nlc.hu
Sztárok
Romantikus filmek régen

A 90-es és a 2000-es évek romkom királynőinek hiányzik a romantika

Mit gondolnak most a romkomokról? Megbánták, hogy beskatulyázták őket? Kinek sikerült levetkőznie ezt a szerepet, és ki az, aki még ma is lubickol benne?

Eltűntek a romantikus filmek a mozikból. A 90-es években a szuperhősös robbantgatásos kasszasikerek helyett még Tom Hanks és Meg Ryan cuki, romantikus sztoriját nézhettük, a 2000-es években pedig Jennifer Lopez és Katherine Heigl uralták a mozikat, olyan filmekkel, amikben az igazit keresték.

Ahogyan egy korábbi cikkünkben is írtuk, míg 2001-ben a romantikus vígjáték műfajba sorolható filmek az amerikai mozik választékának 17 százalékát tették ki, addig ez a szám 2017-re mindössze öt százalékra csökkent. A romkom ma már nem trendi, nem szexi, és gazdaságilag sem éri meg a hollywoodi stúdióknak. A műfaj így a streaming platformokra költözött, amelyek vezetőségei kezdetben még figyeltek arra, hogy minőségi romantikus sztorikat gyártsanak, de később arra jutottak, hogy sok kisebb gagyi filmmel annyi nézőt érnek el, mint egy nagyobb költségvetésű minőségi mozival. Így hát, a romkom címke sok esetben ma már egyet jelent az igénytelenséggel és az ostobasággal. De nem könnyíti meg a helyzetet az sem, hogy teljesen mást jelent a jó romantikus film egy fiatalabb, és egy idősebb nézőnek. Erre van egy remek példám. Míg én 40 évesen egyszerűen rajongok a Római vakációért, és vallom, hogy nincs annál szebb romantikus film, addig a húszas kollégáim nem is ismerik ezt a mozit.

De repüljünk vissza az időben és nézzük meg, hogyan vélekednek a helyzetről a romkom (egykori) királynői.

Hősnő happy endek nélkül

Meg Ryan a 90-es években uralta ezt a piacot. Gondoljunk csak a Szerelem hálójában vagy a Szerelem hullámhosszán filmekre. Ryan már az 1989-es Harry és Sally című filmben bebizonyította, hogy megvan benne minden, amitől egy romkom főhősnője szerethető. 

Az elmúlt 40 évben több mint 30 sorozatban és filmben szerepelt, ezeknek majdnem a fele romantikus vígjáték volt, ráadásul szinte mind kasszasikereknek számított a megjelenés évében. „Azt hiszem, ez volt az én erősségem. Szerettem a vidám szerepeket és a romantikus sztorikat… Az ilyen filmek akkor hitelesek, ha a színészekben ott van a velük született báj. Ezt látom most Jennifer Lawrence, Emma Stone vagy Ryan Gosling esetében. A kamera egy igazsággép, és mindent tud, amire gondolsz, szóval nem kell színlelned, csak valahol belül kicsit finomhangolnod kell ezeken az érzéseken” – mondta 2019-ben a New York Postnak a színésznő, aki szerint a romkomok sikere abban rejlett, hogy intelligens módon szerzett örömöt a nézőknek.

A szerelem hálójában

A szerelem hálójában (Fotó: Profimedia)

Ryan az utóbbi években tudatosan tartotta távol magát Hollywoodtól, de ahogyan ő fogalmazott, ez kölcsönös volt. A színésznő két gyermek édesanyja, házassága Dennis Quaid színésszel 2001-ben zátonyra futott. Később John Mellencamp zenész kérte meg a kezét, de ebben a kapcsolatban sem történt meg a Happy End. Ryan egyébként a saját munkái közöl a Ha a férfi igazán szeret című filmet szereti a legjobban.

Akit kiutáltak, de ő feltámadt, mint egy főnix

Katherine Heigl, a Grace klinika Izzie-jeként robbant be, majd 2007 és 2013 között olyan romkomok főszereplője lett, mint az Ilyen az élet, a 27 idegen igen vagy A csúf igazság. Aztán egyszer csak történt valami, és Heigl telefonja többé nem égett a stúdióvezetők hívásaitól. Elterjedt róla, hogy elviselhetetlen, hisztérika, nehéz természet. Korábbi főnökei maguk álltak kamera elé, hogy ezeket tudassák a rajongókkal, de arra nem számítottak, hogy egyszer leleplezik a hazugságaikat.

A színésznő ugyanis nem „díva alkat”, pusztán olyan, aki nem fél kimondani a véleményét, emiatt pedig feketelistára került. Felszólalt az ellen, hogy a nők kevesebb pénzt kapnak egy-egy produkcióban, mint a férfi színészek, de nem hallgatott arról sem, hogy a szerződésben foglaltak ellenére gyakran 17-18 órás forgatási napok követték egymást a Grace klinikában. Heigl bűne az volt, hogy kimondta, ami a szívét nyomta. Megítélése csak azt követően változott, hogy kirobbant a metoo-mozgalom. És az őszinte, immár háromgyerekes színésznő végre újra kapott szerepeket. Néhány éve pedig egy közös interjún is részt vett azzal az Ellen Pompeóval, akivel – a róla szóló pletykák szerint – ki nem állhatták egymást a Grace klinika forgatásán. Pompeo viszont nyers őszinteséggel állt ki kolléganője mellett ebben a beszélgetésben. „Senki nem szereti a magabiztos nőket. Azt szeretnék, ha az a nő lennél, aki csak keresi a magabiztosságát, és nem egy igazán magabiztos nő. Mert az idegessé teszi őket. […] Sok minden voltál, de édes nem, azzal megbirkóztak volna. De azzal, hogy erős vagy, azzal nem tudtak” – mondta.

Ilyen az élet

Ilyen az élet (fotó: Profimedia)

Heigl 2018-ban Meghan Markle helyére lépett, és ő lett a Suits (Briliáns elmék) sorozat főszereplője. Majd megkapta a főszerepet a Netflix Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok sorozatában is, amely a rajongók nagy kedvence lett. Az őszintesége pedig segített neki abban, hogy ma már sokkal összetettebb szerepeket is kapjon, ne pedig csak úgy gondoljanak rá, mint a romkomok királynőjére.

Elege lett, lelépett

Goldie Hawn lánya, Kate Hudson Hollywoodban nőtt fel, színészek körében, és igen, ő is olyan ember, akire ráhúzható, hogy „vérében van a színészet”. Anyák napja, Csajok háborúja, Bolondok aranya, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt… Kate szintén a romkomok királynője volt a 2000-es években. Nem ismerik egyébként annyian, de nagyon ajánlom tőle az Egy kis Mennyország filmet, amit nem lehet bőgés nélkül megnézni.

Aztán bumm, a színésznő köszönte szépen, de visszalépett a romantikus szerepektől. „Tudom, hogy az emberek soha nem fognak belefáradni a romantikus témájú filmekbe, de nekem már elegem volt. Nem gondolom, hogy ez a műfaj halott lenne, viszont a romantikus filmek nem kapnak elég figyelmet, és nagyon nehéz is igazán jót készíteni” – mondta Hudson a Vanity Fairnek.

A 43 éves színésznő már háromgyermekes anyuka. Legidősebb csemetéje, Ryder 19 éves, középső gyereke, Bingham 12, a legkisebb, Fujikawa pedig 5 éves.

A csajok háborúja

A csajok háborúja (Fotó: Profimedia)

Akinek az egész élete egy romkom

Álmomban már láttalak, Anyád napja, Ilyen a formám… Jennifer Lopez (aka Mrs. Affleck) ontotta magából a romantikus vígjátékokat a 2000-es években, és az a helyzet, hogy pont így tesz még most is. De hiába alakítja önmagát – egy cukika, csak a szerelemre vágyó sikeres énekesnőt – például a Vegyél el! című filmben, semmivel sem sikerül igazán letaglóznia az embereket.  Persze ez nem az a műfaj, amivel akkora szakmai elismeréseket lehet beseperni, de J.Lo, akinek filmjei alig-alig érik el a 6-6.5 pontot az IMDB oldalon, talán pont ennyire képes. Kicsit olyan, mintha minden film, amiben az 54 éves Lopez szerepel, az egyik kibővített videóklipje lenne. 

Az énekes-színésznő magánélete egyébként maga az ötcsillagos romkom. Négyszer ment férjhez, ebből az egyik nász kevesebb mint egy évig tartott. Harmadik férjétől, Marc Anthony énekestől két gyerekük született. 2022-ben pedig végre feleségül ment Ben Affleckhez, akivel 2002 és 2004 között járt, és ezzel újraélesztették a „Bennifer” becenevet is.

Jennifer Lopez és Ralph Fiennes

Jennifer Lopez és Ralph Fiennes (Fotó: Profimedia)

Aki szerint az emberek lenézik a romkomot

Egy igazi filmes nagyágyú, aki több Oscar-díj és Golden Globe-díj tulajdonosa. Mégsem becsüli alá a romkom erejét, a filmesek pedig tudják, hogy a neve egyet jelent a sikerrel. Ez a nő nem más, mint Julia Roberts, akinek filmjeit biztosan nem kell felsorolni, de azért csak álljon itt néhány cím: Micsoda nő, Álljon meg a nászmenet, Oltári nő, Sztárom a párom…

„Úgy gondolom, hogy nem értékeltük eléggé a 90-es években készült romantikus vígjátékok nagy részét. Az emberek nem látták a bennük lévő erőfeszítést, munkát, hogy mennyire kellett figyelni a határokra, a finomhangolásra, hogy a mozi szórakoztató, romantikus, huncut, és olykor kissé szomorú is legyen” – mondta a színésznő a New York Timesnak 2022-ben. Hozzátette azt is, hogy ő maga nagyon szereti az ilyen műfajú filmeket, és kifejezetten kihívás számára, hogy hogyan lehet fenntartani a nézők érdeklődését egy többségében happy endinggel végződő történetben. 

Érdekesség egyébként, hogy hatalmas kasszasiker lett a mozikban 2022-ben Julia Roberts és George Clooney közös romkomja, a Beugró a paradicsomba. Clooney ráadásul 1996 óta nem forgatott ilyen filmet. Ebből is látszik, hogy két vérprofi nagyágyú még mindig képes becsalni az embereket a mozikba, akkor is, ha romantikáról van szó. 

Julia Roberts és Richard Gere

Julia Roberts és Richard Gere az Oltári nő című filmben (Fotó: Profimedia)

Aki letagadhatná a korát

Jennifer Aniston neve egyet jelent a nevetéssel és a szerelemmel, ha filmről van szó. Ő egyébként már többször hangot adott annak a véleményének, hogy teljesen ellehetetlenítették a romkomok helyzetét Hollywoodban. „Hiányoznak azok az idők, amikor nem a speciális effektekkel telerakott szuperhősfilmeken volt a hangsúly a moziban. Én nagyon örülnék, ha a »Meg Ryan-féle« romantikus korszak visszatérne a mozikba. Jó lenne megteremteni a feltételeket, hogy ne csak a streamen, de a mozikban is sok-sok romkom legyen” – mondta a Variety magazinnak 2019-ben.

Aniston pont annyi idős, mint J.Lo, és remekül áll neki a 40-es családanya vagy a 40-es útkereső szingli nő szerepe is. Ő maga egyébként nem lett anyuka, és kétségünk sincs afelől, hogy egyszer még valaki filmet fog csinálni az Aniston-Pitt-Jolie hármasról… Persze ott aztán – mint tudjuk – sehol nem lett happy end.

Ezek a mi kedvenc romantikus filmjeink  a 90-es és a 2000-es évekből! Lapozd át a galériát!

27 idegen igen
Megnézem
Összes kép (11)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top