Idén rendhagyó módon tartották a világ legnagyobb fogyasztói elektronikai seregszemléjét, a Las Vegas-i Consumer Electronics Show-t, azaz CES-t, mivel a koronavírus-járvány miatt idén kizárólag virtuális formában rendezték meg. Emiatt sajnos – vagy épp szerencsére – elmaradtak az ilyenkor szokásos látványos bemutatók, nem hömpölygött több tízezres tömeg a kiállító cégek standjai körül, és a tech-cégek vezetőinek erre az időszakra tartogatott megmondó beszédeit sem színpadon, hanem kamerák előtt hangzottak el.
Ennek megfelelően a technológiai fejlesztések egy része is a járványhelyzetet lovagolta meg, pontosabban egy olyan jövőbe nyújtott betekintést, amelyben a koronavírushoz hasonló kórokozók továbbra is velünk élnek. A cégek egy része éppen ezért olyan termékeket mutatott be, amelyek a higiénia iránti fokozott igényeket képesek kielégíteni, míg egy részük a járványhelyzettel járó különleges rendezvényen igyekezett láthatóvá tenni magát. A konkrétumokról egy picit később, előbb lássuk, mi volt az idei CES fő csapásiránya.
Az 5G és a 8K uralták a porondot
Az 5G-technológia már itt van, még ha Magyarországon még csupán pár helyen lehet csak használni a szupergyors mobil szélessávot, a robotok, drónok és persze mobileszközök között is szép számmal szerepeltek az 5G sebességére és egyéb erényeire építő megoldások. A másik varázsszám a 8K, amely a tévékészülékek legújabb generációját jellemzik. Igaz, egyelőre még a ma már szinte minden belépő kategóriás okostévére is jellemző 4K-felbontáshoz sincs kellő mennyiségű tartalom, de ez legyen a filmstúdiók és a Netflixhez hasonló streaming-szolgáltatók problémája.
Az 5G és a szuperfelbontás mellett idén a feltekerhető vagy összehajtható táblagépek és telefonok lopták el a rivaldafényt, de természetesen mesterséges intelligenciában és teljesen szükségtelen, de legalábbis furcsa fejlesztésekben sem volt hiány.
Szőnyeg helyett a telefont csavard fel!
A tavalyi év az összehajtható telefonokról szólt. Pontosabban 2019. szeptemberében jelent meg a Samsung Galaxy Fold nevű telefonja, amely összecsukott állapotban kellemesen keskeny, azonban, ha a szükség úgy kívánja, szinte egy kisebb táblagép méretével megegyező képernyőt is lehet belőle varázsolni. Jól hangzik, jól is néz ki, de a félbehajtható képernyőnél azért bizony látszik a hajtás helye. Nem így az LG Rollable fantázianevű telefonjában, amelynek kijelzőjét akár használat közben is megnövelhetjük. A trükk abban rejlik, hogy a képernyő alja felcsavarodik, amikor kompaktabb formátumban használjuk a készüléket.
Ezzel a technológiával egyébként az LG már tavalyelőtt is felszalajtott jó néhány újságíró-szemöldököt a tulajdonosok homlokára, amikor bemutatták a feltekerhető tévékészüléküket, de tény, hogy az egyelőre csak prototípusként létező telefon bemutató videóján roppant látványos, ahogy mindenféle átmenet nélkül csak nő és nő a kijelző. Ez volt egyébként az idei CES legnagyobb durranása, legalábbis a tudósítások java ezt emelte ki az első helyen.
Maradjunk még egy kicsit inkább az LG háza táján, amely bejelentette, hogy az idei évben megjelennek a kisebb méretű OLED-kijelzővel ellátott tévék is, magyarul, aki a legjobb minőséget szeretné látni, de nem tud vagy nem akar egy óriásplakát-méretű csúcsmodellre beruházni, most már az is kaphat majd kedvére való készüléket. A technológia fejlődését szépen mutatja, hogy a “kicsi” képernyő esetünkben 42 hüvelykes, azaz szűk 107 centiméteres képátlót jelent, szóval hunyorogni ez előtt sem kell majd.
A mesterséges intelligencia már a spájzban van
Az idei, virtuális CES-en nem volt hiány a mesterséges intelligenciát (MI) új és új szerepkörökben alkalmazó fejlesztéseknek. A drónoktól a mosógépekig, egyre-másra jelennek meg a különféle kütyük és háztartási gépek is, amelyeket január környékén előszeretettel mutogatnak a CES közönségének. Idén azonban csak online bemutatókon és a YouTube-ra feltöltött videókon láthatta az érdeklődő közönség például a Sony Airpeak fantázianevű drónját, amelynek vezérlését már részben mesterséges intelligencia látja el. Ez egyébként a japán gyártó első drónja, amelyre egyből fel is szerelték a profi fotósok által is használt Sony Alpha kamerát.
Került azonban MI például a Samsung legújabb háztartási gépeibe is. A Samsung JetBot 90 AI+ elnevezésű robotporszívó például a legkorszerűbb gépi látás (computer vision) segítségével gondoskodik a lakás tisztaságáról. A kisméretű eszközben többek között egy úgynevezett LiDAR-szenzor dolgozik, amely a radarhoz hasonló elven, lézersugarakkal tapogatja le a környezetét. Az eszköz képes különbséget tenni egyes tárgyak, például egy székláb és egy játék között, sőt, még a törékeny, érzékeny tárgyakat is képes azonosítani, hogy azokban ne tegyen kárt. A robotporszívó a lakás alaprajzát is hatékonyabban érzékeli, mint a korábbi modellek, így alaposabban fel tud takarítani. A tulajdonos okostelefonján bármikor ellenőrizheti a robotporszívó munkáját, sőt, akár utasításokat is adhat a készüléknek, illetve kijelölhet olyan zónákat is, ahová a kis gép nem teheti be a kerekeit.
A szintén a dél-koreai cég által bemutatott 8800 Series mosógépek az ígéret szerint felgyorsítják a háztartási munkát, amelyet ráadásul környezetkímélőbb módon végez el. A fenntarthatóság egyébként is fontos hívószó mostanában, ha pedig emellé alacsonyabb rezsiszámla is kapcsolódik, ez bizonyára vonzó ajánlat a vásárlók számára.
Zöldülnek a kütyük és ez jó
A környezeti terhelés csökkentése az emberiség abszolút érdeke, így nem mindegy, milyen kütyükkel vesszük körbe magunkat. Az idei CES ennek is komoly teret adott, érdemes tehát megnézni, hogy a fent említett háztartási eszközökön túl milyen megoldásokkal tehetünk a környezetünkért, miközben élvezzük a csúcstechnológia vívmányait. Persze, ezek között akad komolyabb és kevésbé létfontosságú fejlesztés is.
Utóbbi kategóriába tartozik például a Shower Power elnevezésű hangszóró, amelyet kifejezetten azoknak találtak ki, akik szeretnek zuhanyzás közben énekelni. A Bluetooth-csatlakozáson keresztül a telefonunkkal összekapcsolható hangszórót ugyanis a csapból kiáramló víz hajtja, pontosabban, az tölti fel az akkumulátorát. Ráadásul, a borítását az óceánokból kihalászott, újrahasznosított műanyagból alakították ki, vagyis a gyártása során nem volt szükség további műanyag felhasználására.
Hasonló alapanyagból, azaz az óceánban sodródó műanyag hálókból és hasonló alapanyagokból gyártják a Chipolo ONE Ocean Edition elnevezésű intelligens címkéit. A kisméretű eszközök lehetővé teszik, hogy megtaláljuk a lakásban elvesztett kulcsot, tárcát, vagy bármi mást, amin elhelyeztünk egyet az úgynevezett trackerek közül.
Maradva a zuhanynál, a kozmetikai óriás, L’Oréal is készült egy új fejlesztéssel, a svájci Gjosa nevű vállalattal közösen. A Water Saver nevű zuhanyfejet elsősorban fodrászoknak szánják, de akár otthoni is használható. A lényege a különleges kialakítása, amely lehetővé teszi, hogy 80 százalékkal kevesebb vízzel is ki lehessen mosni a sampont a hajból, anélkül, hogy a víznyomást csökkentenénk. Pontosabban, a Water Saverrel percenként csak két liter vizet használunk, szemben a hagyományos csapokkal, ahol percenként nagyjából nyolc liter víz távozik.
Aki igazán a szívén viseli a vízfogyasztását, annak jó hír, hogy a Phyn nevű cég Whole Home Water Monitor nevű eszközével akkor is rajta tarthatja a szemét a vízórán, ha épp nincs otthon. Pontosabban, az okostelefonról vezérelhető eszköz, amely a vízvezeték és a csap közé kerül a vízhálózatban, folyamatosan figyel és jelzi a tulajdonosnak, ha valahol szivárgás tapasztalható, ahogy azt is, hogy az egyes csapok mennyi vizet használnak.
A víz mellett az áramfogyasztás csökkentésére is gondoltak a mérnökök. A Schneider Electric nevű cég szintén az idei CES-en mutatta be a Square D nevű kapcsolócsaládját, amelyek sok lakástulajdonos számára elhozhatják az okosotthonok egyik fő vonzerejét. Az internethez is csatlakozó kapcsolókat ugyanis akár az okostelefonunkon keresztül is vezérelhetjük, így nem gond, ha véletlenül égve maradt a villany a fürdőszobában, illetve a kedvenc karosszékünkből sem kell feltápászkodni, ha ránk sötétedett a délutáni pihenés során. A rendszert egy Acti9 Active nevű kis eszköz egészíti ki, amely, a Water Saverhez hasonlóan figyeli az otthoni elektromos hálózatot és jelez, ha valahol problémát észlel.
Okoskád és wellnessvécé is kell a jövő otthonába
Legalábbis, ha a jövő otthona egyben luxusotthon is, ugyanis, a Kohler Stillness Bath elnevezésű kádért jelenleg 16 000 dollárt, azaz szűk ötmillió forintot kell fizetni. Ennyiért azonban olyan wellness-élményt ígér a gyártó, amit akár egy komolyabb élményfürdő is megirigyelne. A különleges kialakítású kád alját lefolyórendszer veszi körbe, így akár a feszített víztükörről sem kell lemondani, lényegesebb azonban, hogy nem kell utána felmosni a fürdőszobát a kilocsolt víz miatt. A hangulatvilágítással is felszerelt kádhoz egy vízporlasztó berendezés is jár, amely a videón is látható gőzt állítja elő, de akár illatos olajok szórására is alkalmas. Ami pedig az intelligens technológiát illeti, a kád képes rá, hogy egyetlen gombnyomással feltöltse magát a felhasználó igényei szerinti vízmennyiséggel, természetesen a kívánt hőmérsékleten, így nem kell azon izgulni, hogy a túlfolyó teszi-e a dolgát.
Intelligens vécékből is volt kínálat, a Kohler mellett ugyanis a japán Toto nevű cég is elhozta saját árnyékszékét a virtuális CES-re. Míg az előbbi „csak” olyan funkciókat kínál, mint az érintésmentes működés, a Toto vécéje mesterséges intelligencia segítségével képes elemezni a „végterméket” és ez alapján étrendbeli változásokat javasolni a felhasználónak. A cég szerint ez a módszer hatékonyabb annál, mintha szenzorokat és okoskapszulákat kellene lenyelnünk, hiszen ezt az eszközt mindennap használni fogjuk, így annak sem áll fenn a veszélye, hogy esetleg elfelejtenénk.
Ilyen állat pedig….van?!?
A CES-en rendszeresen feltűnnek megmosolyogtató, meghökkentő, vagy esetleg teljesen szükségtelen fejlesztések is, így cikkünk végére a máshová nem vagy csak nehezen besorolható eszközöket gyűjtöttük össze.
Teljes mértékben a koronavírus ihlette az egyébként számítógépes játékosoknak szánt kiegészítőiről ismert Razer okosmaszkját. A Project Hazel nevű eszközön visszaköszön a gamer billentyűzeteknél ma már megszokottnak számító díszkivilágítás, amelyet természetesen egyénre lehet szabni, a maszk azonban lényegesen többet tud a bazári fényjátéknál. Az orrot és a szájat ugyanis egy átlátszó műanyag fedi, így a kommunikációban ismét szerephez juthat az arcmimika, illetve az is sokat tud segíteni, ha látjuk a beszélő száját, különösen, ha nagyobb zajban kell beszélni. A Project Hazel maszknál itt jut szerephez a világítás, ugyanis a viselője száját is képes megvilágítani, ami jól jön, ha sötét van. Az N95-részecskeszűrővel is felszerelt maszk emellett képes felerősíteni a beszélő hangját, így nem kell állandóan megismételni az elmondottakat. Ráadásul a töltője – hiszen ennyi kütyühöz már némi áramra is szükség van – UV-fény segítségével fertőtleníti is a maszkot, amíg alszunk.
A várandós anyukák és a kismamák között bizonyára sokan vannak, akik számára problémát okoz, hogy a kisbabát kellő mennyiségű anyatejjel lássák el. Nekik nyújt óriási segítséget a BioMilq nevű cég szolgáltatása, amely nem kevesebbet ígér, mint megfelelő mennyiségű, személyre szabott anyatejet. Ehhez a várandós anyuka melléből vett hámsejteket használják fel és azokat stimulálva állítják elő az anya tejmirigyei által termelt anyatejjel egyenértékű tápanyagot. A cég iránti érdeklődést jól mutatja, hogy a tavalyi év során 3,5 millió dolláros tőkebefektetéshez jutottak, amelyből tovább fejlesztették a megoldásukat.
A robotika fejlődésével egyre nagyobb szerephez jutnak az úgynevezett társasági, azaz companion robotok. A főleg az idős embereket segítő szerkezetek közül is kiemelkedik a CES során bemutatott CareClever Cutii, amely logisztikai segítséget, társaságot és szükség esetén a külvilág felé irányuló kapcsolatot nyújt az időseknek. A robot képes szavakra reagálni, sőt, akár oda is jönni, ha szólítjuk, ami potenciálisan akár életmentő is lehet, emellett azonban képes emlékeztetni a tulajdonost a napi feladataira, fel vagy épp lekapcsolni a villanyt, de akár el is kíséri a tulajdonost az ajtóig és vissza.
Végezetül pedig az idei CES legcukibb fejlesztését hagytuk, amely szintén egyfajta társasági robotnak tekinthető. A Moflin nevű robotlény egy fületlen-farkatlan nyuszira emlékeztet a leginkább, amely képes cuki háziállatként viselkedni, illetve más érzelmeket – például izgatottság – is meg tud jeleníteni, illetve azt is felismeri, hogy épp ki foglalkozik vele. A simogatásra cuki, kisállatszerű hangokkal reagál, ha pedig töltésre van szüksége, bemászik a fészket formázó töltőjébe, amelyben még izeg-mozog is alvás közben. A Moflin bundája külön tisztítható, amire alighanem szükség is lesz, mivel a várakozások szerint ez lehet az idei karácsonyi időszak egyik slágere. A fejlesztők egyelőre a Kickstarter közösségi adománygyűjtő oldalon kalapozták össze a tömeggyártáshoz szükséges összeget, amely természetesen pillanatok alatt összejött, így nem kétséges, hogy hamarosan eláraszthatják a világot a cuki robotjószágok.
Kíváncsian várjuk, hogy a 2022-es CES melyik fejlesztése lesz majd képes ezt felülmúlni!
További cikkeink a tudomány és a technika világából:
- Öt év, és gépek végzik majd a munkafolyamatok felét
- Miközben agytumorral küzd, a világűrbe tart az „ótvar robotok” királynője
- A mesterséges intelligencia már a depressziót is gyógyítja