadban köldökig kigombolt leopárdmintás ingben nyomuló fiúbanda, összetört neonszíveken éneklő fiatal díva, 16 éves rappercsoda, több tehetségkutatót is megjárt magyar Ariana Grande és persze (ezúttal visszafogott) mentorcsata. A rengeteg pozitív tapasztalat ellenére végig azt éreztem, hogy tudathasadásos állapotba kerültem az X-Faktor alatt. Mintha az RTL idén egyszerre akarta volna lenyomni a torkomon az MTV EMA backstage bulit, és egy köztévés, végtelenül visszafogott, túlságosan kedves táncdalfesztivált.
A 3 óra 14 perc végén csak kiderült (legalábbis, ami az online adást illeti, merthogy a tévében leadott műsor több mint 4 órás volt), hogy a Beneath My Skin, Imi Plaza, Tóth Roland és a The Palace már otthonról nézheti a második élő show-t. Érdekesség, hogy Imi Plaza kiesésével eltűnt az egyetlen 30 feletti versenyző is színpadról.
A karácsony előtti hétvégén győztest hirdet a csatorna. A műsor kezdetekor hivatalosan is bejelentették, hogy jövőre jön a 11. évad, szóval továbbra is egymásnak eshet a vasárnapi húsleves felett a nagyi és a tini unoka. Egyet azonban ne felejtsünk el: lehet mindenkinek véleménye, a csatornának pedig az a jó, ha egy műsorról beszélnek. Kritikát is lehet mondani, de ne támadjunk egyetlen előadót sem, főleg egy 14 éves, tehetséges gyereket azért, mert jelentkezett egy ilyen műsorba, ahol óriási bátorsággal megméretteti magát.