Életmód

“Néha összeszorított foggal megyek előre” – Papp Krisztina hosszútávfutó mesélt az olimpiai felkészülésről

Papp Krisztina jelenleg teljes erővel a riói olimpiára készül, egészen messzire elfutott Magyarországról, hogy a legjobb körülmények között tudjon edzeni. A felkészülés testi és lelki oldaláról beszélgettünk, sőt szóba került még a március 21-i margitszigeti demonstráció a futásért is.

Mikor derült ki, hogy mész az olimpiára, mi kellett hozzá? Hányadik lesz ez?

2015. április 15-én vált hivatalossá, hogy a rotterdami maratoni debütálásom olimpiai kvótát ér. 2:36:59 a hivatalos időm, az olimpiai szint 2:45:00. Ez lesz a harmadik olimpiám Athén (2004) és Peking (2008) után. Sajnos egyik olimpiámon sem jött ki úgy a lépés, ahogy szerettem volna, mindig volt valami helyzet vagy probléma. Remélem, ez idén elkerül.

Hol készülsz most?

Jelenleg Portugáliában vagyok, edzőtáborban. Idén nagy fába vágtam a fejszém, 3 hónapot töltök otthontól távol. Persze nem panaszkodom, nagyon jó időjárási körülmények között edzhetek.

“Néha összeszorított foggal megyek előre

Miért kellett Portugáliáig szaladni?

Főként az időjárás miatt szeretek itt edzeni. Télen 15-18 fok van általában. Valamint szükségem van az elvonulásra, hogy kicsit elzárjam magam a mindennapi dolgoktól. Egy feladatom van itt: minél jobbá válni, mind fejben, mind fizikálisan. Jobban oda tudok magamra figyelni, mint a mókuskerékben otthon, itt kevesebb negatív dolog ér el. Ilyenkor tényleg megadatik az, hogy azok a kis dolgok, mint például a helyes étkezés, a regeneráció, a pihenés meglegyenek. Otthon sokszor varázsolnom kell, hogy minden összeálljon, hogy időben hazaérjek, meglegyen az a minőségű élet, ami ahhoz kell, hogy akár ezrenként 1-2 másodperccel gyorsabban fussak. Sok-sok pici dolog számít ilyenkor.

A külföldi edzőtáborokba teljesen egyedül mész? Hogyan irányít az edződ messziről?

A férjem velem tud tartani, szerencsére. Az elején még egyedül mentem el akár hat hétre is. Edző, férj, barátok nélkül. Irdatlan nehéz volt. Aztán évről évre kialakult, hogy a férjem el tud velem jönni, segíti a munkámat, kísér biciklivel, ha megkérem rá. Mivel az edzőm, Káldy Zoltán nem főállású edző, így a munkája miatt sajnos nem tud velem tartani. De egy jól megkomponált edzéstervet kapok, hetente többször skype-on beszélgetünk, folyamatos a visszajelzés. Mivel Zoli is élsportoló volt – máig ő tartja a magyar csúcsot 10000 méteren –, képes versenyzői fejjel is gondolkodni, tudja, hol lehetnek mélypontok, meddig húzható az ember fizikálisan és lelkileg. Nagyon jó érzéke van hozzá. Ennek meg kell lennie, különben nem működne a dolog.

Hogy néz ki egy napod Portugáliában?

Ha kettőt edzem: délelőtt csinálom a kemény edzést, aztán haza, ebéd, pihenés, majd jön a második edzés. Van, hogy beteszek egy harmadikat, ez egyórás erősítő, nyújtó tréning. Ha csak egy edzés van, akkor leedzem délelőtt, és délután jut idő a regenerációra (masszázs jelen esetben), vagy a könnyű napokra teszek be egy második, nagyobb erősítő edzést, ez függ az edzéstervtől, vagy hogy mit edzem következő nap.

“Néha összeszorított foggal megyek előre

Milyen étrendet követsz?

Nincs hangzatos neve az étrendemnek. Igyekeztem az edzéstervem szerint most megtervezni, mit mikor eszem. Például ha tudom, hogy másnap rövidebb, gyorsabb futások vannak, akkor már előző este halat eszem quinoával, párolt zöldségekkel, friss salátával, az ebéd valamilyen tészta szokott lenni. Ha hosszú, könnyű futás van reggel, akkor több szénhidrátot viszek be előtte. Klasszikus reggelim a zab felfőzve zabitallal, pár szem eper (3db) egy kis mogyoróvaj, hogy legyen íze és esetleg kis chiamag. Néha még banán edzés előtt. Edzés után közvetlen banán és egy fehérjeturmix. Pár szem mag (dió, mandula). Van még mit fejlődnöm persze, néha vannak elkalandozások, egy szelet süti, de nem mindennap. Fő a mértékletesség.

Mesélted, hogy Portugáliában több magyar segítséged is akadt. Kik ők?

A szálláskeresésben nagyon sokat segített nekem Szántó Linda. Ő itt él sok éve, és egy véletlen találkozásnak köszönhető, hogy megismertük egymást. Szinte mindenben segített: masszőrkeresés, pályakeresés, lakás, az, hogy otthonosabban érezzük magunkat. Megtanított halat sütni-főzni, tőle kaptuk a biciklit kölcsön, amivel Dávid tud kísérni. És Pákozdi Dóra manuálterapeuta ki tudott jönni velem 2 hétre, ő tett helyre majdnem minden egyes nap, ami rengeteget számított.

Miben különbözik egy olimpiai felkészülés a többitől?

Tulajdonképpen nem sokban. A következő évre a munkát már októberben megkezdjük. Klasszikus nevén alapozás, de ezt manapság nem szeretik így hívni. Zoli és az én szemléletem is az, hogy erős alap kell. Lassan haladunk, hétről hétre. Szeretem érezni, amikor hónapról hónapra látszik, mennyit és miben fejlődtem. Tehát most is 2015. október elején kezdtünk neki a 2016-os évnek. Életem egyik legnehezebb alapozása volt. 2016. februárjától pedig elkezdtünk egy másfajta munkát, kicsit gyorsabban futok, mert szeretnék április 9-én 10.000 métert futni Portugáliában.

“Néha összeszorított foggal megyek előre

Az olimpia miatt most nagyobb a tét, nagyobb a nyomás a válladon? Vagy nem különbözik lelkileg más versenyektől?

A tét mindig nagy. Persze izgulni fogok akár április 9-én, vagy az olimpián, és valószínű meglesz a versenydrukk az Európa bajnokságon is még az olimpia előtt. A versenydrukk kezelésére vannak technikák, valamint bízom abban a rutinban, amit az évek során felszedtem. És van egy edzőm, aki ebben is sokat segít. Persze mindig ott lapul a Békés harcos útja vagy a Sport és a Flow a “zsebemben”, és Dr. Csernus Imre is helyreteszi a rendszeremet, ha szükséges. Vannak időszakok, mikor nem engedheti meg magának az ember, hogy akár egy órára is beeressze a lehúzó gondolatokat.

Ebből élek, ez az életem, ha történik valami, vagy nem úgy sikerül egy verseny, az meghatározza a következő évemet. 10 évvel ezelőtt még brutális tragédiának éltem meg azt, ha nem úgy sikerültek a dolgok. Ma már tudom, hogy van következő év, a kemény munka mindig kifizetődik. Néha összeszorított foggal megyek előre. 2012 számomra kudarcos év volt, nem jutottam ki az olimpiára, de utána felálltam egy olyan helyzetből, amikor sokan azt hajtogatták, ennek a lánynak annyi. Gyakorlatilag mindenki elfordult tőlem, kivéve pár embert. Ők mellém álltak, és elkezdtük felépíteni a következő 4 évet, kezdve azzal, hogy edzőt kellett találnom. Ekkor jött Káldy Zoli. Nekik köszönhetem, hogy ma pályára léphetek, és versenyezhetek. És remélem, még sok-sok évig megadatik, hogy ez így legyen.

Ki az, aki a legnagyobb vetélytárs lesz az olimpián?

Van egy lány, akivel rengeteg versenyt futottunk már le, Sabrina Mockenhaupt. Tavaly neki is sok problémája volt, de ő is elnyűhetetlen, szerintem ott lesz Rióban. Természetesen mindenki más is nagyon jó versenytárs.

“Néha összeszorított foggal megyek előre

Mi a siker az olimpián? Milyen megítélése van itthon az olimpiai részvételnek a szakmában?

Ha egyéni csúcs körül futok, az számomra siker. Ez nagyrészt függ a kinti viszonyoktól (időjárás, versenyszituáció). Számomra siker, hogy megfutottam az olimpiai szintet, az egyesületem, az Újpest örül és támogat, a Magyar Atlétikai Szövetség elismeri a sportolóit, és mindenben igyekszik segíteni minket. Ez egy nagyon nagy dolog a sportolónak. Az olimpia éve mindig speciális, kicsit előtérbe kerül a sport, publicitást kapunk, többet foglalkoznak velünk, és csak remélhetjük, hogy eljut oda az üzenetünk, ahová kell. Jó lenne, ha a profi hosszútávfutás nem halna ki. Már az is nagy eredmény, ha egy-két gyerkőc megérti a példánkból, hogy ha a tehetsége mellé hozzá teszi a kemény, türelmes munkát, akkor reális cél számára is az olimpia, az Eb vagy a vb. Szerintem itthon nagyon elismerik, ha olimpikon vagy. De külföldön is, ha kiderül, hogy már jártál olimpián, nagy tisztelettel fogadják.

Olvastam a Facebook-posztodat a margitszigeti belső betonkörről, demonstráció is lesz miatta? Miért fontos a Margitsziget a profi futóknak?

A Sziget belső betonköre mindig a profi sport otthona is volt. Már az edzőm is ott rótta a köröket. De az öttusázók, triatlonosok is. Vannak nagy és legendás nevek, akik ott készültek. Én 15 éve futom ott minden egyes ősszel és télen a hosszú edzéseimet. Mivel kocsim nincs, így a Sziget adta magát. Azt hiszem ezzel nem vagyok egyedül.

 

Furcsa hírek a Margitszigetről Józsa Gabi futótársam mesélt arról, hogy a minap edzés közben megállították a rendőrök …

Posted by Papp Krisztina on Thursday, March 10, 2016

 

De rajtunk kívül sokaknak ez a kör jelenti a lehetőséget arra, hogy futni tudjanak. Ott van az a minőségű talaj, amit bátran lehet nagyobb iramban is sérülésmentesen, gyorsabb edzésre használni. Mindezt nem forgalmas helyen, szép környezetben. Mondhatni kicsit talán jobb levegőn.

A SUHANJ! Alapítvány sportolói és segítői számára szinte ez az egyetlen lehetőség a sportolásra. Az idei évtől SUHANJ! Alapítvány egyik jószolgálati nagykövete is vagyok. Az ő céljuk, hogy a mozgás öröme sérült és fogyatékkal élő társainkhoz is elérjen, idén tavasszal pedig megnyitják hazánk első integratív edzőtermét is ezért. Szóval mostantól azokért is futok, akik ezt segítség nélkül nem tehetik.

A Sziget egyszerűen a sport otthona. Évek alatt alakult, alakították ilyenné. A demonstráció, ami március 21-én 19:00 órától lesz, erről is szól. Egyfajta békés kommunikáció, ami arra hívja fel a figyelmet, hogyan védhetnénk meg a Margitszigetet, hogyan lehetne szebbé, biztonságosabbá tenni.

A demonstráció Facebook-oldala ide kattintva érhető el.

Olvass még többet az élsportról:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése