Aktuális

Kipróbáltuk a kétszintû érettségit – II. rész

Négy év múlva rendszerváltás?

Horváth Péter szerint a próbának elsősorban logisztikai tanulságai lehetnek: arra volt jó, hogy tesztelje a lebonyolítás gördülékenységét. A diákoknak hasznos, hogy tét nélkül kipróbálhatták magukat emelt szinten is – igaz, ezzel nem túl sokan éltek.
– Az értékelési rendszer viszont átgondolásra szorul, különösen a humán tárgyaknál a megoldási útmutatókban nem lehet elég pontosan leírni minden elfogadható megoldást. Nem szabad túlságosan megkötni az értékelő tanár kezét, hogy csak bizonyos „hívószavakat” fogadhasson el, mert ez a humán tárgyak lényegét veszi el.
A jövőre bevezetendő kétszintű érettségi rendszer néhány év múlva esetleg ismét korrekcióra szorul, ismeri el Lukács Judit. Akkor nálunk is érvényesül majd az úgynevezett bolognai folyamat, vagyis az egyes felsőoktatási intézményeknek el kell fogadniuk a másutt megszerzett tudást. A kétszintűségnek akkor is lesz értelme, ha a legtöbb egyetemre, főiskolára már ma is könnyedén be lehet jutni. A felkészülés során – a fakultációs rendszerben – ugyanis olyan többlettudást szerezhetnek a diákok, amellyel nemcsak bejutni, hanem bennmaradni is könnyebb lesz.

Ha nem működött, kidobják

A próbaérettségi dolgozatok emelt szinten húsz, közép szinten tíz százalékát választják ki és értékelik. Bemérik, hogy az egyes feladattípusokat mennyire eredményesen tudták megoldani a diákok, s amelyikkel nagy számban nem boldogultak, azt a típust a következő évben nem veszik elő. Azt is megnézik, az adott idő alatt elvégezhető volt-e a feladat. A szakemberek úgy számítják, amikor majd jövőre valóban érettségizik ugyanez a korosztály, átlagosan tizenöt-húsz százalékkal jobb eredmény várható.
A www.oki.hu Próbaérettségi 2004 fórumán várják a diákok és a tanárok véleményét.

Diákok az érettségiről
(Berzsenyi Dániel Gimnázium, Budapest)

Történelem emeltszint
Deák Márta: Felkészületlen voltam, nem néztem át azokat a részeket, amelyekre a tanáraim felhívták a figyelmemet. Négy napja például kaptunk egy listát arról, hogy lexikálisan mit kell tudni. Ahhoz viszont, hogy „képben legyek”, kellett volna még legalább két nap magolás. Még akkor is, ha a mostani érettségi nem a lexikális tudásra alapoz, hanem arra, hogy mennyire gondolkodunk „komplexen”. Ez nekem egyébként jobban tetszik. Például volt egy feladatunk – ez egy tizenhat pontos, hosszú, kifejtő feladat volt –, amelyben négy különböző forrás alapján kellett összefoglalni a reformkor nemzetiségi és kisebbségi kérdéseit.

Matek emeltszint
Szolek András: Négy óra állt rendelkezésünkre, három óra után már kijöttem. Nem vagyok tagozatos, de úgy érzem, tökéletesen felkészültem. A matektanárnőnk végigment az anyagon, mostanára mindent átvettünk. Különösebb ötletet nem igényeltek a feladatok, még ha egy kicsit nehezebbek is voltak, mint a klasszikus érettségin. Kicsit sajnálom, hogy nem magyar középre mentem, mert akkor tudnám, mit várhatok jövőre. A matek amúgy is az erősségem, így ennek nem volt sok értelme.

Magyar középszint
Hannák Ancsa: Az esszé könnyen ment, de a szövegértés már problémásabb volt, mert nem is tudtam, hogy lesz ilyen. Igazából nem készítettek fel, talán azért, mert a tanár sem tudta, mire számítson. Sokkal több volt a gyakorlati kérdés, csak az a rossz benne, hogy nem tudom, mit várnak. De amúgy sem készültem volna, mert nincs tét.

Magyar emeltszint
Suparmadi Renáta: Sokkal nehezebbet vártam. A magyar fakultáción elmondták, milyen típusú feladatokra számítsunk. Kevés volt a lexikális tudást igénylő kérdés. Cikket kellett írni, és a verssel kapcsolatosan sem a hagyományos elemzést kérték. Akadt olyan feladat, ahol csak a véleményünket fogalmaztuk meg valamiről. Ide például semmilyen konkrét tudásra nem volt szükség. Viszont fogalmam sincs, hogyan fogják értékelni.

Matek középszint
Mezei Dániel: Nagyon könnyű volt. Általános feladatokat adtak, olyanokat, amelyekre nem is kellett konkrétan készülni, mert az órákon már ezer hasonlót oldottunk meg.

Német középszint
Jászberényi Balázs: Nehéz volt. Nem készültünk rá az órákon, mert a tanárunk sem tudta, mi lesz. Jóval több gyakorlásra lett volna szükségünk, de szerintem normál gimnáziumi körülmények között nem is lehet hatékonyan nyelvet tanulni. Túl sok a diák, és túl kicsi az óraszám. Amúgy jövőre nem is németből, hanem angolból fogok érettségizni, ezért most, a választható tantárgyak listáján utolsónak írtam a németet. Mégis erre osztottak be, fogalmam sincs, miért. Talán kíváncsiak voltak, hogyan teljesít az, aki feltételezhetően gyengébb a megméretendő tárgyból.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top