Életmód

Karácsonyoznál szállodában? Akik megtették, elmesélik, milyen volt

Mit szólnál hozzá, ha egyszer nem kellene beleőrülnöd a takarításba és a sütés-főzésbe karácsonykor?

Egyre több ismerősömtől hallom mostanában, hogy – fittyet hányva arra, mit szólnak hozzá a rokonok – fogják magukat, és elvonulnak egy szállodába karácsonyozni. Azt, hogy így döntöttek, egyikük sem bánta meg, szerintük egy hotelben is lehet meghitt az ünneplés, amit azok az anyukák is megerősítettek, akik személyes élményeikről meséltek. Megtudtuk azonban azt is, hogy nem kizárólag családokkal telnek meg a szállodák karácsonykor: egyedülállók, párok és az idősebb korosztály tagjai is szívesen ünnepelnek hotelben, mindegyikük egy kicsit más ok miatt.

Pár éve pangás volt, most pedig telt ház van

Ahogy Lipták Andrea, az Abacus Hotel Herceghalom értékesítési igazgatója mondja, korábban annyira alacsony volt az érdeklődés karácsony környékén, hogy fontolóra vették azt is, hogy érdemesebb lenne bezárniuk erre az időszakra. 2012-ben viszont már teljesen megtelt a szálloda vendégekkel, és ez a tendencia azóta sem változott: „Meglepő módon ezen a téren kevesen hagyják az ügyintézést az utolsó pillanatra, és hónapokkal korábban foglalnak szobát, sőt vannak olyan vendégeink is, akik a szállodai karácsonyozást követő kijelentkezéskor jelzik a recepción, hogy jövő decemberben is jönnének.”

A szállodába érkező vendégek összetétele meglehetősen vegyes az ünnepek alatt, túlnyomórészt családok érkeznek pihenni, de egyedülállók és idősebb, fiatalabb párok is jönnek a hotelbe karácsonyozni. „Mindenkit más motivál: a családok sokszor azért jönnek, mert a rokonaikkal nem egy helyen laknak, mégis szeretnének közösen ünnepelni, ezért egy mindenki számára kényelmesen elérhető szállodába utaznak, és együtt karácsonyoznak. Az egyedülállók – teljesen érthetően – azért érkeznek hozzánk, hogy társaságban tölthessék az ünnepet, a párok többsége pedig nyugalomra, pihenésre és romantikára vágyik. Családi állapottól függetlenül minden vendégünk örül annak, hogy az ittlétük idejére tehermentesítjük az otthoni tennivalók alól, és kényelemben töltheti a karácsonyt” – magyarázza Lipták Andrea.

Fotó: Abacus Hotel Herceghalom Facebook

Ahogy az értékesítési igazgató mondja, a szálloda nyújtotta szolgáltatásokat aligha lehet otthon is utánozni, elég csak a hatalmas választékból álló karácsonyi vacsorára gondolni, ami úgy kerül az asztalra, hogy a háziasszonynak egy percet sem kellett a konyhában töltenie. „Nagyon szeretik a vendégeink azt is, hogy ezek a napok valóban a pihenésről és a kikapcsolódásról szólhatnak, nem pedig a kapkodásról, rohanásról és idegeskedésről. Év végére amúgy is elfárad az emberek nagy része, így mindenkinek jól jön egy kis feltöltődés” – mondja Lipták Andrea, aki sok náluk karácsonyozó vendéggel beszélgetett, így színes képet kapott arról, ki miért választja a szállodai karácsonyozást.

„A kényelmen és a pihenésen túl nagy élményt jelent a hozzánk érkezőknek maga az utazás is, az, hogy a megszokottól eltérő módon készülnek az ünnepekre.

A nálunk ünneplő rokonok nagy előnyként említették azt is, hogy egy hotelben mindenki elfér, nem okoz gondot a vendégek elszállásolása.

Mások azt emelték ki, hogy szállodában karácsonyozva együtt koccinthat a család, senkinek sem kell kimaradnia belőle azért, mert haza kell vezetnie” – mesélték a vendégek Andreának.

Fotó: Abacus Hotel Herceghalom Facebook

Sokakat az tart vissza a szállodai karácsonyozástól, hogy úgy érzik, nem lehet elég meghitt és családias. Andrea is azt mondja, hogy korábban ő sem tudta volna elképzelni, hogy szállodában ünnepeljen a családdal, de az utóbbi években kedvet kaptak, és biztos benne, hogy előbb-utóbb ők is ki fogják próbálni. „Ilyenkor aprólékos részletességgel feldíszítjük a szállodát, a díszek mellett nagy hangsúlyt kapnak a fények, és aki kéri, annak karácsonyfát is bekészítünk a szobájába. A programok szervezése sem szokványos ilyenkor, délután bejglizni hívjuk a vendégeket, az ünnepi időszakban ellátogat a gyerekekhez a Mikulás, az étteremben pedig ünnepi fogások kerülnek az asztalra.”

„Nem volt más dolgunk, csak hogy magunkra figyeljünk”

Mostanáig csak kacérkodott a gondolattal, hogy egy szállodában karácsonyozzon a kislányát egyedül nevelő Tóth Évi, aki idén először vett egy nagy levegőt és szobát foglalt az egyik legnagyobb hazai, gyerekbarát szállodában. „A karácsonyt az utóbbi években mindig stresszként éltem meg, nem pedig abban az idealizált, nyugodt csendben, amire vágytam. Mivel idén nem jutottunk el sehova nyaralni, úgy döntöttem, hogy elutazom a kislányommal, mert biztosan tudom, hogy ha itthon töltenénk az ünnepeket, akkor abból nem lenne igazi pihenés – osztja meg a legfőbb indokot Évi, aki döntésével igencsak meglepte a hozzátartozóit. – A családom néhány perces döbbent csenddel fogadta a bejelentésemet, de persze tiszteletben tartják a döntésemet. Egy kicsit izgulok, hogy minden rendben legyen, hiszen hiába baba- és családbarát a szálloda, mégis teljesen új, ismeretlen környezetben leszünk a kislányommal.”

Kingáék csodásan érezték magukat, amikor szállodában karácsonyoztak – Fotó: Magánarchívum

Két kicsi gyerek mellett nem mindig zökkenőmentes az ünnepi készülődés, ettől szerették volna magukat megkímélni Földing Kingáék is, akik pár éve négyesben kerekedtek fel, hogy szállodában karácsonyozzanak. „Leírhatatlanul jó volt, hogy kiszolgáltak, így nem volt semmi más dolgunk, csak hogy magunkra figyeljünk, és minden időnket egymásra fordítsuk.

Minden otthoni terhet levettek a vállunkról, nem kellett bevásárolni, főzni és mosogatni, hihetetlenül nagy könnyebbség volt így

– meséli Kinga, aki szerint érdemes időben észbe kapni, és hónapokkal korábban böngészni a szállodák ajánlatait, mert november-december tájára a legtöbb hotelben már minden hely elkel.

Az otthontól távoli ünneplésbe vegyült egy kis bosszúság is, amiről nem az őket vendégül látó szálloda tehet, hanem azok a családok, akik Kingáékhoz hasonlóan úgy döntöttek, szállodában karácsonyoznak: „Minket rettentően zavart, hogy szenteste a vacsoránál rengeteg ember nem megfelelően öltözött. Volt, aki melegítőben, vietnámi papucsban ült asztalhoz, ami borzasztó lehangoló volt.” A szálloda tehát hiába tett ki magáért és öltöztette csodás ünnepi ruhába az éttermet, a vendégek egy részének sikerült elrontania az összképet.

Kingáék idén nem karácsonyoznak hotelben, mert a gyerekek már nagyobbak, így az anyukának könnyebb dolga van, amikor viszont, annak idején a családtagjaiknak elárulták, hogy szállodában töltik az ünnepeket, sokan megdöbbentek. „A szülők furcsállták leginkább, de szerintem ebben nincs semmi meglepő, hiszen az idősebb korosztályhoz tartoznak. A barátaink számára már természetesebben hangzott, hogy mire készülünk, hiszen ők év közben is gyakrabban utaznak wellness-szállodába. Sejtettük, hogy így lesz, hiszen van, aki tud ezzel azonosulni, míg mások számára elképzelhetetlen” – teszi hozzá végül az anyuka.

Zsanett, a férje és kislánya idén másodszor ünnepelnek szállodában, a nagyszülőkkel kiegészülve

Zsanették idén dupláznak

Tavaly kóstolt bele a szállodai karácsonyozásba Gieber Zsanett férjével és kislányával, a kiruccanás pedig annyira bejött nekik, hogy idén ismét visszatérnek, a nagyszülőkkel kiegészülve. „Azért mentünk szállodába, mert így tényleg csak hármunkról és a pihenésről szólt minden egyes nap, amit ott töltöttünk. Egyszerűen elegünk lett az itthoni karácsonyozásból: miután megszületett a kislányunk, mindenki azt várta, hogy mi utazgassunk hozzájuk, aztán csak vita és sértődés lett belőle, hogy miért csak annyit maradtunk, meg hogy miért csak akkor tudtunk menni. Ilyet többet nem szeretnénk, ezért eldöntöttük, hogy hotelben ünnepelünk” – emlékszik vissza az elhatározás pillanatára az anyuka.

Zsanett mindig is vendéglátásban dolgozott, ami miatt sosem volt ideje az olyan meghitt ünnepi ráhangolódásra, amilyenre mindenki vágyik: „Csak a december 24-én lettem szabad, az a nap pedig semmi másból nem állt, csak rohanásból, szinte észre sem vettem, hogy karácsony van. Hiába állt a fa, és hiába volt finom az ünnepi vacsora, nekem az a nap tényleg egy maratoni futással ért fel. A szállodában viszont más dolgunk sincs, csak hogy jól érezzük magunkat – nem kell főzni, sütni, majd elpakolni.”

A szállodai karácsonyozás alatt semmilyen negatív élményben nem volt része Zsanettéknek, az egyetlen, ami eszébe jut, hogy az étteremben nagy volt a zsúfoltság, mert minden vendég egyszerre akart vacsorázni, de a hotel dolgozói nagyon jól kezelték a helyzetet, a hosszabbra nyúlt várakozás alatt finom koktélokat és pezsgőt kínáltak a megvárakoztatott vendégeknek. Zsanették sosem hagyják az utolsó pillanatra a foglalást, ami a szó szoros értelmében véve kifizetődő: „Már nyár végén lefoglaltuk a szobánkat, így sokkal olcsóbban megkaptuk azt a csomagot, amit ősszel már drágábban kínáltak.”

A közös karácsonyozás egyébként náluk sem marad el csak azért, mert összecsomagolnak és elutaznak: „Idén a szüleim is velünk tartanak, így 23-án este ül össze a nagy család karácsonyozni, 24-én aztán jön a folytatás a szállodában nyugodtan, meghitten, rohanásmentesen – reményeink szerint ugyanolyan szuper környezetben, mint tavaly!”