nlc.hu
Sztárok

Interjú Bányai Kelemen Barnával és Mészáros Mátéval, az Ezeregy éjszaka sztárjaival

„4000 ember figyelméért nagyon meg kell dolgozni” – Az Ezeregy éjszaka szereplőivel, Mészáros Mátéval és Bányai Kelemen Barnával beszélgettünk

Augusztus 11. és 20. között hat alkalommal láthatja a közönség az Ezeregy éjszaka című world musical ősbemutatóját a Szegedi Szabadtéri Játékokon. A darab két fontos szereplője, a királyt játszó Bányai Kelemen Barna és a dzsinn bőrébe bújó Mészáros Máté már elkezdte a próbákat, és beszélgetésünkben elmondták, milyen lesz majd esténként 4000 néző előtt játszani.

Hogyan kaptatok szerepet az Ezeregy éjszakában?

Mészáros Máté: Én már tavaly hallottam erről, amikor Szegeden csináltuk a Chicagót és Geszti Péter is eljött megnézni. Már akkor szóba került, hogy egy év múlva lesz itt egy nagy bemutató, és majd számítanak rám. Elég régóta vagyok már színész ahhoz, hogy ha egy munkáról azt mondják, hogy majd egy év múlva lesz, azt nem veszem komolyan. Akkor hiszem el a dolgokat, hogy ha lejöttem a színpadról vagy már leforgattam. (nevet) Aztán egyszer csak mégis jött a telefon és felkértek rá.

Bányai Kelemen Barna: Barnák László hívott telefonon és kérdezte, hogy mit csinálok nyáron, lenne-e kedvem ehhez. Mondta is rögtön, hogy Sahriár király szerepében gondoltak rám, én meg örömmel ugrottam fejest bele.

Az egész éves hajrá után nyáron is szerettek dolgozni?

Mészáros Máté: Én télen se.

Bányai Kelemen Barna: (nagyon nevet)

Mészáros Máté: Ki szeret dolgozni nyáron?

Bányai Kelemen Barna: Többnyire muszáj, ezt ki kell mondani. De ettől még örömmel csinálom.

Mészáros Máté: Mindig örömmel csináljuk, de kissé keserédes számomra a dolog. A nyári szünet meg a premierbulik miatt lettem annak idején színész, erre egész nyáron dolgozom, a premierbulikon meg többnyire ülök egy sarokban magam elé meredve. (nagy nevetés) Szegedet meg tényleg szeretem. Tavaly voltam először a Szabadtéri Játékokon, és tényleg nagy élmény volt. Meg se fordult a fejemben, hogy idén nemet mondjak az ajánlatra. Szomorú lettem volna, ha idén nem kell Szegedre mennem, és ezt most komolyan mondom.

Ezeregy éjszaka

Csoportkép az Ezeregy éjszaka olvasópróbájáról (Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok/Tari Róbert)

Mindketten egy telefonhívás után kaptátok meg a szerepet. Színházban nem jellemző a casting?

Bányai Kelemen Barna: Én annyit tudtam a szerepemről első körben, hogy nem énekes szerep. Talán ha énekes lett volna, akkor elhívnak meghallgatásra, mert nem hiszem, hogy tisztában voltak az énekesi képességeimmel. 

Mészáros Máté: Ritkán fordul elő, de például a Vígszínházon belül is volt casting mondjuk a Koldusoperára. Talán nem is igazi casting, egyszerűen csak leellenőrizték, hogy tényleg el tudom-e énekelni az adott dalt. A zenés színházban gyakrabban találkozom castinggal, a Madáchban például sok szabadúszóval dolgoznak, náluk rendszeresek a nagy meghallgatások.

A Szegedi Szabadtéri Játékokra készült produkciók színházi körökben mekkora presztízzsel bírnak?

Mészáros Máté: Már akkor is hallottam róla, amikor még nem voltam színész. Színészként aztán egy időben együtt öltöztem Kaszás Gergővel, aki nagyon sokat mesélt róla, mert nyaranta játszották ott Az ember tragédiáját. Sok kollégám fordult már meg ottani darabokban, és tavaly végre én is átélhettem az élményt. Azért amikor ott lenézel a színpadról, nagyon sok embert látsz. Nagyon messze vannak és nagyon nagy a színpad. Rendesen meg kell dolgozni a figyelmükért. Néha nem árt hadonászni, mielőtt megszólal az ember. Egyszerűen csak azért, hogy tudják, épp ő beszél. Nehéz elképzelnem, hogyan működhet ott egy tisztán prózai produkció.

Bányai Kelemen Barna: Én is átestem már a szegedi tűzkeresztségen. Alföldi rendezett ott egy Hegedűs a háztetőnt, abban szerepeltem. Hihetetlen volt, hogy ennyi ember nézett, és aztán még ennyi, és aztán még ennyi… Hat előadásunk volt. Durva belegondolni, hogy egy kisebb pesti színházban nagyjából egy év alatt néznek meg annyian, mint Szegeden két hétvége alatt.

Mi győzött meg arról, hogy igent mondjatok a felkérésre?

Mészáros Máté: Nem nagyon kellett gondolkodnom, és nemcsak Szeged miatt, hanem azért sem, mert az alkotókkal, a zeneszerző Monori Andrással és a szövegíró Tasnádi Istvánnal már korábban is dolgoztam. Geszti Péterrel mondjuk még nem, de ő azért az elmúlt évtizedekben már bizonyította, hogy mindig érdemes odafigyelni arra, amit csinál, legyen az egy film, a Rapülők vagy épp zenés színház. Nagy presztízse van annak, hogy részt vehetünk egy ősbemutatóban. Meg persze az is fontos szempont volt, hogy egy igen komoly összeget ajánlottak. (mosolyog)

Bányai Kelemen Barna: Barnák Laci elmondta, kik szerepelnek majd benne, és nagyon jó társaságnak tűnt. A legtöbb jelenetem Trokán Nórival lesz, akivel még nem dolgoztam együtt, de nagyon kedvelem és követem a munkásságát. Ráadásul én az Ezeregy éjszaka meséit tényleg nagyon szeretem, könyv alakban is olvastam őket még gimis koromban is. Elég későn nőttem ki ebből a fantáziavilágból.

Trokán Nóra és Bányai Kelemen Barna

Trokán Nóra és Bányai Kelemen Barna az Ezeregy éjszaka olvasópróbáján (Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok/Tari Róbert)

A darab mennyire tér el az eredetitől?

Bányai Kelemen Barna: Nemrég elkértem apósomtól a hét kötetet, hogy belelolvassak. Igencsak pajzán, sőt időnként akár perverznek is mondanám. Ehhez képest a darab nyilván egy sokkal eladhatóbb verzió. World musical az egész családnak. Azt hiszem erre szokták mondani, hogy 9-től 99 éves korig mindenkinek ajánlható.

A beszélgetésünk idején már nagyjából másfél hete folynak a próbák. Geszti Péter is látott már benneteket?

Mészáros Máté: Ebbe a részébe nem folyik bele.

Bányai Kelemen Barna: Az alkotók már elvégezték a feladatukat, készen van a szövegkönyv és a dalok.

Mészáros Máté: Ők most épp azon izgulnak, hogy mi ne rontsuk el, amit ők kitaláltak.

Bányai Kelemen Barna: Gondolom egy későbbi stádiumban, a bemutatóhoz közel, amikor kész lesz a hangszerelés már Gesztiék is bele fognak nézni.

Mészáros Máté: Legkésőbb Szegeden biztosan. A próbák még lassan haladnak, itt (a Pesti Magyar Színház büféjében beszélgetünk – a szerző) is tart még az évad, ezért limitált idő marad csak próbálni. Egy ekkora produkciónak biztosan kell bő két hónap ahhoz, hogy összeálljon. Az izgalomfaktor is kicsit más, mert itt nem lesz sok-sok előadásunk ahhoz, hogy összeálljon. Lesz belőle hat előadásunk, ezeknek kell jónak lennie.

Mészáros Máté

Mészáros Máté az Ezeregy éjszaka olvasópróbáján (Fotó: Szegedi Szabadtéri Játékok/Tari Róbert)

A szerepeitekről mit tudtok elmondani?

Mészáros Máté: Én két szerepet játszom, a darab elején, a valóság síkján egy eunuchot, később a mesékben pedig a dzsinnt.

Bányai Kelemen Barna: Sahriár királyt alakítom, aki a történet elindítója. A felesége megcsalja őt a hadvezérével, aki megszökteti a nőt. Emiatt a király bosszúból minden este új nőt kéret magának a háreméből vagy az ország legszebb lányai közül, és miután elhálja velük az éjszakát, kivégezteti őket. A negyvenedik éjszakánál járva lépünk be a történetbe, amikor Seherezádé kerül sorra, a nő azonban történetekkel próbálja szórakoztatni az uralkodót, és a meséivel próbálja elérni, hogy élve ússza meg az éjszakát és Sahriár megkegyelmezzen neki.

Ezek szerint egy kegyetlen tömeggyilkoshoz van szerencsénk?

Bányai Kelemen Barna: Színészként az a dolgom, hogy megkeressem a szerep igazát. Miért olyan, amilyen, és miért teszi azt, amit tesz. Az előadás aztán feloldozza őt, hiszen beleszeret Seherezádéba és a nő is viszontszereti őt, és romantikus hősszerelmessé válik. Happy end a vége, hiszen a gonosz királyból a végére egy jó uralkodó válik. Érdekes, hogy mekkora utat jár be.

Másképp kell játszanotok, ha egy óriási színpadon, négyezer főnyi közönség előtt léptek fel?

Mészáros Máté: Olyan nagyon nem, de például a távolságokra nem árt figyelni. Nem elég csak belépni a színpadra, hanem időben kell elindulni, mert a színpad legszélén senki nem vesz észre: legalább három-négyet kell bent lépni, hogy felfigyeljenek rád a nézők. Az sem feltétlenül jó például, ha túl közel mentek egymáshoz. Szerencsére a mikroportoknak köszönhetően nem kell ilyen hatalmas teret bekiabálnunk.

Bányai Kelemen Barna: Egy ekkora színpadon arra különösen figyelnünk kell, hogy szépen, artikulálva beszéljünk, és picit talán emeltebben, mint máskor.

Mennyit énekeltek a darabban?

Bányai Kelemen Barna: Számomra ez prózai szerep, de a végére a fináléban azért én is kaptam egy kevés éneklést.

Mészáros Máté: Eunuchként és dzsinnként is van egy-egy dalom, és azt hiszem talán én is fogok énekelni a fináléban.

Szeretitek az énekes darabokat?

Mészáros Máté: Én nagyon.

Bányai Kelemen Barna: Én is.

Mészáros Máté: Én igazából rockzenésznek készültem, csak nem gyakoroltam eleget, ezért színész lettem. Ilyenkor legalább kiélhetem magam az éneklésben. Szívesen mondanám, hogy táncolni is szeretek, de ez azért annyira nem megy. Oké, valamennyi ritmusérzékem azért akad. Szeretem, hogy a zenés darabok másképp fejezik ki az érzelmeket, mint a prózai színház.

Bányai Kelemen Barna: Nagyon kevés zenés darab adatott meg eddig nekem, úgyhogy bizonyos szempontból pech, hogy ugyan egy nagy, zenés darabban játszom, mégis alig énekelhetek. Szeretném egyszer kipróbálni magam énekesként vagy zenés színészként. Nyilván ebben még nincs rutinom, de szívesen tanulnám.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top