Nem azt mondom, hogy sosem szenvedett még senki akkora vereséget Hollywoodban, mint Johnny Depp, de az, ahogy ő megindult a lejtőn – sőt, szinte fejest ugrott a mélybe –, iskolapéldája annak, hogyan tud egyetlen botrány derékba törni egy egész karriert.
Már akkor lehetett sejteni, hogy a színész nem fog jól kijönni ebből a helyzetből (függetlenül attól, hogy valós-e a rágalom, amit az Amber Hearddel való válásuk során a fejére olvastak, vagy sem), amikor az egész ügy kirobbant. Megtörtént a baj, rávetült a gyanú árnyéka, és borítékolható volt, hogy soha, semmi nem lesz már olyan, mint régen. Főleg, hogy jobban megvizsgálva már előtte sem ment olyan jól a szekér.
A csúf igazság
Sokan úgy gondolják, hogy a Depp v. Heard perek okozták a színész vesztét, ez azonban nem az indikátora, hanem a katalizátora volt a dolgok alakulásának. Tracey Jacobs – Depp korábbi ügynöke – szerint az egykori mozisztár csillaga egyszerűen kezdett elhalványodni. Nem kell túl mélyre ásni ahhoz, hogy ezt bárki teljes magabiztossággal állíthassa: az elmúlt évtizedben ugyanis több bukást is elszenvedett. Az Éjsötét árnyék, a Mortdecai, a Transzcendens, A magányos lovas és a Fekete mise is hamar a feledés homályába merültek. Nem véletlenül.
Amíg a millennium után szinte szomjazta a közönség, hogy a jóképű, de unalmas „bradpitteknek” legyen kihívója – ilyen volt Depp is a maga sötét aurájával –, addig egy évtized leforgása alatt teljesen megváltozott az igény. Depp különc varázsa, amit Jack Sparrow kapitány után szabadon szinte minden filmjében alkalmazott, megkopott. (Ezért egyébként még Oscar-díjra is jelölték A legjobb férfi főszereplő kategóriájában.)
A közönség már nem volt kíváncsi a bohóckodásra. Úgy voltak vele, hogy jó, ezt már láttuk – mit tudsz még?
A színész tehetsége vitathatatlan, de beleesett abba a hibába, hogy ragaszkodott a „jól bevált recepthez” és nem próbált igazán labdába rúgni. Öreg hiba volt lebecsülnie a filmszakmát és a közönséget, de még nagyobb baklövés volt a részéről az, hogy úgy viselkedett, mint egy primadonna.
Egy válás története
2018 előtt – ez volt az a pont, amikor Heard családon belüli erőszakkal vádolta meg őt – is voltak problémák a professzionalizmus hiányából adódóan. Szintén Jacobs hozta nyilvánosságra, hogy Depp késett a forgatásokról – ha egyáltalán megjelent –, nem tanulta meg a szövegét, ezért fülhallgatóra támaszkodott a párbeszédeknél, emiatt a nagy stúdiók nem szívesen dolgoztak vele.
Akkoriban alkohol- és drogproblémákról még nem esett szó – ez lehet, hogy csak az ügynök jóindulatán múlt –, viszont sajnos sejthető, hogy a függőségek nem kerülték el. Persze ez a helyzet még menthető lett volna, ha nem jön közbe a válás.
Miután a rágalmazási pert elveszítette az Egyesült Államokban, a karrierje atomjaira hullott. Amikor a Warner Bros. szerződést bontott vele a Legendás állatok-franchise-ban, az volt az utolsó csepp. Hiába volt mögötte egy olyan hatalmas rajongótábor, akik készek voltak őt mindenben támogatni, sőt, még petíciót is indítottak, hogy tisztára mossák a nevét, és kiharcolják a visszatérését, erre nem került végül sor.
A kettős mérce egyébként a stúdió jó hírnevét is megtépázta, hiszen Heardöt az Aquaman forgatásáról nem menesztették, pedig az Egyesült Királyságban ő volt az, aki vesztett Depp-pel szemben, a rajongók szemében pedig ez árulás volt a nagy múltú Warner részéről.
Magasról lehet igazán nagyot esni
2018 után tehát leállt az a bizonyos szekér. Sem A barbárokra várva, sem a Minamata, de még a Jeanne du Barry – A szerető, ahol XV. Lajost alakította, sem szólt akkorát, hogy az említésre méltó legyen. (Úgy sem, hogy utóbbi a Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje volt, és a kritikusok részéről kiemelt figyelmet kapott.) A Minamata például akkora bukás lett, hogy a 13 milliós költségvetésből mindössze 1,7 millió dollárt tudott világszerte visszahozni.
Depp az animációs filmek világába belekóstolva a Puffins című mesesorozattal is próbálkozott a pandémia alatt, ám ez is csak arra volt elég, hogy ne maradjon teljesen bevétel nélkül. Jelenleg egyetlen projektje van készülőben, ami nem más, mint a The Carnival at the End of Days, ám a forgatás még meg sem kezdődött, leghamarabb 2025-re tervezik.
A férfi, aki korábban több jó, szerethető és sikeres filmmel jelentkezett egy évben, jelenleg szinte teljesen eltűnt. Voltak arra utaló elszólások, hogy Hollywood kegyvesztettje lett, nem mintha bánná, hogy maga mögött kell hagynia az álomgyárat.
Nekem nincs szükségem Hollywoodra
– hangsúlyozta a Jeanne du Barry – A szerető sajtótájékoztatóján.
Hogy valóban így gondolja-e? Nos, annyi biztos, hogy Depp egyelőre más utakon jár. Többen azt gondolják, hogy az amerikai filmgyártás után Európában, művészfilmekben fog tudni igazán kiteljesedni. Erre azonban utóbbira semmilyen kézzel fogható bizonyíték nincs, és amúgy is más köti le 61 évesen.
Karrierkatapultálás
A színészről köztudott, hogy a filmkészítés világ életében csak a B-terve volt, alapvetően rocksztár akart lenni, és most, hogy a megkeresései korlátozottak, nagyobb fókuszt tud a zene irányába mutatni. Hollywood Vampires nevű zenekarával turnézott tavaly, még Magyarországon is felléptek volna, bár Depp nem hagyott túl jó benyomást, ha még emlékszel a tapas bárban történtekre.
Emellett az első pop art kollekcióját is piacra dobta 2022-ben, ami néhány óra alatt gazdára talált, és milliókat kaszált vele. Illetve a modellkedésbe is ismét belekóstolt – a Dior Sauvage (Vad) fantázianevű parfüm reklámarcaként húszmillió dollár ütötte a markát.
Tehát láthatóan teljesen azért nem tűnt el a nyilvánosság elől, hiszen rossz pénz nem vész el.
Legrosszabb esetben katapultál egy újabb lehetőség felé.