Egészség

Tanulj meg helyesen nézni!

Minden harmadik negyven éven felüli európai rövidlátó, és minden huszadiknak legalább öt dioptriára van szüksége az éles látás érdekében. Mit tehetünk szemünk egészségéért?
Érdekel hogyan tudod megőrizni testi-lelki egészséged? Nézz körül a Nők Lapja Egészség Oldalán! KATT IDE!

Meglehetősen sokan vannak, akik előbb-utóbb szemüvegre, kontaktlencsére szorulnak. Nagyon fontos hát, hogy tisztában legyünk a szem betegségeivel és gyógymódjaival. Manapság persze nem tartják betegségnek sem a rövidlátást, sem a lényegesen ritkább „egyszerű” távollátást, csak az amúgy egészséges szem egyéni eltérésének.

Közelre jól, távolra rosszul

– így lát az, aki rövidlátó, vagyis miópiás. Neki mínuszos lencsére van szüksége ahhoz, hogy az átlagosnál hosszabb szemtengelyét (és emiatt nagyobb szemét) vagy a kelleténél domborúbb szaruhártyáját korrigálja, és a kép ne valahol a retina előtt, hanem a retinán helyezkedjen el. A kétféle probléma együttesen is előfordulhat, sőt az is megtörténhet, hogy nő a szem, és emiatt fokozódik a miópia. Azt, hogy kiből lesz rövidlátó, jelentősen befolyásolják a gének: több olyat is találtak már, amely különböző fokú és súlyosságú rövidlátást (is) okoz – és ezt látszik alátámasztani az is, hogy rövidlátó szülőnek gyakran a gyereke is szemüveges lesz.
Ugyanakkor az is tény, hogy a rövidlátás a huszadik századtól egyre gyakoribbá vált. Az arctól két-három arasznyi távolságban levő munkafelület, füzet, könyv, képernyő naponta sok órára arra készteti a szemet, hogy közelre nézzen. A rövidlátók szemromlása sokszor iskoláskorban kezdődik.
Úgy tűnik, hogy a rövidlátást a táplálkozás is befolyásolja.
Aki gyerekkorában sok kenyeret, szénhidrátot fogyaszt, annál az inzulinháztartás zavara növeli a látásromlás kockázatát. Egy 2008-as kutatás azonban végre jó hírrel és valami biztos fogódzóval is szolgál: ha a gyerek naponta két-három órát tölt napsütésben a friss levegőn, jelentősen csökkenti a rövidlátás kockázatát, még akkor is, ha a genetikai adottságai ebből a szempontból kedvezőtlenek.

 Lássunk tisztán!

Közelre rosszul, távolra jól

A távollátás esetén a kép nem az ideghártyán, hanem mögötte képződik, ezt kell a megfelelő (pluszos) lencsével korrigálni. Lehetséges, hogy az átlagosnál kisebb szemgolyó okozza a problémát, de a szaruhártya is laposabb, azaz törőereje is kisebb. A pluszos szeműek ezért sem közelre, sem távolra nem látnak elég élesen. Ha gyerekkorban nem kap megfelelő szemüveget a távollátó, könnyen kancsalság alakulhat ki. Más természetű, de végeredményét tekintve hasonló probléma az öregszeműség, a presbiópia. 40-45 évesen a szemlencse veszíteni kezd rugalmasságából, és ezért egyre kevésbé képes alkalmazkodni, amikor közelre kellene nézni, például olvasni. Ilyenkor válik szükségessé az olvasószemüveg.
 
Szemüveg vagy kontaktlencse?

Bár a kontaktlencse csupán nyolcvanéves múltra tekinthet vissza, ég és föld a különbség az első típusok és a mai hártyavékony, jó oxigénáteresztő képességgel rendelkezők között, nem is beszélve arról, hogy nagyon sokféle eltérés esetén biztosítanak tökéletes éles látást. A helyesen használt kontaktlencse nem károsítja a szemet, sőt, az UV-sugárzás nyolcvan százalékát is kiszűri.
Védi a szemet a környezeti ártalmak egy részétől, például a mikroszkopikus porszemcséktől. Allergiásoknál a műkönny és a felhelyező oldat naponta többször is átmossa a szemet, segítve öntisztulását.  A szemüveggel ellentétben nem korlátozza a látóteret, nem torzítja a látott képet.
A rövidlátóknál rendszerint a szemüvegnél kevesebb dioptria is elegendő az éles látáshoz, annak a könnyrétegnek köszönhetően, amely a kötőhártya és a lencse közt helyezkedik el.
Míg régebben csak a szemüveg jelenthette a nem mindig tökéletes megoldást, ma már többféle kontaktlencsetípus közül választhatnak az érintettek, az eredmény pedig nagyon jó. Szemüvegben ugyanis kevésbé őrzi meg a szem az alkalmazkodóképességét, mint lencsehordás esetén.
lA kontaktlencse még azoknak is rendelkezésére áll, akiknél az öregszeműség és a távollátás együttes korrigálására van szükség: ők bifokális vagy progresszív lencsét (itt fokozatos az átmenet a két lencsetípus közt) választhatnak.

Bizonyos lencsetípusok súlyosabb szemrendellenességek és betegségek kezelésére is alkalmasak.
Manapság legfeljebb a személyes ellenérzés, a divat („a szemüveg öltöztet”) és a lencsékkel járó tisztogatási feladatok billentik a mérleg nyelvét a szemüveg felé. Csak tiszta kézzel szabad hozzányúlni, csak friss tisztítóoldatot használni, a lencsék tárolótokját pedig rendszeresen újra kell cserélni, méghozzá célszerű ezt akkor, amikor úgyis friss tárolófolyadékot vásárolsz. A kontaktlencséért összességében többet fizetünk, mint a szemüvegért, cserében azonban az emberek túlnyomó többsége jóval többet is kap.
A mai korszerű lézeres műtéti technikával egyébként a rövid- és a távollátás, valamint a szemtengely- ferdülés is jelentős mértékben javítható, sőt megszüntethető.

A szem önvédelme

Ha a munkád során hosszú ideig egy helyre, például a képernyőre nézel, keveset pislogsz, előbb-utóbb úgy érzed, mintha égne a szemed, vagy mintha belement volna valami. A menopauza egyik tünete is lehet a szem szárazsága, és lehet egyes gyógyszerek mellékhatása. A kontaktlencsét viselőknél is előfordulhat ez a panasz, különösen akkor, ha naponta túl hosszú ideig viselik, vagy a lencse már túlságosan elhasznált, karcos, lepedékes. A szemszárazságra a műkönny használata jelenti a megoldást, ami tulajdonképpen szemcsepp. Többféle típus is létezik aszerint, hogy a készítmény a könny vizes, zsíros vagy tapasztó fázisát utánozza. A szemorvos segít annak eldöntésében, hogy problémád okától függően melyikkel járnál a legjobban: nedvességpótlóval vagy géllel.  Vedd figyelembe a lencse szavatossági idejét!

Mire jó a szemtorna?

Lényege: tanulj meg helyesen nézni! Meglepő, ugye? Hiszen azt hihetnénk, nézni aztán mindenki tud. Micsoda tévedés! Nagyon is meggyőzően hangzanak a szemjóga, szemtorna vagy látástréning néven ismert módszer képviselőinek érvei, miszerint az állatokra és a természetközeli körülmények közt élőkre is az elemző látás jellemző. Folyamatosan pásztázzák környezetüket, felváltva fókuszálnak távoli, majd közeli célpontokra, sűrűn pislognak. Ezzel szemben a XX. század kezdetétől az ember túléléséhez egyre kevésbé volt szükség az elemző nézésre, előtérbe került a gondolkodás. Az eszünket használva nem működik tökéletesen a szemünk, többet merengünk, bámulunk, egy helyre összpontosítunk. Ugye ismerős érzés, hogy néha azon kapod magad, órák óta jóformán fel sem néztél a monitorról?

A megoldást az egészséges látás újratanulása jelentené – állította dr. Bates New York-i szemorvos már jó száz évvel ezelőtt. A gyakorlatok lényege, hogy szemüveg, kontaktlencse nélkül mindennap időt kell szánni környezetünk gondos szemrevételezésére. És ezt még tévézés közben is végezheted: pásztázd végig az egész képernyőt aprólékos részletességgel, sűrű pislogások közepette.  Ugyanilyen fontos a gyakorlás másik része, a szem pihentetése, eltakarása kézzel, úgy, hogy közben ne nyomjuk a szemgolyót. A harmadik gyakorlat a testünk jobbra-balra hintáztatása, miközben a tekintetünk ide-oda siklik a tárgyakon. A szemtorna senkinek sem káros, de hatásossága attól is függ, hogy milyen súlyos a kezelni kívánt szemprobléma, és ki mennyi időt tud szánni a gyakorlásra. Komoly javulás napi egy-két órás szemtréningtől várható, de már napi tíz-húsz percnek is érezhető a hatása,  Vén Péter szemtréner szerint az a legjobb, ha az első szemüveg kiváltása helyett kezdjük el a szemtréninget.
Ha bővebben érdekel a módszer, itt találsz szemtrénert:
www.alternativszemdr.hu
www.szemtorna.hu

Tények és tévhitek

Ha sötétben olvasol, elrontod a szemed.
Nem igaz! Jó, ha megfelelő fényerő mellett olvasunk, de ha sötétebb van a kelleténél, az nem okoz rövidlátást. A szem viszont elfáradhat tőle. Az öregszeműség (távollátás) esetén sötétben már nem tudja ugyanazt a szöveget elolvasni az ember, mint napfényben.

A tévézés rontja a szemet.
Nem igaz! Persze több okból sem egészséges, ha valaki órákon át a képernyő előtt ül, hiszen a szem így nem mozog eleget, de a látásromlás oka, ha bekövetkezik egyáltalán, nem ez.

A számítógép képernyője károsítja a szemet.
Attól függ! A régebbi típusú monitorok valóban károsíthatják a szemet, ezért ilyen készülék előtt célszerű védőszemüveget vagy kontaktlencsét viselni. A lapos képernyős monitorok sokkal kedvezőbbek a szemnek, bár ebben az esetben is a szem kiszáradásához vezet, ha túl sokáig meredünk egy pontra pislogás nélkül.

A stressz is látásromlást okozhat.
Részben igaz. Elsősorban férfiaknál gyakori az úgynevezett éles látás területén kialakuló ödéma vagy makulaödéma, amikor is a páciensnél torz látás, olvasási nehézség, látásromlás jelentkezik.

Hordj gyengébb szemüveget a szükségesnél, és javulni fog a szemed!
Nem igaz! A szemtréning nem ilyen egyszerű, nem pusztán abból áll, hogy hunyorgunk, és erőltetjük a szemünket. Ma a szemészorvosok többsége úgy tartja, hogy olyan szemüveget, kontaktlencsét kell a páciensnek felírni, amelyik tökéletes látást biztosít.

Vitaminok extra dózisban?

Milyen egyszerű volna, ha szemünk épségének megőrzése érdekében elég lenne bekapni naponta egy-két kapszulát. Nincs is hiány olyan termékekben, amelyeknek gyártói azt ígérik, készítményükre szükség van a szem védelme érdekében. De lássuk, mit mond erről a tudomány!
Többféle szemvitamin is kapható. Ezeket fölösleges gyerekeknek, fiatal felnőtteknek adagolni, kivéve, ha a szemorvos valamilyen egyedi körülmény miatt kifejezetten ajánlja. Jelentőségük inkább ötvenéves kor felett kezdődik, amikor már gondolni kell az úgynevezett időskori makuladegeneráció (AMD) megelőzésére. Természetes, hogy az, aki a látott kép torzulását vagy látótérkiesést tapasztal, szemorvoshoz fordul, ő állapíthatja meg, hogy a panaszokért milyen elváltozás felelős, és mit kell tenni a rosszabbodás megakadályozására. Egyes vizsgálati eredmények arra utalnak, hogy a szem ideghártyájának sárgafoltjában jelenlevő lutein és zeaxantin (mindkettő karotinoid), valamint egyéb antioxidánsok szedésével mérsékelhető vagy megállítható a korral összefüggő látásromlás.

 Lássunk tisztán!

AREDS (Age Related Eye Disease Study) néven ismert az a nagy esetszámú vizsgálat, amelynek során az Egyesült Államokban azt kutatták, hogy ötvenöt és nyolcvan év közöttieknél 500 milligramm C-vitamin, 400 nemzetközi egység E-vitamin, 15 milligramm béta-karotin és 80 milligramm cink tartós szedésével (átlagosan hat évig) hogyan befolyásolható a szürke hályog és a makuladegeneráció. Az első szakasz már lezárult, ebből kiderült, hogy az antioxidánsok és a cink 25 százalékkal csökkentették a makuladegeneráció rosszabbodását, a látásvesztés kockázatát pedig 19 százalékkal mérsékelték.

A szemed is lakjon jól!

A szem időskorban jelentkező problémáinak többsége, a látásvesztés életmódbeli tényezőkkel is összefügg. A szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a magas vérnyomás a szem működésére is kedvezőtlenül hat. Ha tehát az egészséges táplálkozás elveiből indulsz ki, és csökkented a túlzott kalóriabevitelt, mérsékeled a zsiradék- és cukorfogyasztást, miközben legalább napi fél óra aktív mozgásról gondoskodsz, máris sokat tettél a szemed egészségéért. Ezenkívül fontos, hogy étrended gazdag legyen telítetlen zsírsavakban és az öregedési folyamatot lassító antioxidánsokban. Ezeknek a vegyületeknek egy részét szervezetünk is képes előállítani (például az anyatejben is van).

Fontos szerepet tulajdonítanak az antioxidánsoknak az érelmeszesedés, a rák és a szürke hályog megelőzésében, bár ez a hatás bizonyos vegyületek esetében vitatott. Az egészen biztos, hogy nem foghatsz mellé, ha természetes állapotú élelmiszerekkel biztosítod a megfelelő antioxidáns-mennyiséget. Abból annyit fog felvenni a szervezeted, amennyire szüksége van. Nem kell milligrammokkal bíbelődnöd, elég, ha bőségesen és mindennap fogyasztasz néhányat a következőkből: fokhagyma, káposzta, brokkoli, áfonya, friss gyömbér, tea, kakaó, friss petrezselyem, citrom, narancs, lime, paradicsom, szőlőmagolaj, rozmaring, bazsalikom, borsmenta, barna rizs, lenmag. Vedd figyelembe azt is, hogy ha fogamzásgátlót, acetilszalicilsav-készítményt vagy antibiotikumot szedsz, akár kétszeresére is nőhet a C-vitamin-szükségleted. Dohányosok eleve innen indulnak!

Laborba vittük - szaloncukorA decemberi szám tartalmából:

• -2 kiló az ünnepekig
• Nem szelíd gyógymódok
• Laborba vittük a szaloncukrot
• Mit árul el az ajándékod
• Kockáztatnád a szövődményeket?

Fizess elő a Nők Lapja Egészségre!»

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése