„Nekem ez sokkal jobban tetszik, mint mikor iskolába kell menni, egyedül csak az a rossz, hogy nem találkozhatok a barátaimmal. A tanulással eddig nem volt gond, arra viszont kíváncsi leszek, mennyire fog menni, amikor például matekból teljesen új tananyagot veszünk. Utólag nehezen tudom elképzelni, hogy tanár segítsége nélkül megértettem volna például a papíron osztást. Könnyebb úgy, ha a tanár közvetlenül ott van, úgy mondja el, hogy pontosan mi a feladat, és azonnal lehet tőle kérdezni” – meséli Dani, az egyik budai állami általános iskola negyedikes tanulója, aki nemcsak hétfő óta, hanem egy családi utazás és a koronavírus-veszély miatt már majdnem egy hete digitális karanténban sajátítja el a tananyagot. Grafikusként home office-ból dolgozó apukájával azóta reggelente 9 óra magasságában leülnek a családi étkezőasztalhoz, és várják, hogy megérkezzen Edina néni, az osztályfőnök aznapi levele, benne az aktuális tananyaggal és a házi feladattal.
A kezdeti bizonytalanság ellenére Dani tanárai viszonylag kreatívan oldják meg a feladatot: a fiatal technikatanárnő ma délelőtt például egy kedves, lépésről-lépésre haladó DIY házi videót küldött a gyerekeknek, hogy péntek délutánig mit kézműveskedjenek, szigorúan figyelve arra, hogy közben csak olyan eszközöket és alapanyagokat használjanak a gyerekek (újságpapír, ragasztó, filctoll stb.), amelyek a legtöbb háztartás hétköznapi kellékei. Dani azóta már el is készítette a nagy művet, amit majd le kell fotózni, illetve visszaküldeni, hogy jegyet adjon rá a tanítónő. Előtte tollbamondás volt a feladat, amihez az osztályfőnök előre felvette a szöveget, így az is minden további nélkül ment otthonról, hangfájlról. A környezetismeret viszont már okozott némi fennakadást, miután a tanár nem feltétlenül a legjobb minőségű, és a korosztálynak megfelelő YouTube-videót küldte el e-mailben a Nap működéséről.
Dani apukája szerint egyelőre viszonylag jól működik a hirtelen jött digitális oktatási rendszer, annak ellenére is, hogy a napokban kialakult hibrid felállásban egyelőre mindenki keresi a maga módszerét és felületét. „A tanárok kedvesek, segítőkészek, azonnal reagálnak mindenre, jelzik, ha például valamin még kell javítani, dolgozni stb. Kapkodás sincs, adnak elég időt a feladatokra, van, amit még aznap, van, amit csak péntek délutánig kell visszaküldeni. Próbálunk mi is igazodni, de az már most látszik, hogy bármivel is próbálkoznak, a digitális oktatás, a home schooling a valódi iskolát, a személyes jelenlétet és a közvetlen interakciót sosem fogja helyettesíteni. Illetve Danihoz hasonlóan én is kíváncsi leszek, mit kezdünk majd a helyzettel, amikor nekünk kell itthon a gyereknek olyan tananyagot tanítani, azt a leckét együtt tanulni, amihez nem igazán értünk” – fogalmazza meg a kételyeket az apuka.
A tanárok dicsérete
Mini házi közvélemény-kutatásunk során a legalább két tucatnyi szülő, akivel beszéltünk, Dani apukájához hasonlóan határozottan méltatta a tanárokat. Néhány kivételtől eltekintve csupa dicséretet kaptunk, mutatunk is párat ezek közül:
- Adri szerint a győri tanárok a topon vannak, így két különböző általános iskolába járó két felsős nagylánya otthon is ugyanúgy zavartalanul tud tanulni.
- „A tanárok hihetetlen lelkesedése, együttműködése fantasztikus ebben a hirtelen jött átállási helyzetben” – fogalmazta meg Anna, akinek két alsós kislánya egy hétköznapi általános iskolába jár a fővárosban.
- Timi azt mesélte, hogy náluk a külvárosi, mezei általános iskolában, alsós harmadikos kislányának és osztálytársainak a pedagógusok az e-mailben érkező lecke mellett cuki üzeneteket és videoklipeket is küldözgetnek. (Az anyuka átküldte az egyik ilyen levelet, mi is jól szórakoztunk és motiváltabbak lettünk a kisgyerekeknek címzett videóktól.)
- Miklós, akinek megfogalmazása szerint a lánya egy igencsak legatyásodott, gyengén felszerelt vidéki szakközépiskolába jár, a körülmények ellenére meglepően ügyesen és gyorsan reagálta le a helyzetet. „Néhány tanár, köztük az informatikatanár is, és jó néhány talpraesett gyerek dolgozott azon hétvégén és hétfőn, hogy már keddre nagyjából felálljon a rendszer. Úgy döntöttek, hogy alapvetően Google-eszközöket fognak használni, és most már tartják is az órákat. A tanárok azóta létrehozták és töltögetik is a Google Classroomokat. És bár nem minden tanár jutott még hozzá, hogy anyagokat, feladatokat töltsön fel, de folyamatosan töltik. Ugyanakkor egyelőre nagy kérdés a gyakorlati órák megtartása” – árulta el az apuka.
- „A gimis gyerekeimnek Discordon összerántották az egész sulit, még a tantermeket is modellezték, az osztályokat csoportosították, ezekre mind zseniális ez a felület. Ma már ott volt matekórája. Továbbra is az órarend szerint haladnak,a tesiről még nincs hír, az angol tömbösített lesz, de még nem indult el. A tanárok nem veszik véresen komolyan, ha valami miatt nincs ott a gyerek az órán, nem adnak igazolatlant, a lényeg, hogy határidőre csinálja meg a feladatokat” – mesélte Detti az nlc-nek.
Hiba a kréta körül
Megkérdeztük a másik oldalt, a tanárokat is, ők hogyan élik meg a koronavírus miatt kialakult drasztikus változásokra kényszerítő helyzetet. Az egyik székesfehérvári középiskolában tanító Kinga szerint pár nap után korai véleményt mondani a rendkívüli karanténsuliról. A fiatal pedagógus és kollégái, mint mondja, egyelőre gőzerővel dolgoznak a megoldáson, ami mindenkinek, diáknak, tanárnak, szülőnek egyaránt megfelel. Ők a mai nap folyamán kezdik tesztelni, hogy mely online platformok működnek a leginkább a gyakorlatban.
„Igyekszünk, de kérlek, adjatok nekünk időt, most bennünket is bedobtak a mély vízbe nagyjából nulla előkészítéssel!”
Kingához hasonlóan a többi általunk megkérdezett pedagógus is azt mondta, hogy a körülményekhez képest odateszik magukat, amiben sokat segít, hogy a gyerekek is rendkívül lelkesek, segítőkészek, és nem élnek vissza a helyzettel.
A hivatalos, központi oktatási platform, a KRÉTA rendszer működésével kapcsolatban viszont annál több kritika érkezik a napokban. A pedagógusok mellett a szülők ugyanúgy panaszkodnak, hogy minden bizonnyal a hirtelen jött nagy fokú terheléstől a KRÉTA gyakorlatilag használhatatlan. Amikor mi magunk ma itthon délelőtt 11 magasságában elindítottuk, viszonylag sokat kellett várni, mire betöltötte az aktuális házi feladatot és minden egyebet. Míg vártunk türelmesen, az egyik tanár látványosan kiborult nekünk a rendszeren. „Nyilvánvaló, hogy erre SEM készültek fel. A KRÉTA lehalása/lassúsága csak hátráltat a munkában. Szánalmas, hogy egy ilyen használhatatlan, alkalmatlan rendszer használatára köteleznek bennünket, csupán azért, hogy ellenőrizzék, dolgozunk-e. Igen, dolgozunk. Hagyjanak dolgozni” – mondta a neve elhallgatását kérő fiatal pedagógus.
Az elit most is az élen
Azon különösebben senki sem csodálkozik, hogy az olyan iskolákban, mint például a Pasaréti Gimnázium, ahol Csilla fia kisgimis, szinte egyik pillanatról a másikra gond nélkül átálltak offline-ról online üzemmódra. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy náluk a többséghez képest jóval kisebb, fele-, harmadakkora osztálylétszámokkal futnak az évfolyamok, ami nagyban megkönnyíti az olyan oktatásszervező applikációk használatát, mint a Zoom vagy az Edmondo. Az anyuka szerint akárcsak az ő fia, az osztálytársak és a pedagógusok is lelkesek, mindenki teszi a dolgát. Aki mindezt nem hiszi, megnézheti az osztály videóját, hogyan is tanulnak ők. Azt a magunk részéről különösen szimpatikusnak tartjuk, hogy a pozitív pedagógia jegyében a tanár kikéri és meghallgatja a gyerekek véleményét, miközben még a fegyelem is megmarad. Ez igen!
Közben a lauderes (a budapesti Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola – H. A.) anyukáktól is megtudtuk, hogy mi az etalon. Nórát idézve: „A tanárokat felkészítették, a szülőkkel kommunikálnak, a gyerekek lelkesek és csinálják a feladatokat.” Az összefogás jegyében ráadásul az elmúlt napokban több online, otthoni közoktatással kapcsolatos tanulást segítő csoport is indult a neten, ahol bárki kérdezhet, tanácsokat kaphat, felajánlhat digitális tananyagot és más oktatási tartalmat, és megoszthatja a tapasztalatait. Az egyik legnépszerűbb, az Online otthonoktatás csoporthoz már közel 75 ezer érintett csatlakozott. Sőt van, ahol a lendület és a pozitív energia már kifejezett túlkapásokat is generált. Kolléganőnk beszámolója szerint a testnevelő tanár könyörög a gyerekeknek üzenetben, hogy mozogjanak, és elvárja, hogy a napi lépésszámot mindenki egy digitális táblázatban rögzítse. „A zeneiskolától az edzőig mindenki azt nyomja, hogy mit gyakoroljak otthon a gyerekkel” – írták nekünk többen is.
Kolléganőnk, Olga barátnői közt volt olyan, akinek a furulyatanár azt kérte a lányától, hogy a szülők vegyék fel videóra, ahogy otthon gyakorol a gyerek, majd a felvételt küldje el bizonyítékként. Egy másik anyuka azon borult ki, hogy náluk egyelőre minden lehetséges fórumon ömlesztik a tanárok az információt, e-mailben, Facebookon a Messengeren, a KRÉTA-n keresztül, Facebook-csoportban stb. Ezek után szülő legyen a talpán, aki összerendezi és szétválogatja, hogy melyik feladat melyik gyerekhez és tantárgyhoz tartozik, továbbá mit is kell csinálni pontosan. A szülők inkább arra panaszkodnak, hogy az ő kapacitásuk is véges, pláne, ha a home office-ból nekik is ugyanúgy dolgozniuk kell napközben, nem feltétlenül ideális körülmények közt. Viszont a legjobbat viszont a végére hagytuk a nonszensz házi feladatok sorából, ami ma szintén az nlc egyik anyukájához futott be, általános iskolából.
„Foci, sporttagozat, haladó, edzésmunka:
Fejelgess anyával vagy apával!
Szabályok:
1., A szülőnek ülnie kell!
2., Gumilabdával kell fejelni!
3. Nem lehet más testrésszel megérinteni a labdát!
4. Egymás után kétszer nem érintheti fejjel ugyanaz a személy a labdát!
5., Rögzíteni kell videóval és feltölteni erre az oldalra!
Ugye nem kértek videót? :)”