Ugyan a Temu viszonylag új szolgáltatás, hihetetlenül népszerű lett, követve azon oldalaknak, pontosabban online piactereknek a sikerét, ahol fillérekért rendelhetünk tömeggyártott termékeket, például ruhákat, elektronikai eszközöket és mindenféle mütyürt.
Mint korábban írtuk, üzleti modell szerint az ilyen és ehhez hasonló cégek a lehető leggyorsabban juttatják el termékeiket Kínából a vevőikhez, és a Cargo Facts Consulting szerint a Shein ötezer, a Temu négyezer, az Alibaba ezer, a szintén kínai Alibaba és TikTok együttes 1800 tonnájával napi 10 800 tonnát ad ki, amit 96 darab Boeing 747-400F teherszállító gép tudna elvinni.
Ez nem kis mennyiség, főleg, ha kiszámoljuk, ez milyen terhet ró a környezetünkre. Mint a Qubit írja, egy fél kilogrammos csomag a CarbonCare kalkulátora szerint Sanghajból Európa egyik legforgalmasabb légikikötőjébe, az amszterdami Schipolra 2,05 kilogrammnak megfelelő szén-dioxid kibocsátással jut el. Ehhez képest ha ugyanez a csomag hajón érkezne Európába (Sanghajból a rotterdami kikötőbe), akkor 51-szer kevesebb, 0,04 kg szén-dioxidnak megfelelő üvegházhatású gáz jutna a légkörbe. Ha a csomagunk Sanghajból Los Angelesbe utazik, akkor hajóval 0,04 kilogrammnyi, légi úton pedig 60-szor annyi, 2,38 kilogrammnyi szén-dioxidnak megfelelő kibocsátást produkál
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai alapján a repülés 2022-ben összességében a globális, energia előállításával vagy felhasználásával összefüggő 36,8 gigatonnányi (vagyis 36,8 milliárd tonnányi) szén-dioxid-kibocsátás közel 2 százalékáért, kb. 0,8 gigatonnáért felelt. Ennek nagyjából egyötödét adhatja a légi szállítás, legalábbis ha azt a néhány éves tanulmányt vesszük alapul, amely azt találta, hogy 2018-ban a repüléshez köthető kibocsátás 81 százalékáért a személyszállítás, míg a fennmaradó 19 százalékért a teherszállítás felelt.
A globális szállítmányozás 90 százalékát adó tengeri áruszállítás az IEA szerint a repüléssel lényegében megegyező, 2 százaléknyi globális szén-dioxid-kibocsátást produkált 2022-ben.