nlc.hu
Aktuális
Eljött a vallásos TikTok-influencerek kora

Mi a közös egy muszlim hittudósban, egy papban és egy krisnásban? Hogy mind a TikTokon vannak

A címünk egy vicc kezdetének hangozhat, de nem az: a vallásos tartalmak mind globális, mind hazai szinten elllepték a legnépszerűbb közösségi oldalt. De miért is fontos, hogy katolikus pap jelen legyen a közösségi médiában? Mi motivál arra egy krisna-völgyi lakót, hogy az árammentes házáról posztoljon? Milyen tévhitekkel találkozik egy muszlim sejk? Ennek jártunk utána.
okostelefonozó pap

Sokak számára a vallás és általánosságban a hit egy olyan dolog, ami ódon templomok, mecsetek és szentélyek falai között történik – a valóságban azonban nagyon is jelen van a hétköznapjainkban. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a legfiatalabb generáció körében népszerű videómegosztón, a TikTok-on reneszánszukat élik a vallásos tartalmak.

Világszinten a #islam 125 milliárd, a #christian – vagyis keresztény – 40 milliárd, a #jesus pedig 80 milliárd megtekintésnél jár, de a magyar TikTok közösségben is keresettek ezek a szavak: az „iszlám” hashtag eddig 4.4 milliót hozott, kicsivel lemaradva a „keresztény” mögött, ami 7.9 milliónál tart. Ezen kívül meglepően népszerűen a Krisna-tudatú Hívők tartalmai, amik főleg az iskolások körében hódítanak.

Az, hogy miért van ekkora érdeklődés a hittel kapcsolatos tartalmakra, talán az emberi természetben keresendő: a vallásos tiktokerek ugyanis az élet nagy kérdéseire és hétköznapi témákra is megnyerő őszinteséggel és közvetlenséggel válaszolnak. Három vallásos TikTok-felhasználót; egy iszlám hittudóst, egy katolikus papot és egy krisnás hívőt kérdeztünk arról, hogy mi motiválja őket a közösségi médiában.

Dr. Mihálffy Balázs – vagy iszlám nevén Abdel Rahman Mihalffy Sheik – lefordította magyarra a Koránt és megalapította a Magyar Iszlám Közösséget, emellett pedig első magyarként elnyerte a „sejk” titulust, ami az iszlám hittudósoknak jár. A TikTokon – ahol közel 15 ezren követik – főleg az iszlámról beszél, de közéleti témákkal is foglalkozik.

„Egyetlen hit van –- kezdi, amikor arról beszél, hogy miért fontos, hogy jelen legyen a közösségi médiában. – A vallás – és ebből számos van –, egy út, egy eszköz a hit felé. Ha pedig egy vallás szervezeti formát vesz fel, akkor csak idő kérdése és az tévúttá válik, mert a szervezet, egyház érdekei felülírják a hitet. Minden vallás Istenből levág egy darabot és »privatizálja« Őt. A hit tiszta formában csak egyszerű emberek lelkében élhet tovább. Ezt a tartalmat közösségi oldalakon jobban tudom tanítani, mint elkötelezett egyházi keretek között”

– összegzi.

Ennek ellenére, amikor elkezdett tartalmat gyártani, az első válaszok nem éppen pozitívak voltak: sok trolltámadás érte. Idővel azonban ezek elmaradtak és elkezdték olyanok követni, akik nyitottak voltak a tanításra, az pedig mindig öröm, hogy nő a követők száma – meséli.

Azt Mihálffy is kihangsúlyozza, hogy az iszlámmal kapcsolatban a mai napig rengeteg sztereotíp elképzelés, tévhit él az emberek fejében.

„A legnagyobb kihívást a tömegtájékoztatás tudatlan mivolta, a napi politika befolyása, egybemosás a terrorizmussal és maguknak a muszlimoknak az Iszlámmal össze nem egyeztethető viselkedése jelenti” – részletezi.

Számára a legpozitívabb az, hogy rengeteg jó visszajelzést, bátorítást kap: mint mondja, nem a térítés a célja, hanem hogy valamilyen értékrendbeli útmutatást adjon az embereknek.

Nem az a célom, hogy muszlim hívők tömegét állítsam elő, hanem az, hogy az emberek saját hitükben megerősödjenek, bármely vallás útján járjanak.

„Mert ugyanazt az értékrendet valljuk, csupán másképp fejezzük ki ezeket. Ebből a szempontból igen, van sikerélményem. Több nem muszlim, sőt nem hívő állt rá a nem vallás, hanem értékrend alapú gondolkodásra” – mondja.

Hasonlóan vélekedik Balázs Virág – Vallabhi-kanta – is, aki a Krisna-Völgyben él és több, mint 70 ezer TikTok-követőre tett szert néhány hónap alatt.

„Fontosnak tartom, hogy az emberek ne csak azt a felgyorsult tempót lássák, ami mindenhonnan ömlik és ledarálja őket” – mondja.

Vallabhi már régóta aktív a közösségi felületeken: először a Facebookra posztolt, ahol a kommukatív személyiségével gyorsan megnyerte az embereket, majd a Krisna-Völgy arca lett. A TikTokra azonban csak öt hónapja kezdett el tudatosan posztolni.

„Először majdnem szörnyethaltam attól, amit ott láttam” – teszi hozzá nevetve. A TikTok számára pozitív csalódás volt, a videó néhány nap leforgása alatt milliós megtekintést értek el.

Amikor a legtöbben csak átmeneti célokat tűznek maguk elé, én próbálok olyan örök értékeket képviselni, amik segíthetnek az embereknek

– mondja.

Vallabhi egy teljesen árammentes otthonban él, ami nagyon nagy érdeklődést váltott ki a közönségben: sokan megkérdőjelezték azt, hogy igazat mond, mások viszont őszintén elkezdtek érdeklődni az életmódja iránt.

„Rengeteg pozitív tapasztalatom van, sok olyan vendég van Krisna-Völgyben, akik a TikTok miatt jönnek el – örülök, hogy el tudtunk érni egy olyan réteget, akik eddig egy fehér folt voltak számunkra” – meséli.

Emellett van, hogy az utcán is megismerik, sőt egy iskolás csoport még meg is kérte, hogy énekeljenek együtt.

„Volt egy lány, aki a videók hatására vegetáriánus lett, otthon elkezdett mantrázni, lejött önkénteskedni, és most gondolkozik, hogy eljön egy képzésre is” – összegzi a legjobb élményeit.

Huszti Zoltán atya az első katolikus pap, aki elkezdett magyar nyelvű TikTok tartalmat gyártani: rövid, szellemes evangéliumi témájú videóit több százezren nézték meg. 

„Nem a saját jelenlétemet tartom fontosnak, hanem az evangélium, az örömhír üzenetének jelenlétét” – mondja arról, hogy miért vágott bele a közösségi médiás videókészítésbe.

„Mi, római katolikusok azt valljuk, hogy ez mindenhol jelen van, mindent áthat és mindenki számára fontos, hogy megismerhesse” – teszi hozzá.

Mindenkinek, még a nem vallásosaknak is szólnak a videóim, sőt elsősorban nekik. Igyekszem minél több területet érinteni, hogy az örömhír üzenete mindenki számára érthető és megismerhető legyen.

Zoli atya tapasztalatai szerint azok, akik még nem köteleződtek el valamilyen ideológia irányába, nyitottan és érdeklődéssel fogadják a videót.

„Sok köszönő kommentet kapok, rengetegen írják, hogy nem vallásosak, mégis elgondolkodtak azon, amit mondtam vagy egy olyan gondolatot fogalmaztam meg, ami korábban eszükbe sem jutott, de megfogta őket” – meséli.

A katolikus pap kiemeli: vannak olyanok is, akiket a videók indítanak el a hit felé vezető úton. 

„Volt olyan, aki elkezdett templomba járni, más pedig meg is keresztelkedett” – összegzi.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top