Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Élvezd az utat!
szponzorált tartalom

Így hat az egészségedre az ingázás

A legtöbb autós ingázó átlagosan 6 kilométernyi utat jár be naponta az otthonától a munkahelyig. Ez nem tűnik soknak, ám a reggeli dugókban vesztegelve ez a féltucat kilométer rendszerint sokkal tovább tart, mint normál körülmények között, ráadásul kifejezetten frusztráló élményeket szerzünk közben. Mindennapos fokozott stresszt jelent tehát az autós ingázás, és nem egyszerűen csak a kedvünkre van negatív hatással, hanem hosszú távon az egészségünkre is.

Legyen szó akár rövid, néhány perces utakról vagy napi több órás ingázásról, az utazás minden esetben arra kényszerít minket, hogy kilépjünk a komfortzónánkból, és előre ki nem számítható helyzeteknek tegyük ki magunkat. Egyszóval feszült figyelmet követel még akkor is, ha busz vagy villamos visz a célunkig, ha pedig autóval járunk, akkor ez a figyelem és feszültség nagyságrendekkel nagyobb. Állandó stresszforrást jelent az ingázás, és mivel ez a stressz rendszeresen jelentkezik, komoly egészségügyi kockázatai vannak. Tudatosan kell hát bánnunk vele, és meg kell találnunk a módját, hogy minimalizáljuk a hozzá kapcsolódó feszültséget és egészségromboló hatásokat.

Az utózás stresszes elfoglaltság – ha nem figyelünk oda, könnyen az egészségünkre is rámehet a vele járó feszültség. (FOTÓ: ISTOCKPHOTO.COM)

Így betegít meg az ingázás

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy az ingázással járó stressz hatására hosszú távon megemelkedik a vércukor- és koleszterin szint, és ezért növekedik a szív-és érrendszeri megbetegedés esélye. Jellegzetes kísérőtünetei még a tartós ingázásnak a hangulatromlás, a depresszió és a szorongás megjelenése, tovább számolni kell az ezek miatt kialakuló alvásproblémákkal is. Mindezek nem csupán a személyes közérzetünkre, de a környezetünkben élők mindennapjaira is negatív hatással lehetnek.

Mindezeket valamilyen módon semlegesítenünk kell, de legalább meg kell próbálnunk mérsékelni őket. Két módszer kínálkozik erre alkalmasnak: az egyik a lélek terheit (vagyis a stressz mértékét) enyhíti, a másik a testünk ellenállóképességét acélozza meg.

Tedd örömtelivé az autózást!

A stressz elleni küzdelemben a leghatásosabb módszer az autósok számára az, ha különféle komfortnövelő elemeket építenek be utazásaikba. Sokkal egyszerűbben fogalmazva: élvezetessé, örömtelivé kell tenned az autózást ahhoz, hogy egészséges maradj! Ez többféleképpen is megvalósítható: például úgy, hogy visszaveszel a rámenős stílusból, amit a reggeli csúcsforgalom rád kényszerít, és előzékenységet, udvariasságot mutatsz a többi autós irányába. Ez a viselkedés elégedettséget, jó érzést szül majd benned, és számos kellemes, pozitív visszacsatolást – mosolyt, sőt talán kölcsönös figyelmességet is – kapsz majd cserébe, és bosszúság helyett örömmel indul majd a nap!

A stressz ellen hatékony fegyver lehet az is, ha megpróbálod hasznosan eltölteni a kocsiban eltöltött időt: hallgass hangoskönyvet vagy vegyél fel egy kollégát, és utazzatok együtt megosztva egymással a költségeket és a reggeli élményeket.

Segít ellazulni és csökkenteni a feszültéget, ha kellemes az a környezet, amiben ingázás közben az idődet töltöd: tartsd ezért a kocsid mindig tisztán és illatosan!

Az ingázás rutinját törd meg időnként: például ha megelégelted a dugóban veszteglést, állj ki egy Shell benzinkúthoz kávészünetre, meleg péksüteményre, és fogadd el az ott felajánlott kedvességet és szolgáltatásokat – engedd meg, hogy megmérjék a keréknyomást és az olajszintet. Ezek az kis epizódok színesítik a napodat, kellemesebbé teszik, egyszóval szépen lecsökkentik azt a stresszt, ami a csúcsforgalomban esetleg felgyűlt benned.

Mozogj többet

Az ingázás fizikailag meglehetősen passzív időtöltés, hiszen az autóban ülve gyakorlatilag mozdulatlanok vagyunk. Ez hosszú távon nincs jó hatással a vérkeringésre, az agy működésére és a kedélyállapotra sem. Az ingázónak ezért extra mozgás kell – nem sok, csak napi tíz perc! Ha másként nem tudod ezt megoldani, illeszd bele magába az ingázásba: állj meg például egy benzinkútnál munkába menet, és fürgén mosd körbe a kocsi lámpáit, ablakait!

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top