Különleges kiállítást láthatnak egy vermonti múzeum látogatói, ahol kizárólag szemétből készült cipők sorakoznak a polcokon. Nem a napjainkban divatos, tengerekből lehalászott műanyahulladékból készült lábbelikről van szó, noha van összefüggés az óceánokban úszkáló szemét és a kiállítás darabjai között.
Az alkotó, Andy Yoder ugyanis különféle, eldobott csomagolóanyagokból és hasonló hulladékokból mintázott meg 240 darabot a Nike legendás Air Jordan kosárcipőiből. A sportszergyártó 1984-ben dobta piacra az első Air Jordan cipőt, amelyet Peter C. Moore tervezett a Chicago Bulls kosárlabdacsapat szupersztárja, Michael Jordan számára. Az Air Jordan azóta önálló márkává vált, amelyből csak az elmúlt évtizedben több mint 17 millió párt adtak el világszerte. Megszámolni is nehéz, hogy azóta hányféle változat készült az ikonikus cipőből, az biztos, hogy legalább 30 különböző modellt piacra dobtak már, nem beszélve a számtalan különleges, limitált szériás kiadásról.
Andy Yoder kiállításával a fogyasztói társadalom környezeti terhelésére kívánja felhívni a figyelmet, az Air Jordan cipőket pedig éppen azért választotta, mert 1990-ben a népszerű kosárcipőknek szerepe volt egy környezeti katasztrófában. A Hansa Carrier nevű óriási teherhajó ugyanis épp úton volt Koreából az Egyesült Államokba, amikor hatalmas viharba keveredett. Ennek következtében az óceánba zuhant 21 óriási teherkonténer, amelyek közül ötöt nem kevesebb, mint 61 ezer pár Air Jordan cipővel töltötek meg. Mivel a lábbelik mindegyike egyedi sorozatszámmal volt ellátva, így a későbbiekben nem volt nehéz azonosítani, hogy az érintett szállítmányból származtak. Az esetet azóta Great Nike Sneaker Spill of 1990 néven emlegetik.
Érdekes módon, a tengerbe vesző cipőszállítmánynak nagy jelentősége volt az oceanografusok számára, mivel ugyanis pontosan tudni lehetett, hol történt a baleset, a világ különböző részein partra sodródó, a sorozatszámok által azonosítható cipők segítségével a szakemberek fontos információkhoz jutottak a különböző tengeri és óceáni áramlatok működésével kapcsolatban.
Yodert ez ihlette meg a szemétből készült csukák megalkotására. Az általa készített Air Jordanekben persze nem lehet járni, pláne kosarazni, mert a művész ragasztópisztolyt és különböző kartonpapír-darabokat használt csupán az egyes “modellekhez”. A fenti videón is felismerhető több nagyvállalat logója, a McDonald’s-tól kezdve a Coca-Colán és a Burger Kingen át, egészen a Hot Wheels játékautók emblémájáig.
Bár a kiállításnak a környezettudatosság fokozása a célja, a Lidl saját márkás sportcipőjének sikerét látva nem lennénk meglepve, ha jelentős érdeklődés mutatkozna a más márkák logóival ellátott Air Jordanek iránt is.
Még több cipő az nlc-n:
- Egy vagyont költött furcsa és extrém cipőkre ez a brit tanárnő
- Új cipőt kapott a világ legnagyobb lábú embere
- Elképesztő cipőt eredményezett a LEGO és az adidas együttműködése