Egészség

Új baktériumfajt írtak le a Szent István Egyetem kutatói

Családi nyaralásnak köszönhető az új magyar felfedezés

A gyermeki kíváncsiság vezetett el egy új baktériumfaj felfedezéséhez.

Egy gyermeki kérdéssel indult egy, a tudomány számára eddig ismeretlen baktériumfaj felfedezése. A Parvularcula mediterranea baktérium egy szívószálon tanyázott, amit a Szent István Egyetem egyik kutatójának lánya talált Görögországban.

Egy évekkel ezelőtti görögországi családi nyaralás alkalmával, parti kagylószedés közben a kislányom egy marék szívószálat is gyűjtött, hogy bemutassa nekem, milyen szennyezett a környezetünk. Majd azt kérdezte, ezen is laknak-e bacik?

– mesélte Dr. Szabó István, a SZIE Környezetvédelmi és Környezetbiztonsági Tanszék egyetemi docense.

Hogy a kérdés ne maradjon megválaszolatlanul, mintát vettek a szívószálakról, majd a hazaérkezést követően pedig azokat laboratóriumi körülmények között vizsgálták meg. Ekkor derült ki, hogy a „szívószál lakói” közül az egyik törzs a tudomány számára eddig ismeretlen baktériumfajt rejtett.

Több hónapos kutatás után nemrég az International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology szakfolyóiratban számoltak be a felfedezésről.

Egy baktériumfaj leírása ugyanis nem kizárólag abban merül ki, hogy specifikus genetikai módszerekkel igazoljuk a létezését, hanem számos további klasszikus mikrobiológiai és analitikai mérést is el kell végezni

– részletezte a munkát Szabó.

A SZIE Mezőgazdaság- és Környezettudományi Karán egyébként nem ez az első ilyen felfedezés, a Környezetvédelmi és Környezetbiztonsági Tanszék és a Regionális Egyetemi Tudásközpont kutatói ugyanis több, korábban ismeretlen baktériumfajt is leírtak már az elmúlt években. Ez a munka ráadásul a becslések szerint tulajdonképpen végtelennek tekinthető, a becslések szerint ugyanis a baktériumfajoknak még 1 százalékát se ismerjük, áll az egyetem közleményében.

(via Telex)