A Szex és New York közelmúltban indult folytatása, az És egyszer csak (And Just Like That) készítői minden szempontból komoly kihívásokkal találták szembe magukat. Egyrészt meg kellett felelniük annak, hogy nem kevesebbet, mint egy ikont rebootolnak, ahogy annak is, hogy az eredeti széria óta eltelt mintegy két évtizedben számos társadalmi kérdéssel kapcsolatban megváltozott a közgondolkodás, bizonyos témákról kell, illetve sokkal érzékenyebben vagy épp bevállalósabban kell beszélni, mint a kilencvenes évek végén-kétezres évek elején. Mindemellett a főszereplők sem a harmincas, hanem immár az ötvenes éveikben járnak… Hogy cselekmény, mondanivaló szempontjából milyen lett a folytatás, azt korábbi cikkünkben már kielemeztük. Most pedig arról lesz szó, miképp mesél az És egyszer csak a produkció másik meghatározó nyelvén, a divatén.
Nincsenek szabályok
Az eredeti sorozat, illetve a két film jelmeztervezője, Patricia Field, aki mintegy „ötödik barátnőként” volt jelen a produkcióban és zseniális látásmódjával jelentős mértékben hozzájárult, hogy a Szex és New York azzá vált, amivé, az És egyszer csak készítésében, egyéb elfoglaltságai miatt, nem vállalata a részvételt. A reboot jelmeztervezői ezért korábbi közvetlen munkatársai lettek: Molly Rogers a kezdetektől társ-jelmeztervezőként dolgozott Field mellett a sorozatban és a két mozifilmen is, míg Danny Santiago a filmek idején csatlakozott hozzájuk.
„1984 óta vagyunk barátok, olyan régóta vagyok Pat mellett, hogy azt mondta: te vagy az egyetlen, aki képes erre. Megtalálod a hangot a lányokkal, jól érzik magukat veled. Ismered a terepet, és kellett, hogy tanulj valamit tőlem ennyi év alatt. Azt tanácsolta, csak menj, csináld, érezd jól magad, és ne felejtsd el a legfontosabb szabályt: nincsenek szabályok” – nyilatkozta Rogers az E! News-nak.
Ősz tincsek és gyász
Az örökség megtartása mellett érvényesülő újszerű látásmód, az idő múlására és a korszellemre adott releváns válaszok – ezen vezérelvek mentén kellett dolgozniuk a jelmeztervezőknek. A korábbi szériákból már ismert szereplők esetében öltözködési stílus tekintetében is adott volt egy igen markáns kiindulási alap. Az És egyszer csak pedig erre építve hozza is a kötelezőt: a főhösök nem fordultak ki önmagukból, továbbra is hiperstílusosak, Carrie még mindig maga az eklektika és a cipőmániája sem hagyott alább, Miranda kényelmesen elegáns, míg Charlotte makulátlanul preppy, csak épp az arcplasztikált tolta némileg túl. Samantha pedig kétségkívül hiányzik.
Az már az első jelenetből kiderült, hogyan is állnak a karakterek az öregedéshez, mégpedig az őszüléshez való viszonyulásuk alapján: míg Carrie úgy festet, hogy az – jó értelemben – látszik, Charlotte a természetesnek tűnő barnához ragaszkodik, míg Miranda bevállalta az ősz tincseket és köszöni szépen, nem is hagyja magát rábeszélni a hajfestésre.
Mr. Big halálával aztán a jelmeztervezőknek is éles váltást kellett megoldaniuk az első és a második epizód között, ám nem borították gyászba a képernyőt. A temetési jelenet kivételével még a frissen megözvegyült Carrie sem kapott sötét öltözékeket. A csupa szín, csupa minta első rész után azonban a másodikat a visszafogottabb, világos-neutrális árnyalatok és az egyszerűbb textúrák uralták, utalva a gyászra. A harmadik epizódban viszont már elkezdték finoman, pasztelles tónusokból indulva visszavezetni a színeket és a mintákat.
A magyar szál
A magyarok mindenütt ott vannak, még az És egyszer csak-ban is. A sorozat egyik jelenetében Miranda Hobbs karaktere a nemzetközileg is elismert magyar divattervező, Nanushka tavaszi-nyári kollekciójának egyik darabját, a narancsszínű Paige Tencel overált viseli.
A tütü örök
A szakemberek nem korlátozták magukat: a luxusholmik melett ismeretlen tervezők és kézművesek alkotásai, néhány fast fashion termék, illetve vintage darabok is bekerültek a szereplők ruhatárába, de a Szex és New York jelmeztárának archívumából is elővettek néhány emlékezetes darabot, így Carrie kék esküvői Manolóját vagy épp a szegecses övet az első mozifilmből, de számos jellegzetes kiegészítő köszön vissza új, mai változatában, így például a baguette táskák vagy épp Carrie hatalmas, művirágos kitűzői.
A főhösök védjegyének számító, olyan stíluselemeket is meghagyták, mint Charlotte esetében a rózsaszín-fehér színkombináció, Mirandánál a korábbi vörös hajszínére is utaló narancssárga árnyalat, illetve Carrie mesterien rétegezett, extravagáns szettjei, toronymagas lábbelijei és persze az aktuális élethelyzetét mindenkor leképező – és a sorozat egyik jelképének számító – tütük.
„Mindenhonnan hoztunk be elemeket… Ez valóban olyan nyitott teret adott, ahol bármit megtehetsz, amit csak akarsz és a korlátok nélküli kreativitás érvényesül” – magyarázta New York Postnak adott nyilatkozatában Danny Santiago.
A széria a COVID második hulláma utáni időszakban játszódik, amire a styling szinén reflektál. Egyrészt olyan elemekkel, mint péládul Carrie csillámos kesztyűje, melyet a liftgombok és kapaszkodók fogdosásához húz fel; másrészt pedig üzenetében. „Oké, ha egy televíziós műsoron dolgozol, az azt jelenti, hogy túlélted a COVID-ot és a szörnyű, megosztó hangulatot, ami uralkodott az országban. Olyan környezetben akarsz lenni, ahol az életet és a barátságot ünnepelheted” – fejtegette Santiago. A jelmeztervező páros arra törekedett, hogy a sorozatban látható outfitekkel arra inspirálják az embereket, hogy a bezártságban töltött, beszürkült hónapok után újra megtalálják az örömöt az öltözködésben, kísérletezzenek bátran és a ruháikkal is ünnepeljék az életet.
Új karakterek
Az És egyszer csak-ban a régi szereplők mellé új karakterek is érkeztek, akiknek persze a ruhatárát is a nulláról kellett felépíteni. A nembináris Che Diaz a szexuális fluiditást, míg Miranda egyetemi tanára Dr. Nya Wallace az öntudatos afroamerikai nőt képviseli, megjelenésében is. A „fekete Charlotte-ként”, de „új Samanthaként” is emlegetett Lisa Todd Wexley figurája az eddig látott részekben ugyan még viszonylag kevés játéktérhez jutott, azonban az már látszik, hogy stílussosságban kétségkívül felzárkózik a három főhőshöz.
A sorozatban mindemellett képviselteti magát a tinédzser generáció is, a főszereplők gyermekeinek személyében. Közülük is kiemelkedik Charlotte és Harry kisebbik lánya, Rose, akiről az első két epizódban annyi derül ki, hogy édesanyjával és nővérével, Lilyvel ellentétben a legkevésbé sincs oda a habos-babos ruhákért, a harmadik részben pedig az is, hogy nem is érzi magát lánynak. Az eddig látott szettjei alapján ő lehet a sorozat legizgalmasabb Z-generációs fashionistája.
Bár a reboot számos tekintetben megosztja a közönséget, azt el kell ismerni, hogy styling szempontjából abszolút méltó az ikonikus sorozat örökségéhez, úgy, hogy közben a korszellemnek is képes megfelelni. A forgatási fotók tanúsága szerint pedig a hátralévő epizódok még jócskán tartogatnak fordulatokat, outfitek terén is. Elég, ha csak annyit mondunk, láthatjuk még Carrie Bradshaw-t Frida Kahlónak öltözve…