nlc.hu
Egészség

Így dolgoznak az ország első biciklis mentői

Életet mentenek és akár még szülést is levezetnek az ország első biciklis mentői

Az Országos Mentőszolgálat május óta használ mentőkerékpárokat a Margitszigeten és a Városligetben. A kerékpárosok nem a mentőautókat hivatottak helyettesíteni, hanem olyan helyzetekben segítenek, amikor például a nagy embertömegek nehezíthetik a beteg elérését. Nagy Norbert mentőtiszt megmutatta nekünk, milyen feladatokat látnak el nap mint nap a kerékpáros mentők, és mi mindent rejt a bűvös biciklistáska.

Már messziről kiszúrom Bars Tamás és Nagy Norbert kerékpáros mentőket a Magyar Zene Házánál, ahová a találkozót beszéltük meg. Nem is csoda, hisz velük van a menő mentőkerékpár is az Országos Mentőszolgálat színeiben.

Az elektromos kerékpárokat az Országos Mentőszolgálat Alapítvány vásárolta meg és adta át a szervezetnek, további háromhoz pedig minisztériumi támogatással jutottak hozzá. Ezekből egyelőre kettőt állítottak napi szolgálatba a Margitsziget és a Városliget nehezen megközelíthető részeire. „A kerékpáros mentők a Margitszigeten és a Városligeten túl plusz egy-egy kilométeres távolságig riaszthatóak, és kizárólag közterületi feladatokhoz járnak, lakásra, orvosi rendelőbe, vagy munkahelyi rosszullétekhez nem. A helyszíneket aszerint próbáltuk belőni, hogy hol vannak a legtöbben. Láthatod, hogy most is mennyi turista és diák látogatja a Városligetet és környékét” – mondja Nagy Norbert mentőtiszt, aki 20 éve dolgozik az egészségügyben, és 2017-ben csatlakozott a mentőmotoros szolgálathoz, amit harmadik éve vezet. Emellett megkapta a mentőkerékpáros szolgálat vezetését is.

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

A bajtársak berkein belül nagy népszerűségnek örvend a kerékpáros szolgálat, a járgányok, melyeknek darabja 3,3 millió forint, pedig 100 százalékosan ki vannak használva.

Májusban a két kerékpáron összesen 1000-1000 kilométert tekertek egy hónap alatt.

De előfordult már, hogy egy bajtársunk egyetlen szolgálat alatt 60 kilométert biciklizett – mondja Norbert.

A járművek simán bírják a szolgálatot, csak este kell feltenni őket a töltőre a Róbert Károly körúti bázison. A kerékpáron több fokozat is van, többek között sport, turbó, öko, városi, sétáló mód is. De nemcsak a kerékpár full extrás, hanem a kerékpáros mentők felszereléséhez tartozó, Helly Hansen által rendszeresített, könnyített öltözet is, amihez tartozik egy nyáron viselhető rövidnadrág, napszemüveg, egy biciklis kesztyű és egy speciális bukósisak. Ezen ütésérzékelő van, így ha a kerékpáros mentőt baleset éri vagy elesik, akkor a sisak üzenetet küld a mentésirányító központba, hogy valami baj történt. Norbert azt mondja, a rövidnadrágot kizárólag a kerékpáros mentőknek engedélyezték, és kaptak térdvédőt is, hiszen előfordul, hogy akár 30 percet is térdelniük kell egy-egy esetnél.

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

A srácok 12 órás műszakban dolgoznak, reggel nyolctól este nyolcig. Közülük többen klasszikus mentőautón is teljesítenek szolgálatot, ahogy ők hívják, kocsiznak, a kerékpározás többletfeladat. Emiatt több kritika is érte egyébként a mentőszolgálatot, mondván, ha az egyébként is túlterhelt budapesti mentők közül toboroznak embereket a kerékpáros egységbe, akkor az aligha fog javítani a helyzeten, ám Norbert ezt másképp látja; szerinte a kerékpáros mentők ugyan tényleg nem helyettesítik a mentőautókat, de plusz egységként a budapesti mentésügyet segítik, enyhítik a tetemes terhet. „Az aránytalanság valóban rendkívül nagy, kevés a mentőegység és sok a feladat, országosan akár 4-5 ezer feladatot is ellátunk naponta, aminek a felét Budapest viszi el. A kerékpáros mentők általában 2-7 feladat között teljesítenek kerékpáros szolgálatot a nyári időszakban, május elejétől szeptember végéig” – mondja Norbert, hozzátéve, hogy számára hatalmas megtiszteltetés a mentőkerékpáros szolgálat vezetése, mert mint mondja, „Magyarországon és a környező országokban még nem nagyon csinálnak ilyet, Angliában és Kanadában teljesítenek mentési feladatot kerékpáron. Valamiben újnak lenni és kitaposni az utat elég jó dolog.”

A kerékpáros mentőzés elve az, hogy a nagyobb városokban, ahol sok a dugó, a szűk, egyirányú utcák, sétálóövezetek és a tömeg, gyorsabban oda lehet érni kerékpárral, mint egy mentőautóval, így hamarabb megkezdhető a sérült vagy beteg ellátása, akit – amennyiben szükséges – később átad a helyszínre érkező mentőautó személyzetének. A biciklis mentők nagy előnye Norbert szerint azt, hogy nagyon gyorsan,

akár 2-3 percen belül a helyszínre tudnak érkezni a megkülönböztető fényjelzéssel ellátott kerékpárjaikon.

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

Sőt akár olyan helyszínekre is el tudnak jutni, ahova egy klasszikus mentőautó nem fér be, például mélygarázsba, vagy egy tömeges rendezvényen könnyen fel tudják mérni a kárhelyet, és rádión visszajeleznek, hogy kell-e esetleg több mentőerő a helyszínre. „Tegyük fel, ha itt az egyik kisgyerek megsérül, és beérkezik a hívás, akkor a mentésvezető automatikusan a mentőkerékpárost fogja riasztani elsőként, hiszen ő a legközelebbi és a legmegfelelőbb egység arra, hogy megkezdje az ellátást. Múltkor például egy trambulinon szaltózó gyerekhez riasztották a mentőket, aki rosszul esett és eltört a karja. Ahol játszótér van vagy gyerekek, ott biztosan történik valami egyébként is, méterenként van valami életveszélyes. Felgyorsulnak gurulás közben, ráesnek a járdára vagy a lépcsőre, betörik a fejüket – mutat a Néprajzi Múzeum parkosított tetejéről vidáman leguruló gyerekekre.  

A kerékpáros mentőket jellemzően törésekhez, rosszullétekhez, ájulásos esetekhez, kiszáradáshoz hívják. „De ha úgy adódik, akár a motorosok, akár a kerékpáron teljesítő szakápolók is le tudnának vezetni egy szülést itt a padon – mondja Norbi. – Az elszállítást leszámítva tehát gyakorlatilag bármilyen feladatot el tudnak látni a kerékpáros mentők, újraélesztést is. Azok a bajtársaim, akik kerékpáron teljesítenek szolgálatot, gyógyszerkompetencia vizsgával rendelkeznek, ezért tudnak adni gyógyszeres ellátást is, ha kell, vagy például oxigénterápiát vagy infúziós terápiát is.”

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

Persze, ahogyan az lenni szokott, a kerékpáros mentők ötletét ahányan üdvözölték, legalább annyian kritizálták, de a mentőszolgálat szerint egykor a mentőmotorok bevezetése is furcsa ötletnek tűnt Magyarországon, mára azonban az egyik leghatékonyabb mentőeszközként tartják számon a kétkerekű mentőket, akik 2005 óta több száz életet mentettek meg. A kritikus hangok közül sokan nem bíztak a bicikli gyorsaságában, mások szerint visszalépés a mentőnek, hogy biciklire kell pattannia. Norbert egyáltalán nem így látja, és személy szerint neki kellemes tapasztalatai vannak az emberekkel. „Rácsodálkoznak időnként, hogy van ilyen egységünk is. A kerékpárosok körében nagy népszerűségnek örvend, szoktak velünk beszélgetni, megnézik a kerékpárt, a felszerelést, adnak ötleteket, hogy mit lehetne még rátenni, vagy mit szereljünk vagy alakítsunk át. Természetesen engedélyek nélkül ezekhez a kerékpárokhoz nem szabad hozzányúlni. Egyrészt mert az orvosszakmai osztálynak is van beleszólása, másrészt még garanciálisak ezek a kerékpárok.”

Másik gyakori kritika a kerékpáros mentőkkel kapcsolatban, hogy biztosan nem tudnak semmit sem magukkal vinni, ez azonban egyáltalán nem igaz. 

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

A közel 20 kilogrammos táska úgy működik, mint a bűvész csodaládája: mintha feneketlen lenne, egyre-másra kerülnek elő az orvosi eszközök, az EKG, vércukormérő, számtalan gyógyszer, defibrillátor, oxigénterápiához szükséges eszközök

– a mentőtiszt sorra megmutatja nekünk, mi, mire való. „Ez itt a lélegeztetéshez szükséges ballon, ez az orrszonda, ez pedig oxigén. Ha van egy tüdőbeteg páciensünk, akár hörgőt is tudunk tágítani, van többféle maszkunk, rezervoáros, nebulizátoros – de nem mondok ilyeneket, mert szerintem nem mindenki fogja érteni. Ez a szülészeti csomag – köldökcsipesz, nyákszívó, izolációs takaró a hővédelem miatt, steril kesztyű. Ha eszméletlen az ember, akkor az orrába vagy a szájába tesszük ezeket a tubusokat, úgy biztosítjuk a légutakat. Itt vannak branülök, ha vénát kell biztosítani, és ahhoz szoktunk adni infúziót. De ha esetleg valakinek nincsenek ilyen szép vénái, mint neked vagy nekünk, akkor az se baj: ha eszméletlen állapotban lennél, Tomi megfogna, és ezzel a fúróval átfúrná a sípcsontodat, és a csontvelőn keresztül juttatnánk a véráramba az infúziót. Ez az intraossziális eljárás – szemlélteti érzékletesen Norbi. – Ezeket a gyógyszereket vénásan vagy szájon át tudjuk beadni, de van orron át, intranazálisan is beadható gyógyszer epilepsziás roham esetén – ez számunkra is újdonság, mert régen végbélen át juttattuk be a gyógyszert.”

Norbert úgy látja, még egy harmadik kerékpárost is elbírna a szolgálat a belváros szívében, a Zsinagóga, Duna-part, Váci utca környékén, ahol nagy előnyt jelenthetnének a tömegben is könnyen közlekedő járművek. Vidéken a siófoki térségben és a Velencei-tónál lehetne még értelme mentőkerékpárosokat szolgálatba állítani, de a Balatonon egyébként van már mentőmotoros szolgálat, idén Tihanyból indulnak a kétkerekűk. „A munka igen megterhelő, de egész nap kint lehetünk a jó levegőn, úgyhogy szeretjük, jó buli. Egyetlenegy ellenségünk van, az időjárás. Hogyha esik, akkor természetesen sem mentőmotoros, sem mentőkerékpáros szolgálat nincs. Ezek a mi esőnapjaink.”

Biciklis mentők

Fotó: Neményi Márton

Az angol NHS kerékpáros mentőcsapata több mint 25 éve használ kerékpárokat London és más nagyvárosok központjaiban. Nagy-Britanniában évente közel 17 ezerszer riasztják a bringás életmentőket, és az esetek több mint felében nem is szükséges más mentőegység a betegek ellátásához.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.