nlc.hu
Szabadidő

A családja vagyonát tette kockára Coppola az új filmjével

A 83 éves Coppola feláldozza a családi vagyont, hogy elkészíthesse az álomfilmjét

Sose készíts saját pénzből filmet! A legendás rendező, Francis Ford Coppola a régi hollywoodi szabályt már korábban is megszegte, ám most minden eddiginél tovább ment: a Megalopolis című sci-fi őrülete több mint százmillió dolláros költségvetését saját zsebből finanszírozza. Mindezt túl a nyolcvanon, úgy, hogy az utolsó sikerfilmjét a 90-es években rendezte.

Amikor 2021-ben arról szóltak a hírek, hogy Francis Ford Coppola eladta a hetvenes évek óta építgetett rendkívül sikeres családi vállalkozását, a borászatát, még nem lehetett sejteni, mi rejlett a lépés mögött. Sokan gondolták úgy, hogy nyolcvan fölött az egykori sztárrendezőnek már nincs kedve és energiája az üzlettel bajlódni, és mivel senkit nem talált a családjában, aki átvenné tőle a boltot, jobbnak látta, ha inkább pénzzé teszi azt. Bár Francis Ford Coppola nevét olyan híres és rendkívül népszerű filmek miatt ismeri a világ, mint A keresztapa-trilógia, a Magánbeszélgetés, az Apokalipszis most vagy a Drakula, a filmes a XXI. században már inkább a borok területén alkotott maradandót Kaliforniában, és bár voltak kisebb filmes projektjei, azok messze nem váltottak ki akkora érdeklődést, mint a korai, nagy munkái. Coppola a borászataiból befolyó vagyont nem arra használta, hogy gondtalan életet biztosítson a szűkebb/tágabb családjának a következő száz évre, hanem a nagy részét egy lapra feltéve úgy döntött, hogy itt az ideje, hogy elkészítse az élete fő művét, egy óriási filmet, amivel vagy lenullázza a befektetett családi vagyont, vagy siker esetén még gyarapítja is azt. Nem először tesz ilyet.

Francis Ford Coppola

Francis Ford Coppola (Fotó: MEGA/GC Images)

Aki mindent egy lapra tesz fel

Az olasz-amerikai filmes régóta híres arról, hogy nehezen viseli a kompromisszumokat, és nem szereti, amikor a hollywoodi stúdiók fejesei mondják meg neki, milyen filmet kellene készítenie. A forrófejűsége már a hetvenes években megmutatkozott, amikor A keresztapa I-II. világsikere után úgy döntött, hogy senkinek sem hagyja, hogy belepofázzon a dolgába, és a maffiafilmekkel keresett pénzéből készíti el a vietnámi háborús őrületét, az Apokalipszis mostot. A filmbe 30 millió dollárt ölt bele, gyakorlatilag nem maradt olyan családi vagyoneleme, ami ne került volna jelzálog hatálya alá, a stressztől és a lehetetlen délkelet-ázsiai forgatási körülményektől kis híján összeroppant, a sajtóban és a filmszakmában mindenki elképedve figyelte az őrült, bukásszagú vállalkozását, ám az Apokalipszis most elkészült, filmklasszikussá vált, és még nyereséget is hozott a rendezőnek. Az 1981-es Szívbéli című filmjét is nagyrészt saját pénzéből készítette, viszont az a film már méreteset bukott a mozikasszáknál: a rendező elmondása szerint a következő évtizedben készített mozijait leginkább azért csinálta, hogy az értük kapott gázsiból törlessze a Szívbéliből nyakán maradt adósságokat.

Shia LaBeouf

Shia LaBeouf a playboy szerepében Francis Ford Coppola új filmjében (Fotó: Profimedia)

Manapság szinte hallatlannak számít, hogy egy rendező saját maga finanszírozza a filmjeit, hirtelen csak M. Night Shyamalan utóbbi néhány munkája jut eszembe, de ő mindig figyelt arra, hogy a költségeket alacsony szinten tartsa. Ezzel szemben Francis Ford Coppola elhatározta, hogy a borászatából összegyűjtött vagyonból egy régi szerelemprojektjét, a Megalopolist finanszírozza, amire a hírek szerint 100-120 millió dollárt költ el. A rendező régi kritikusa a stúdiók konzervatív üzleti modelljének, mert kizárólag nagy franchise-okat finanszíroznak, és úgy hiszi, hogy a saját finanszírozás az egyetlen módja annak, hogy a film olyan formában készüljön el, amilyenben ő megálmodta.

Aubrey Plaza

Aubrey Plaza Francis Ford Coppola készülő új filmjében (Fotó: Profimedia)

Egy régi álom

Coppola még a nyolcvanas években találta ki a Megalopolis koncepcióját, sőt már akkor megírta a forgatókönyvét (arról egyelőre nem szól a fáma, hogy azóta átírta-e), viszont a filmterv rendkívül drágának bizonyult, nem talált rá finanszírozót, ezért félretette jobb időkre. A jobb idők azonban nem jöttek el, így jobb híján nyolcvan fölött döntött úgy, hogy ha törik, ha szakad, ő megcsinálja a filmet. Ezúttal már nem teszi ki vele akkora kockázatnak a családját, mint régen. Bár a Megalopolis tervezett költségvetése valahol 100 és 120 millió dollár között van, és egyes pletykák arról szólnak, hogy ezt jócskán túl fogják lépni, Coppola teljes vagyonát jelenleg negyedmilliárd dollárra becsülik, szóval akkor sem válik földönfutóvá, ha a film megbukik a mozikasszáknál. Szintén csökkenti a rizikót, hogy a rendező gyerekei már felnőttek, mind a maguk lábán állnak és nem feltétlenül szorulnak rá az apjuk támogatására. Ettől persze még bő százmillió dollár nagyon sok pénz, és ha ez elveszik, akkor a film egyike lesz Hollywood leggrandiózusabb bukásainak.

Nathalie Emmanuel és Adam Driver

Nathalie Emmanuel és Adam Driver a Megalopolis forgatásán 2023. január 19-én (Fotó: MEGA / GC Images)

A rendező az ihletet az ókori Rómából vette a filmjéhez, bár a sztorija a jövőben játszódik. A történet részleteit még nem fejtette ki, de azt már igen, hogy egy óriási, pusztító katasztrófa után járunk, ami elsöpörte a Föld felszínéről New Yorkot. A város újjáépítése javában zajlik, az ezzel megbízott főépítész egyfajta utópiaként képzeli el az újonnan épülő nagyvárost, míg a korrupt polgármester inkább a saját nyerészkedésére játszik, és több helyen el kívánja gáncsolni a nagyratörő terveket, maffiamódszereket is bevetve. Coppola szerint a Megalopolis sztorija azért aktuális, mert sokszor felelőtlenül terjeszkedünk, nem fenntartható módon építjük a városainkat, túl sokat gondolunk magunkról, és ahogy az egykori Róma, úgy a mai Egyesült Államok is belebukhat a saját megalomániájába.

Hollywood nagyjai sorban álltak

Bár a befektetők nem álltak sorban Coppolánál, a híres színészek igen. Azt már tudjuk, hogy a korrupt polgármestert Forest Whitaker alakítja, míg a látnoki építész szerepe Adam Drivernek jutott. Rajtuk kívül szerepet kapott még a filmben Aubrey Plaza (Fehér Lótusz), Giancarlo Esposito (Better Call Saul), Shia LaBeouf (Transformers), Nathalie Emmanuel (Trónok harca), Dustin Hoffman (Esőember), Laurence Fishburne (Mátrix), Jon Voight (Éjféli cowboy) és Talia Shire (A keresztapa) is, szóval ismert, nézővonzó nevekből biztosan nem lesz hiány.

Nathalie Emmanuel

Nathalie Emmanuel, Madeleine Gardella és Isabelle Kusman (Fotó: Profimedia)

A forgatás már tavaly novemberben elkezdődött a Georgia állambeli Atlantában, és a tervek szerint valamikor márciusban ér véget. Az év elején már arról szóltak a hírek, hogy Coppola decemberben kirúgta a teljes vizuális effektusokért felelős csapatot, és nem sokkal utána felmondott a film látványtervezői teamje is, komoly bajba sodorva a produkciót. A pletykák káoszról, valamint a költségvetés és határidők jelentős túllépéséről szólnak, eközben Coppola tagadja, hogy a film bajban lenne, és még Adam Driver is megszólalt az ügyben, aki azt mondta, hogy forgatott már néhány káoszba fulladó filmet, de a Megalopolis határozottan nem olyan. Az azonban biztos, hogy amennyiben a forgatás le is zárul márciusban, masszív és hosszadalmas utómunka-folyamat vár még rá, ezért 2024 előtt teljességgel esélytelen, hogy láthassunk, de még egy 2025-ös bemutató sincs teljesen kizárva. Az pedig, hogy a film mozikba kerül-e, vagy valamelyik streamingszolgáltató kínálatába, szintén a jövő zenéje, bár ezzel a címmel és grandiozitással reméljük, inkább a nagy vásznon köt majd ki.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top