Fontosnak tartom leszögezni, hogy nem szeretem Kim Kardashiant. Nem voltam soha első vonalas rajongója a Keeping Up with the Kardashiansnek, nem vásárolom a termékeiket, és teljesen hidegen hagy az is, hogy éppen melyik égtájról nevezi el a gyerekét. Viszont egyáltalán nem gondolom róla, hogy ostoba díva lenne, aki abból csinált karriert, hogy egy szexvideóban domborított. Sőt, konkrétan megemelem a kalapom előtte, hogy egy ilyen megalázó szituációból felállva és abból hasznot húzva a világ egyik legjövedelmezőbb üzletasszonyává nőtte ki magát. Egy olyan ember, akinek tényleg nincs semennyi sütnivalója, képes lenne erre? Aligha.
Oké, lehet azt mondani, hogy beleszületett a jóba, hiszen szülei, Robert Kardashian és Kris Kardashian (már Jenner) tehetősek voltak, és a megfelelő körökben mozogtak. Ugyanakkor a nepotizmus fénykorában ez már rég nem elég ahhoz, hogy befektetett energia nélkül ikon legyen belőled. Kimet ugyanis már így emlegetik: ikon, akire 80-100 év múlva is emlékezni fognak.
K, mint kudarckerülő
Kim Kardashian stigmatizálása az elmúlt években talán némileg csökkent, de el nem múlt. Sokan még mindig azzal a fiatal csitrivel azonosítják, aki Paris Hiltonon felkapaszkodva próbált valamiféle nyomot hagyni a világban. A valóság azonban az, hogy Kardashian már 43 éves, négy gyermek édesanyja, sikeres üzletasszony, aki gyakorlatilag csak karnyújtásnyira van attól, hogy végre megszerezze az ügyvédi diplomáját. Akkor is, ha sokan röhejesnek találják a döntését. (Szemben ezzel Hilton úgy lett kegyvesztett, hogy már csak homályos benyomásaink vannak róla.)
„Szenvedéllyel viseltetek a büntetőjog igazságszolgáltatás reformja iránt, és szeretnék kiállni azokért, akikről úgy érzem, jogtalanul ítélték el őket. Arról álmodom, hogy egy napon sikeres ügyvédi irodát hozzak létre” – mesélte 2022-ben a Hong Kong Vogue-nak, idén pedig megerősítette, hogy jó úton halad efelé. Bár még sokat kell tanulnia, valószínűleg 2025 februárjában átveheti a diplomáját, és akkor végre hivatalosan is praktizálni kezdhet.
De miért döntött úgy, hogy ezen az úton indul el? Állítása szerint apja inspirálta benne, aki az O.J. Simpson perben a védelem egyik ügyvédje volt, valójában azonban We Are Supported By… című podcast egyik epizódjából kiderült, hogy magának akarja folyamatosan bizonyítani, hogy több mint egy reality-sztár. A műsor tökéletes ugródeszkája volt annak, hogy nyomot hagyjon és hírnévre tegyen szert, Kim mégis úgy érzi, ő ennél többre született. Ráadásul nem ismeri a kudarc fogalmát, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy ma ott tart, ahol.
K, mint kiforrott divatikon
A rebrandingje egyébként már akkor elkezdődött, amikor elvált Kanye Westtől. Mint minden nő, az ő megjelenése is rengeteget változott a szakítás után – ezzel is az önkifejezés útját járva.
2012-ben, mikor összejöttek, Kim nem vetette meg a színes, néha már talán romantikusnak is bélyegezhető darabokat, amit megismerkedésük pillanatában fekete és a földszínek írtak felül. Sosem titkolta, hogy szerelme kedvéért változtatott a megjelenésén, miatta lett letisztultabb a stílusa, sőt, azt is neki köszönheti, hogy nem szimplán jól öltözötté vált – a maga nemében –, hanem divatdiktátorrá lépett elő, akinek bérelt helye van Anna Wintour mellett minden divateseményen.
„Az első MET-élményemen Kanye ott volt, hogy a divatról tanítson, és én nagyon hálás vagyok neki ezért. Most azonban szórakoztató és felemelő, hogy ezt egyedül csinálom. Meg akarok róla győződni, hogy minden tökéletes” – mesélte a 2022-es MET-gála után, ahol nem akármilyen darabot viselt. Egyenesen Marilyn Monroe ruhatárából választott magának öltözéket, amihez még a testvéreit sem engedte közel.
A kiforratlan stílusú nőből egy évtized alatt olyan megkerülhetetlen ikon lett – és most vonatkoztassunk el a polgárpukkasztó jelzőtől –, akivel számolni kell, ha trendek világáról van szó. Önállósága mellett a bizniszhez való viszonya is megjelenik választásaiban, tudatosan nyúl olyan ruhák után, amik határozottságot és erőt sugallnak, pont úgy, ahogyan az egy üzletasszonyhoz illik.
K, mint Kim Kardashian
Mert Kim üzletasszony, és elég jövedelmező az, amit csinál. A legújabb adatok szerint a személyes vagyona körülbelül egymilliárd dollárra becsülhető – Várkonyi Andi 16 milliót érő táskája neki olyan lenne, mintha egy 10 forintos zacskót akasztana le a közértben –, az elmúlt nagyjából két évtizedben nagyon ügyesen és tudatosan építette az énmárkáját. 2014-ben indult el a Kim Kardashian: Hollywood című videójáték, amin 2021-ben 2,4 milliárd dollárért adott túl. 2015-ben saját hangulatjeleket dobott piacra, ezek voltak a Kimojik, amik 2018-ig működtek, és amikkel percenként 1 millió dollár ütötte a markát.
Még 2009-ben indított saját cipőelőfizetési szolgáltatást, amit 2013-ban eladott, 30 millió dolláros értékben. 2017-ben jelentkezett a KKW Beauty-val és a KKW Fragrance-szel, amivel a szépségipart is letarolta. 2021-ben egymilliárdot érő értékbecsléssel bezárta a boltot, hogy egy új márkát dolgozzon ki. Ez lett a SKKN bőrápoló márka, ami 2022-ben indult, és az arckrémtől kezdve a tisztítószerig – igen, a termékpaletta egészen széles egy magát bőrápoló márkaként aposztrofáló cég esetében – minden (is) kapható itt. Ebből nőtte ki magát a SKKY Partners magántőke-társaság, ami vendéglátó-, média- és luxusvállalkozásokat karol fel, befektetési céllal.
Kim 2019-ben indította útjára az eddig talán legismertebb márkáját, a Skims nevű, alakformáló fehérneműeket értékesítő brandet. A bolt megnyitásának első percében már 2 millió dollárért költöttek nála. Ma a Skims értéke nagyjából 3,2 milliárd dollárra becsülhető.
És ezek csak azok, amiket a saját neve alatt visz, a Karadashian-Jenner klán többi üzlete ennél sokkal szerteágazóbb.
K, mint közönségkedvenc
20 évadon át futott a Keeping Up with The Kardashians, ami az egyik legmegosztóbb történet lett a realityk történetében. Ezzel együtt is: a Kardashian-klán intézménynek számít, Kim pedig a méhkirálynő ebben a társaságban. Lehet a személyét utálni, lehet a munkásságát megvetni, de azt nem lehet elvitatni, hogy úgy influálta a világot, hogy közben egy hatalmas birodalmat épített ki, ami jövedelmezőbb, mint Mészáros Lőrinc vállalkozásai.
Ami pedig őt magát illeti, a 21. század popkulturájának úttörője, a mainstream média egyeduralkodója – talán csak Taylor Swift tudja vele felvenni a versenyt –, aki még a legnagyobb botrányait is képes volt úgy alakítani, hogy az neki kedvezzen. Jó, hogy ekkora befolyással bír? Azt nem tisztem megítélni – szerintem egyébként nem –, de ha ő nem tette volna ezt, biztos lett volna másik olyan nárcisztikus személyiség, aki a helyére lépett volna.