Egyéb

A kiválasztott nép

Isten kiválasztottjainak történelme nem volt hányattatásoktól mentes. Vallásuk több más nagy vallásnak is alapjává lett, mégis, még ma is sokan elõítéletekkel viseltetnek irántuk.




Izrael népét említő első írásos emlék az i.e. XIII. századból származik. A kis népcsoport néhány évszázad alatt benépesítette Kánaán fennsíkját és a környező területeket, majd királyságot alapítottak, melynek első uralkodója a legendás Dávid király volt. I.e. 722-ben az asszírok lerombolták a meggyöngült és addigra már kettészakadt birodalmat, és Izrael népe száműzötté vált.






A szétszóródott népcsoport tagjai megőrizték ősi hagyományaikat és hitüket. Az i.e. VI. században a perzsák lerombolták a Babiloni Birodalmat, és megengedték a zsidóknak, hogy visszatérjenek Júdeába, ahol újra egy vallási központot alakítottak ki, és fölszentelték a Templomot.

Nagy Sándor hódításait követően Júdea görög uralom alá került és rájuk kényszerítették a görög vallást és kultúrát.






A zsidó társadalom kettészakadt, egy részük behódolt a görög nyomásnak, más részük azonban továbbra is őrizte hitét. Júdea i.e. 63-ban Róma uralma alá került. Az ott élő zsidó közösség fellázadt a rómaiak ellen, de törekvéseik eredménytelennek bizonyultak, a rómaiak kitiltották őket Jeruzsálemből.

Izrael népe szétszóródott a világban és a XX. századig, Izrael megalakulásáig nem tudtak kialakítani egységes nemzetet.






A zsidó hit szerint Isten mindenható, természet és világ feletti. A judaizmus szerint Isten teremtette a jót és a rosszat is. Ezen kívül átengedte az embereknek a világ feletti uralom egy részét, ebből származik a sok szerencsétlenség, ami a történelem folyamán a zsidó népet sújtotta. Isten nevét eredetileg JHVH mássalhangzókkal jelölték, de mivel vallásuk a későbbiekben tiltotta ennek kiejtését, más nevek használatára tértek át, mint például az Adonáj vagy a Hásem. A judaizmus szerint Isten alaktalan, ember által felfoghatatlan és Mózes parancsainak megfelelően, ábrázolása tiltott.






A zsidó hit másik nagyon fontos eleme a messiás jövetelének várása. A messiás szó a héber másiah szóból ered, ami felkentet jelent, egy olyan embert, akit Isten valamilyen küldetéssel bízott meg. Később ez a szó összefonódott a megváltó fogalmával, aki visszahozza Dávid király dicsőséges uralmát. Az idők folyamán több messiásjelölt is felbukkant, de ezeket általában nem ismerték el egységesen.








a Tóra olvasása
A Tórát a zsidók vallási törvényeként tartják számon, bár eredetileg a szó tanítást jelent. A Tóra tulajdonképpen a Mózes öt könyvéből kiolvasott 613 parancsolat. A Tóra-tekercseket a szófér, azaz az írnok írja egy kóser állat bőrére. Az elkészült Tórát egy gazdagon díszített köpenybe csavarják, amit csak felolvasáskor távolíthatnak el róla. A felolvasó nem érhet hozzá kézzel, ezért úgynevezett jádot, mutatópálcát használ. A régi időkben hároméves ciklusokban olvasták el a Tórát, jelenleg azonban a Tóra évenkénti elolvasása a szabály. A heti szakaszokat szombatonként, egyes részeket hétfőn és csütörtökön, az ősi Izrael piacnapjain olvassák fel.





A zsidó férfiak életében az első meghatározó vallási esemény a körülmetélés, amit nyolc napos korában végeznek el. A fiú ekkor lesz tagja a zsidó közösségnek. A vallási érettséget 13 éves korában éri el, amikor először olvashat fel a Tórából. Szabadabb elvű közösségek ezt a lányoknak is megengedik.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top