nlc.hu
Trend
6 trend, ami mindent vitt 2023-ban

7 trend, ami mindent vitt 2023-ban

Ilyen volt a 2023-as év a legdominánsabb divatirányzatok tükrében, a Barbiecore-tól a no pants trendig.

Barbiecore

A Barbiecore trend ugyan még 2022-ben futott fel, azonban az idén júliusban bemutatott, élőszereplős Barbie filmnek köszönhetően ebben az évben annál is nagyobbat ment, mint az előző esztendőben. A film körüli hype és üzleti érdekek nyáron rózsaszínbe borították nem csupán a divatvilágot, de gyakrolatilag a komplett fogyasztói társadalmat. Maga az irányzat – ahogy a film is – lényegében újraértelmezte a rózsaszínhez, illetve elsőszámú nagykövetéhez, a Barbie babához kapcsolódó, több évtizedes sztereotípiákat. 

Barbiecore

Barbiecore (Fotók: Profimedia)

„A rózsaszín a feminizmus új hullámait képviseli a világban, és abban, amin keresztülmegyünk. A nők visszakövetelik ezt a színt, mint a megerősítés egy formáját a politikában, a pénzvilágban és a médiában. A rózsaszín fogalma a nők szerepvállalásának megtestesítője lett, legyenek akár transz nők, fiatal nők, idős nők, középkorú nők, menopauzán átesett nők” – magyarázta a jelenséget Shawn Grain Carter üzleti divattanácsadó, a New York-i Divattechnológiai Intézet professzora a Business Insider riportjában.

Mermaidcore

A tavaszi-nyári szezon favoritja volt a mermaidcore, vagyis a sellők inspirálta divatirányzat. A félig ember, félig hal sellőket vagy hableányokat egyes tradíciók a nőiességgel, a már-már földöntúli vonzerővel, illetve a hiúsággal is azonosítják, de jelképezhetik a tengerek veszélyes, pusztító erőit, más értelmezésben viszont éppen, hogy jóságos, segítő lények. A sellő-szimbolika az ókortól kezdve megihlette a művészeket, de hosszú ideje kedvelt inspirációforrás a divattervezők számára is. A sellő sziluett, vagy épp a pikkelyes, kagylós formák olyan klasszikusok, melyek változó intenzitással ugyan, de lényegében állandóan jelen vannak a divatban. 

Mermaidcore

Mermaidcore (Fotók: Profimedia)

A trend még szintén 2022-ben indult erősödésnek, de ebben az évben bontakozott ki teljes pompájában. Népszerűvé vált a vörös szőnyegen, a közösségi oldalakon, de lendületet adott neki az is, amikor bemutatták A kis hableány élőszereplős filmfeldolgozását.

Csendes luxus

A quiet luxury, azaz a csendes luxus irányzat, ahogyan azt a Vogue szakírója megfogalmazta: a nem trendi trend. Voltaképpen egy megközelítés, mely a minimalizmusnál valamivel kevésbé szigorú, ugyanakkor sokkal cizelláltabb, mint a normcore. Lényege az átgondolt, stílusos szofisztikáltság, kerül mindenféle szélsőséget és harsányságot, nem ordít róla, hogy márkás és drága, az aktuális divatirányzatok követése helyett az időtlenségre, a mennyiség helyett a minőségre és a variálhatóságra fókuszál.  Jelmondata: „Money talks, wealth whispers”, azaz „A pénz beszél, a gazdagság suttog”.

Csendes luxus

Csendes luxus (Fotók: Profimedia)

Bár az irányzat bizonyos felső kategóriás márkák – többek között a The Row, a Totême, a Bottega Veneta, a Max Mara vagy a Khaite – által képviselt esztétikából táplálkozik, ám egy ilyen típusú kapszulagardrób nem kizárólag luxusmárkák termékeiből, hanem stílusban hasonló, ám szélesebb rétegek számára megfizethető márkák ügyesen megválogatott darabjaiból is összeállítható. A közösségi oldalakon ezrével találhatunk ebben a témában született videókat.

Cargo

A bővebb szabású nadrágok, illetve a csípő fazon az elmúlt szezonok során fokozatosan szivárgott vissza a divat fősodrába, 2023-ra pedig egyértelműen kiszorították a skinny nadrágokat. Az év legeslegtrendibb nadrágfazonjai pedig kétségkívül a cargo, illetve a parachute, azaz ejtőernyős nadrágok voltak. 

Cargo

Cargo (Fotók: Profimedia, Getty Images)

A két nadrágfazont általában egy kategóriába sorolják, hiszen stílusukat, kombinálhatóságukat tekintve valóban nagyon hasonlóak, igaz, divattörténeti szempontból eltérő háttérrel rendelkeznek. Az oldalzsebes cargo nadrág az 1930-1940-es években a brit, majd az amerikai fegyveres erők harci egyenruhájaként indult és csak az 1990-es években terjedt el az utcai divatban. Az ejtőernyős nadrágot – melynek fő ismertetőjegye a buggyos szabás és az ejtőernyőkéhez hasonló, az úgynevezett ripstop, vagyis hasadásgátló szövet – viszont az 1980-as években a breaktáncosok hozták először divatba, de a cargóval együtt nagyot ment az ezredfordulót megelőző, illetve követő néhány évben is. Ezt követően mintegy két évtizedre eltűnt a mainstream divatból, ebben az évben azonban annál markánsabban tért vissza és úgy tűnik, egy darabig még marad is. 

Áttetszőség

Az áttetsző holmik több szezon óta divatban vannak, 2023-ban azonban minden korábbinál intenzívebben felerősödött a trend. A légies, hiperfeminin, ugyanakkor kissé kockázatos darabok az alkalmi és az utcai divatban is jelen voltak, főként tüllös, illetve horgolt változatokban. 

Áttetszőség

Áttetszőség (Fotók: Profimedia, Getty Images)

Az előrejelzések szerint ráadásul az irányzat a jövő évbe nem csupán hogy elkísér bennünket, de még az ideinél is nagyobb trend lesz. 

Oversize

Az oversize trend szintén évek óta jelen van a divatban és 2023-ban is ott volt a legmeghatározóbb irányzatok között. Gyakorlatilag a divat minden szegmensében éreztette, érezteti már a hatását, és úgy tűnik, a márkák és a fogyasztók továbbra is odavannak mindenért, ami túlméretezett. 

Oversize(Fotók: Profimedia, Getty Images)

Oversize (Fotók: Profimedia, Getty Images)

A jövő évi kollekciókat látva pedig abban is biztosak lehetünk, hogy az oversize-nak sem mondunk búcsút egyhamar. 

No pants

A 2023-as év legmegosztóbb divatirányzata kétségkívül a no pants, vagyis a nadrág nélküli trend volt. Ennek olyan – bár nem kizárólag, de többségében – Z-generációs trendsetterek voltak a zászlóvivői, mint Kylie és Kendall Jenner, a Hadid-lányok, Emma Corrin vagy épp Hailey Bieber, akik előszeretettel mutatkoztak a nyilvánosság előtt úgy, mintha lemaradt volna róluk a nadrág. Az idei tavaszi-nyári, illetve az őszi-téli, valamint már a 2024-es tavaszi-nyári kollekciókban is számos divatháznál felbukkantak olyan outfitek, ahol a nadrágot vagy szoknyát csupán egy bugyiszerű alsó helyettesíti. Az egyik ilyen kreációt, a Miu Miu divatház 2 millió forint értékű flitteres luxusbugyiját pedig az utolsó darabig el is kapkodták a márka webáruházából. 

No pants

No pants (Fotók: Profimedia)

„A divatvilág mércéihez képest nem különösebben szemérmetlen. Sok esetben semmivel sem kerül több közszemlére, mint ha fürdőruhát viselnénk. Kicsit megdöbbentőnek tűnik, mert nem szoktuk meg ezt a látványt, de ezek csak szabályok, amelyeket valaki valamikor kitalált” – fejtegette Christina Binkley kulturális szakíró a USA Today no pants trendről szóló riportjában. 

Bár az irányzat az utcai divatban egyelőre nem terjedt el, de ki tudja mit hoz a jövő, hiszen a divatttörténelemben jó néhányszor előfordult már, hogy egy elsőre szokatlannak, hordhatatlannak vagy akár egyenesen megbotránkoztatónak tűnő holmiból – gondoljunk csak péládul a miniszoknyára – előbb-utóbb teljesen elfogadott tömegdivat vált.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top