Életmód

Tudja a bolt, hogy terhes vagy

A törzsvásárlói kártyával begyűjtött infókból bányássza ki egy amerikai bolthálózat a várandósságunk hírét. De mit csinálnak az adatainkkal itthon?

Tudja a bolt, hogy terhes vagyKiderült, hogy egy amerikai diszkonthálózat olyan ügyesen zsonglőrködik a törzsvásárlói kártyákon keresztül begyűjtött adatokkal, hogy tudják, melyik vásárlójuk lehet terhes. A cég egyik dolgozója súgta meg a New York Timesnak, hogy is megy ez.

Meglesik, mit veszel

Ha például egy Jenny nevű nő márciusban kókuszvajas testápolót, cink és magnézium étrend-kiegészítőt vesz, meg egy nagy táskát, amibe akár pelenkák is beleférnek, és mindezt megfejeli egy világoskék kis szőnyeggel, akkor nagyon valószínű, hogy augusztusban szülni fog.

Összesen huszonöt olyan terméket azonosítottak, amiket terhes nők vesznek, és ezzel a tudással felvértezve több tízezer olyan vásárlót szűrtek ki, akik egy akciós világoskék rugdalózóért beszaladnának hozzájuk vásárolni. Persze nem leplezték le magukat személyre szóló gratuláló levelekkel, úgy tettek, mintha a várandós anyukákat véletlenül találnák meg a nekik való kedvezmények.

Kíváncsiak voltunk, hogy működik ez nálunk, ezért megkérdeztük a Drogerie Marktot, akik több mint egymillió törzsvásárlói kártyát adtak ki eddig. Az adatvédelmi tájékoztatójukban szerepel, hogy figyelik a törzskártyások vásárlási szokásait, és Kanyó Roland, a cég PR-menedzsere segített nekünk megfejteni, mit is takar ez a gyakorlatban.

55 ezer kismamáról tudnak

„Ez nem azt jelenti, hogy megnézzük, vett-e a vásárlónk óvszert vagy síkosítót, az ilyesmit nem engedélyezi az adatvédelmi törvény. Az adatokat arra használjuk fel, hogy személyre szabott kedvezményeket tudjunk küldeni. Ha mondjuk egy natúrkozmetikumot szeretnénk ajánlani, akkor azt olyannak küldjük, aki szokott ilyet venni, és nem olyannak, aki kizárólag tisztítószereket és tusfürdőket vesz nálunk – kezdte sorolni a példákat. – Amikor egy fiatalokat megcélzó kozmetikai cég termékei megújultak, akkor azt a tizenéves és huszonéves nőknek küldtük ki, és nem férfiaknak. Vagy ha valami az állatok világnapjával kapcsolatos, azt azok kapják meg, aki állateledeleket vesz.”

Azt mondják, hogy olyan messzemenő következtetéseket, mint hogy valaki terhes, nem vonnak le a megszerzett adatokból. 55 ezer nőről viszont enélkül is tudják, hogy kismama, ők önként jelentkeztek be a baba bónusz programba.

Tudja a bolt, hogy terhes vagy

„Azt viszont sosem tudjuk, hogy az illetőt Kovács Piroskának hívják, mi csak egy kártyaszámot látunk. Szűrhetünk kor, nem, vásárolt termék és márka alapján, és hogy milyen gyakran jön be valaki az üzletbe” – tette hozzá Kanyó. Arról is vannak statisztikák, hogy aki mondjuk sok sampont visz, az hajlamos sminklemosót is venni, így a samponvásárlásai alapján kaphat sminklemosóról szóló ajánlatot.

Nincs gond, amíg nem öntenek el a reklámok

„Elvileg van lehetőség visszaélésre, de még nem került hozzám ilyen ügy – mondta a témáról Hüttl Tivadar, a TASZ adatvédelemmel foglalkozó szakembere. – Ezt szakszóval úgy hívják, hogy profilozás, és ugyanez folyik a Google-ben is, ami a kereséseink alapján következtet az érdeklődési körünkre, és így kapunk célzott hirdetéseket.” Az én érdeklődési körömből azt szűrte le például, hogy talán befizetnék egy fogfehérítésre, még tájékozódnom kell a tavaszi hajtrendekről, és érdekelne egy bőrpír elleni arckrém. Háromból egy végül is találó.

„Úgy tűnik, mintha ajándékot kapnánk, holott a saját adatainkkal fizetünk azért a bónuszkuponért, csak ennek annyira nem vagyunk tudatában” – fogalmazta meg a dolog hátterét Hüttl, de azzal egyetértett, hogy így lényegében mindkét fél jól jár. Szerinte csak akkor lehet gondunk, ha mindenhol megadjuk az adatainkat gondolkodás nélkül, mert akkor egy idő után elöntenek a reklámok.

Meddig mehetnek el?
Ha mégis kisakkoznák, hogy terhesek vagyunk, az itthon illegálisnak számítana, mivel az egészségügyi állapotra vonatkozó személyes adatokra szigorúbb szabályok vonatkoznak. Ezek a szexuális szokásokra, a szenvedélybetegségre, vallásra és bűnügyi múltra vonatkozó információkkal együtt különleges személyes adatoknak számítanak, amit csak az illető írásbeli hozzájárulásával lehet kezelni. Törvénytelen még az is, ha megszűnik a program, amihez megadtuk az adatainkat, azaz már nem élvezhetjük a törzsvásárlókártyánk előnyeit, de az adatainkat még mindig felhasználják, vagy továbbadják egy másik cégnek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top