Trend

Így vesznek rá a kozmetikai márkák, hogy a szükségesnél többet költs

Sokan ismerjük azt az érzést, hogy megérkezünk haza az új javainkkal, örömmel csomagoljuk ki a legújabb szemfesték palettát, hogy az majd milyen jó lesz, aztán néhány óra, vagy nap után rájövünk, hogy újabb okos marketinghúzás áldozatai lettünk, hiszen alapvetően soha az életben nem fogunk háromnál többet használni a 127 színből, melyet ránksóztak.

Nem mintha alapvetés lenne, hogy a különböző marketingfogások rossz dolgok, hiszen egy vállalatnak az a dolga, hogy eladja a termékeit. Ettől függetlenül, néha jobb, ha észnél vagyunk, amikor édesdeden a fülünkbe duruzsolnak, különben úgy járhatunk, mint én legutóbb, amikor egy kedves férfiismerősöm úgy fogalmazta meg, hogy „kifestőket gyűjtök, de nem is szoktam színezni.” Összeszedtük a jelenleg legnépszerűbb módszereket, melyekkel a kozmetikai márkák hatnak ránk.

Illúziókeltés

Ez az egyik legrégebbi trükk, és voltaképpen minden más is ennek az elvnek rendelődik alá. Nehéz nem azt kívánni, hogy mi is olyan szépek, egzotikusak és gazdagok legyünk, mint az Instagram-reklámokban szereplő modellek. Valahol persze tudjuk, hogy ezek a videók irdatlan pénzből készülnek, tökéletesen beállítva, az adott helyszínnek is a legpompásabb szögből mutatásával, sőt azt is sejtjük, hogy a modell sem úgy néz ki a hétköznapokban smink és videofilter nélkül, mint amilyennek mi látjuk, mégis sokszor bedőlünk és rohanunk vásárolni. Az ember szereti a szépet, és ez így van jól, de még látható (február 16-ig) a Rubens-kiállítás is, ha esztétikai élményre vágynánk.

kozmetikum vásárlás

Illusztráció: Getty Images

Erkölcsi felsőbbrendűséget lenget be

Már közel sem új, de nagyon erős és tartósnak ígérkező trend a marketingben, hogy azzal adnak el dolgokat, hogy azok fenntartható forrásból származnak, vegánok, vagy valamilyen jótékonysági ügyet szolgálnak. Ezzel a módszerrel arra az igényre akarnak hatni, ami szinte mindenkinek fontos, aki nem szenved antiszociális személyiségzavarban: hogy jó embernek érezhessük magunkat. Ha valóban számít nekünk, hogy ne károsítsuk a bolygót, akkor a legfontosabb, amit tehetünk, az, hogy kevesebbet fogyasztunk. Tehát alapvetően nem biztos, hogy szükségünk van a legújabb környezetkímélő arcpermetre: lehet, hogy arcpermet nélkül is el tudunk lenni.

Influencer kollaborációk

Ezzel a módszerrel a brandek személyes kapcsolatot, vagyis annak az illúzióját akarják létrehozni a vásárlóban. Manapság a fiatalok nem feltétlenül a híres színészeket követik, nem értük rajonganak, hanem a korcsoportjukból kikerülő influenszerekért. Ők ugyanis csak egy lépéssel vannak a követőik előtt, még ha ez a lépés sokkal nagyobb is, mint azt elsőre gondolnánk.  A követők nagyon lojálisak az influenszerhez, mert szinte barátnak tekintik, és a vásárlással is támogatni akarják. Az influenszerek mögött viszont hatalmas gépezet van, és amikor lelkesen belemondják a kamerába, lehetőleg csoportosan, hogy milyen csodálatos az új alapozó, akkor valószínűsíthető, hogy az nem véletlen.

Pontgyűjtő kártyák

Biztos, hogy kettő, vagy akár három tusfürdőre van szükséged? Van pontgyűjtő kártyád, így most ha bármilyen arckrémet veszel egy vagyonért, akkor kapsz egy ajándék kézkrémet. Sorolhatnánk, hogy az üzletek kis névre szóló kártyái hány és hány akciós, ámde felesleges vásárlásra ösztönöznek. Nyilván örülünk, ha valamit ajándékba kapunk, olyan, mintha a lelkünket simogatnák, és ezt kihasználva sokszor pont a születésnapunkon találnak meg a legjobb akciókkal a gyártók. Az ajándékocskák ára azonban bele van építve a többi termék árába, és tényleg csak akkor érdemes lecsapni ezekre az ajánlatokra, ha valóban mindenre szükségünk van, amit megszerezhetünk.

rúzs kozmetikum

Illusztráció: Getty Images

Nyereményjátékok

Az ember azt gondolná, hogy a nyereményjátékok, melyek leginkább az Instagramon mennek, semmibe nem kerülnek, és tökjó, ha nyerünk. Viszont ahhoz, hogy részt tudjunk venni bennük, meg kell adni a személyes adatainkat, valamint – és ez a módszer lényege – taggelni kell még néhány barátot. Ennek hatására a gyártók megkapják a potenciális vásárlók személyes adatait és nyugodtan bombázhatják őket ajánlatokkal, cserébe ők pedig egy ajándékkosarat vagy ilyesmit tesznek bele a grandiózus mértékű kampányba. Sokszor egyes márkák még azt is meglépik, hogy fotókat kérnek a felhasználóktól, amelyeken az adott terméket használják, aztán ezeket a fotókat felhasználják, mintegy ingyenpromóciót kizsarolva a lelkes játékosoktól.

Limitált kiadású termékek

Ha meglátjuk, hogy valami csak korlátozottan elérhető, azonnal azt érezzük, hogy nem kéne lemaradni róla, hiszen mi van, ha tényleg elképesztően jó és soha-soha többet nem lesz elérhető? Ezt általában a sminktermékeket gyártó márkák csinálják a legdurvábban, de a limitált kiadású tusfürdők is már rég megjelentek a boltok polcain. Ha belegondolunk, a ki tudja, milyen popsztárral és ki tudja, milyen ügy érdekében kikevert piros színű rúzs valószínű, hogy nem tér el túlságosan a többi piros színű rúzstól. Így ha lemaradunk róla, hát bármikor vehetünk egy majdnem ugyanolyat, és senki nem fog tudni különbséget tenni a limitált és normál piros között.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top