nlc.hu
Aktuális

Rendszeres belső teljesítményértékelést terveznek az oktatási-nevelési intézményekben

Rendszeres belső teljesítményértékelést terveznek az oktatási-nevelési intézményekben

A cél a pedagógusok ösztönzése a “minőségi munkavégzésre”.

Rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben, amellyel a pedagógusok és az intézményvezetők munkateljesítményét vizsgálnák – írja a Népszava, egy, a birtokába került belügyminisztériumi dokumentum alapján.

Diákok egy iskolai tanórán

Fotó: Unsplash

A lap szerint a pedagógusok munkájának ellenőrzését jelenleg főként külső értékelésekkel végzik, az új törvénnyel azonban nagyobb hangsúlyt kapna a belső ellenőrzés. Utóbbit az intézményvezetők, az igazgatóknál pedig a fenntartók végezhetnek el.

A cél a pedagógusok ösztönzése a „minőségi munkavégzésre”:

vagyis az átlag feletti teljesítményt nyújtó tanárok pluszpénzt kaphatnak, ugyanakkor akik nem hozzák az eredményeket, azoknak akár csökkenthetik is a fizetésüket.

A jobb teljesítménybe beletartozik, ha egy tanár legalább tíz diákját indítja el országos tanulmányi versenyen, a tanév során szervezzen legalább hat, szellemi és testi fejlődést szolgáló külső programot az osztályának, vagy legalább öt, a „magyar nemzeti kulturális hagyományokhoz kapcsolódó” eseményt. Továbbá példaként említik, hogy a tanulóik szövegértési eredménye legalább öt százalékkal javuljon a méréseken, vagy hogy az igazolatlan hiányzások, késések az előző évhez képest hat százalékkal csökkenjenek.

A Népszava cikke szerint a személyes teljesítménycélok elérése mellett a pedagógusoknak tíz, az intézményvezetőknek nyolc kompetenciaterületen is meg kell majd felelniük.

A tanároknál ezeket sorolják fel:

  • eredményesség és hatékonyság;
  •  terhelhetőség;
  • pedagógiai és szakmai minőség;
  • gyerekek, tanulók megfelelő és rendszeres értékelése;
  • munkafegyelem, határidők betartása;
  • kommunikáció, szakmai együttműködés;
  • tehetséggondozás, felzárkóztatás;
  • kapcsolat a szülőkkel, családokkal;
  • motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás;
  • valamint egy egyedi intézményi értékelési szempont a helyi sajátosságok figyelembevételével.

A pedagógusok és az intézményvezetők összesen 100 pontot kaphatnak az értékelés során. A tanároknál az átlag feletti teljesítményt a legjobb 20 százalék érheti el (ők kaphatnak plusz anyagi elismerést), az alsó 20 százalék teljesítményét pedig átlag alattinak értékelnék, ezt akár pénzcsökkentéssel is „büntethetik”. Az új értékelési rendszer törvényi kidolgozása még folyamatban van.

A hónapok óta tartó, országos pedagógussztrájk újabb lépéseként január 2-án indult egy 180 kilométeres, 6 napos esemény Miskolcról Tudásmenet néven. A megmozdulás résztvevői a távot gyalog teszik meg, hogy így tüntessenek a tanárok helyzetének javításáért. 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top